Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

Man är nog olika där, jag uppskattar i så fall ljustuta hundra gånger före den vanliga tutan. Om någon helt plötsligt tutar på mig kan jag definitivt börja vingla, är rätt lättskrämd när det gäller ljud jag inte är beredd på. Ljudtutan tycker jag känns väldigt mycket mer aggressiv än att blinka till med helljuset.

Håller absolut med om detta! Det är mycket värre när folk ljudtutar, det om något är störande (för mig).
 
För att återknyta till en tidigare ställd fråga i tråden ni som klagar på ljustuta, jag antar att ni aldrig ligger i mittfilen om det finns plats i den högra samt aldrig kör omkring med tända dimljus annat än i tät dimma eller snörök? För inte var det väl en bukefalist som i helgen körde ut på trefilig motorväg, la sig i mittfilen och fortsatte sin resa i 70 istället för att ligga kvar i den tomma högerfilen? :angel:
Precis så. Har aldrig dimljus och halvljus på samtidigt, håller mig i högerfilen när det är lämpligt (vilket det ju för det mesta är) samt är noga med att köra i rätt hastighet om jag ligger i annat än filen längst till höger. Någon gång har jag varit lite seg på att lägga mig i högerfilen igen efter omkörning, men det har varit när ingen kört bakom mig. Har jag bilar bakom mig försöker jag ta mig ut i högerfilen för att låta dem köra om mig.

Så ja, jag anser att jag har rätt att klaga :D
 
För att återknyta till en tidigare ställd fråga i tråden ni som klagar på ljustuta, jag antar att ni aldrig ligger i mittfilen om det finns plats i den högra samt aldrig kör omkring med tända dimljus annat än i tät dimma eller snörök? För inte var det väl en bukefalist som i helgen körde ut på trefilig motorväg, la sig i mittfilen och fortsatte sin resa i 70 istället för att ligga kvar i den tomma högerfilen? :angel:

Försöker att alltid byta in till höger, men det kan vara en del trafik på Uppsalavägen o Essingeleden. Ibland är man en lång stund blockerad från byte, samt att jag görna byter ut vid påfarter för att underlätta. Nej, jag kör aldrig med dimljus i onödan. Kan ljustuta när jag möter någon som inte slår av helljus dock, för att påminna.

Originalfrågan gällde ju omkörning, jag sade aldrig att jag inte helljusblinkar. Gör det som sagt i ovanstående situation.

Ljudtuta i onödan svär jag faktiskt över varje gång. Hastiga oväntade ljud får mig nämligen att hoppa till.
Tutan ska avvärja fara och användas till endast det. Inte FLYTTA PÅ DIG.
 
Man är nog olika där, jag uppskattar i så fall ljustuta hundra gånger före den vanliga tutan. Om någon helt plötsligt tutar på mig kan jag definitivt börja vingla, är rätt lättskrämd när det gäller ljud jag inte är beredd på. Ljudtutan tycker jag känns väldigt mycket mer aggressiv än att blinka till med helljuset.

Med den logiken som gäller hos somliga i denna tråd så borde ni som blir rädda för en vanlig tuta inte köra bil alls då eftersom ni kan utgöra en trafikfara... ;)

KL
Jag undrar om ljustuta är ett lite mer svenskt fenomen. Jag har åkt bil i en hel del andra länder bade i och utanför Europa och inte råkat ut för det. Däremot används vanlig tuta, i vissa länder tämligen flitigt.
 
Jag har börjat ljustuta mycket mer efter den här trådens början, framförallt så är jag väldigt mycket flitigare med att slå på helljuset när jag möter alla dessa tekniska idioter som kör omkring med halvljus och dimljus i kombination. :devil:

Fast de som kör omkring med halvljus och dimljus upplever inte att de blir bländade alls av sådant och därför anser de sig ha rätt att köra så. Fullkomligt logiskt och självklart, exakt samma resonemang som förs i denna tråd angående ljustuta och som du applåderar.
 
Fast de som kör omkring med halvljus och dimljus upplever inte att de blir bländade alls av sådant och därför anser de sig ha rätt att köra så. Fullkomligt logiskt och självklart, exakt samma resonemang som förs i denna tråd angående ljustuta och som du applåderar.
Skillnaden är att ljustutning fortfarande lärs ut på trafikskolor medan dimljus i kombination med halvljus är olagligt och böter.
 
Igår kväll blev jag duktigt ljustutad på av något geni bakom mig. Anledningen var ett geni som låg framför mig och körde 35 km/h på 70-väg, exakt i mitten av vägen. Vad människan bakom mig hoppades uppnå genom att blända mig vetefanken, inte heller påverkade det ju knäppgöken framför. Idioten bakom (som blev uppgraderad till idiot i det här läget - eller just där och då rentav förbannad idiot) trängde sig strax därefter förbi mig (som låg ordentligt på min sida vägen), körde upp i arslet på slöfocken framför och hetskörde ikapp den flera gånger innan den gick ut liiiiiiite till höger pga möte, varpå den förbannade idioten klämmer sig förbi med halva bilen långt utanför vägkanten på vänstersidan, 50m före en korsning (och direkt efter korsningen blir vägen ungefär dubbelt så bred, med mittlinje till och med...) med möte på väg som sagt.

Det är min bild av ljustutare. :up:

(Och ja, jag var förbannad på bilen framför också. Jag såg bara ingen vinst i att göra en bedrövlig förare ännu osäkrare, och själv bete mig som en jävla galning.)
 
Det är olagligt att blända folk också, se tråden frö citat av lagtexter.
Jag blir dagligen bländad av folk som bländar av för sent, slår på helljusen för tidigt, som har felställda strålkastare, kör med tända dimljus = olagligt, xenonljus, vid våta vägbanor och många möten mm mm. Av ovan uppräknade är det dimljusen som är olagliga i kombination med halvljus, att blända med flit är olagligt, att råka blända någon är det inte.

Jag gissar att den bil jag mötte i förrgår var mindre bländad av mitt ljusblink än vad denne var av idioten som låg bakom den bilen med helljusen på.
 
Jag blir dagligen bländad av folk som bländar av för sent, slår på helljusen för tidigt, som har felställda strålkastare, kör med tända dimljus = olagligt, xenonljus, vid våta vägbanor och många möten mm mm. Av ovan uppräknade är det dimljusen som är olagliga i kombination med halvljus, att blända med flit är olagligt, att råka blända någon är det inte.

Jag gissar att den bil jag mötte i förrgår var mindre bländad av mitt ljusblink än vad denne var av idioten som låg bakom den bilen med helljusen på.
Menar du att man råkar blända någon när man avsiktligt använder helljusen? Och för att någon annan gör fel rättfärdigar det ditt lite mindre fel eller vad är avsikten med det du skriver?
 
Skillnaden är att ljustutning fortfarande lärs ut på trafikskolor medan dimljus i kombination med halvljus är olagligt och böter.

Ljustutning lärs inte alls ut generellt. Jag har t.ex. aldrig fått lära mig det, varken när jag tog vanligt körkort eller för tung behörighet.
Och fortfarande så är det inte tillåtet att blända med helljuset.

Jag pratade för övrigt om hur folk resonerar. Och där är det ingen skillnad alls mellan t.ex. ljustuta och halvljus/dimljus. "Eftersom JAG inte blir störd så måste JAG självklart få göra som JAG vill. Om andra blir störda så får de väl ta bussen eller hålla sig hemma..."
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 859
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp