Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

Ja det vore kanske på sin plats att några körde ett antal tusen mil på slingriga små landsvägar, det är en nyttig erfarenhet ;)

Jag antar att det är t.ex mig du menar när du gömmer dig bakom "några". Nu kan jag ju tala om för dig att jag kör många tusen mil varje år, på alla typer av vägar. Och ändå har jag inte de problem som t.ex du har. Jag har aldrig behövt ljustuta mig fram och tänker inte börja med sådant ofog heller.

Fortfarande undrar jag var någonstans man åker så många mil på så små vägar att man får någon betydande tidsvinst av att med hjälp av helljuset tvinga sig förbi framförvarande? Eller kan det kanske, möjligen, vara så att du har för dålig uppfattning om hur mycket tid man verkligen sparar vs sträcka och hastighet?
 
Och jag tycker det är fascinerande att man antar att folk som inte håller med en tycker annorlunda för att de vet mindre... Du är knappast den enda som kör mycket, på olika vägar över hela Sverige.

Hm, sa jag att jag tyckte att "ni vet mindre"? Det är ju många som skrivit i tråden att "det finns väl inga längre sträckor med smala vägar" (typ), det var det jag ville bemöta.
 
Hm, sa jag att jag tyckte att "ni vet mindre"? Det är ju många som skrivit i tråden att "det finns väl inga längre sträckor med smala vägar" (typ), det var det jag ville bemöta.

Om man verkligen tror att alla Sveriges vägar har mittlinje så vet man väl mindre, eller?
 
:)

Det verkar bara så fascinerande att man tror att Sverige består av väg med mittlinje liksom.
Gör du det, tror ingen annan givit uttryck för att det inte skulle finns vägar utan mittlinje vad jag vet här i tråden eller överhuvudtaget. Fascinerad över dig själv tydligen ;).
 
Hm, sa jag att jag tyckte att "ni vet mindre"? Det är ju många som skrivit i tråden att "det finns väl inga längre sträckor med smala vägar" (typ), det var det jag ville bemöta.

Om det är många som skrivit något liknande i tråden får du gärna lägga upp citat för jag hittar ingenting som ens är i närheten, förutom möjligen den diskussion som du redan haft med @Solis och hennes inlägg som som försöker reda upp det missförståndet har du ju inte svarat på.
 
Om det är många som skrivit något liknande i tråden får du gärna lägga upp citat för jag hittar ingenting som ens är i närheten, förutom möjligen den diskussion som du redan haft med @Solis och hennes inlägg som som försöker reda upp det missförståndet har du ju inte svarat på.

Du får läsa hela tråden, jag måste jobba och trodde faktiskt den här tråden var död sen länge... Ang inlägget som "försöker reda ut missförståndet" så förstår jag faktiskt inte frågan.
 
Du får läsa hela tråden, jag måste jobba och trodde faktiskt den här tråden var död sen länge... Ang inlägget som "försöker reda ut missförståndet" så förstår jag faktiskt inte frågan.

Jag har läst hela tråden och tog mig till och med tiden att snabbläsa alla sidor igen för att se om jag kunde hitta något som jag missat.
 
Du får läsa hela tråden, jag måste jobba och trodde faktiskt den här tråden var död sen länge... Ang inlägget som "försöker reda ut missförståndet" så förstår jag faktiskt inte frågan.
Du påstår att folk menar på att det inte finns vägar utan mittlinjer och är dryg och ironisk över detta på ett otrevligt vis. Flera här undrar var du hittat någon som påstår att det inte finns mittlinjer då vi inte sett det.

Klart nog?
 
*tog sista knappen*
Jag måste säga att det är kul att se att det är ett så hett ämne jag frågade om.
Var min ståndpunkt står i det hela vet ni ju redan.

Nu har jag inte läst alla inlägg på slutet, men om någon sagt något om tidsvinst med ljustutning så undrar jag verkligen om ni funderat på hur mycket tidsbinst 10km/h skillnad gör i er restid 1 timme ger ju så såklart 10 minuter. Så mycket tidsvinst blir det nu inte och om det råkar vara mycket trafik kan ni ju förlora mer än så. Vill ni göra osäkra omkörningar (det är ju då många sagt att de känner ett behov av att ljustuta) och ta en stor risk bara för att tjäna tio minuter? Och på just den enskilda omkörningen kan det ju hända att ni tjänar en minut eller så om inte personen kör extremt sakta.
Hur gör ni när det är halt, kör ni i mer god tid då?
råkar det vara mycket trafik så kan ni ju gott tappa mer än så åk i tid istället så ni faktiskt kan ligga bakom tills en säker omkörning är möjlig...

Ber om ursäkt om någon redan sagt detta på säg de senaste 4-5 sidorna, ska läsa allt lite senare.
 
oj oj oj
Många i tråden bor i storstadsområden där det alltid finns mittlinje på vägen och gatlampor
en del av oss bor på landet och vill komma förbi tant Agda som kör i 50 på 70 väg eller annat långsamt gående fordon som det finns gott om typ traktor, a-traktor moppebil mm
Däremot undrar jag hur jag ska få den vinglande bilen framför mig att hålla linjen utan att ljudtuta eller ljustuta för att kunna köra om på 2+1 väg
det är tydligen viktigare att prata i mobil, leta nappar mm än att hålla bilen i en fil?????

Och jag slår på mitt helljus och hjälper till om bilen framför inte gör det på mörka vägar, det är OK att släppa förbi mig då
Är dock duktig på att blända av i tid då jag har några hundra watt extra i fronten för att kunna se ordentligt och jag det finns en hel del vilt på vägarna
 
oj oj oj
Många i tråden bor i storstadsområden där det alltid finns mittlinje på vägen och gatlampor
en del av oss bor på landet och vill komma förbi tant Agda som kör i 50 på 70 väg eller annat långsamt gående fordon som det finns gott om typ traktor, a-traktor moppebil mm
Däremot undrar jag hur jag ska få den vinglande bilen framför mig att hålla linjen utan att ljudtuta eller ljustuta för att kunna köra om på 2+1 väg
det är tydligen viktigare att prata i mobil, leta nappar mm än att hålla bilen i en fil?????

Och jag slår på mitt helljus och hjälper till om bilen framför inte gör det på mörka vägar, det är OK att släppa förbi mig då
Är dock duktig på att blända av i tid då jag har några hundra watt extra i fronten för att kunna se ordentligt och jag det finns en hel del vilt på vägarna

Gör det det till en säkrare omkörning om Agda fortfarande vinglar när du ljustutat?
 
oj oj oj
Många i tråden bor i storstadsområden där det alltid finns mittlinje på vägen och gatlampor
en del av oss bor på landet och vill komma förbi tant Agda som kör i 50 på 70 väg eller annat långsamt gående fordon som det finns gott om typ traktor, a-traktor moppebil mm
Däremot undrar jag hur jag ska få den vinglande bilen framför mig att hålla linjen utan att ljudtuta eller ljustuta för att kunna köra om på 2+1 väg
det är tydligen viktigare att prata i mobil, leta nappar mm än att hålla bilen i en fil?????

Och jag slår på mitt helljus och hjälper till om bilen framför inte gör det på mörka vägar, det är OK att släppa förbi mig då
Är dock duktig på att blända av i tid då jag har några hundra watt extra i fronten för att kunna se ordentligt och jag det finns en hel del vilt på vägarna
Men varför inte ljudtuta i en sådan situation? Det har jag gjort flertalet gånger. Har räckt med en snabb dutt på tutan för att de ska skärpa till sig och köra rakt (så länge de inte varit alkoholpåverkade, men det är ju som tur var hyfsat ovanligt ändå)
 
Förresten, när någon glömt helljuset på vid möte så kan det ju vara effektivt att själv blinka till med helljus för att påminna dem om att stänga av.

Gör ni något om ni möter någon som har helljus och dimljus igång samtidigt?
 
Men varför inte ljudtuta i en sådan situation? Det har jag gjort flertalet gånger. Har räckt med en snabb dutt på tutan för att de ska skärpa till sig och köra rakt (så länge de inte varit alkoholpåverkade, men det är ju som tur var hyfsat ovanligt ändå)

Man är nog olika där, jag uppskattar i så fall ljustuta hundra gånger före den vanliga tutan. Om någon helt plötsligt tutar på mig kan jag definitivt börja vingla, är rätt lättskrämd när det gäller ljud jag inte är beredd på. Ljudtutan tycker jag känns väldigt mycket mer aggressiv än att blinka till med helljuset.
 
Förresten, när någon glömt helljuset på vid möte så kan det ju vara effektivt att själv blinka till med helljus för att påminna dem om att stänga av.

Gör ni något om ni möter någon som har helljus och dimljus igång samtidigt?
Jag har börjat ljustuta mycket mer efter den här trådens början, framförallt så är jag väldigt mycket flitigare med att slå på helljuset när jag möter alla dessa tekniska idioter som kör omkring med halvljus och dimljus i kombination. :devil:

Annars så ljustutar jag i stort sett endast på infarterna till Sthlm, där det är flerfiligt, upplyst, mycket trafik och där förvånansvärt många bilförare inte har fungerande blinkers, backspegel och stelopererade nackar eller ligger och vinglar i filerna pga flitigt mobilsurfande. :sneaky:

För att återknyta till en tidigare ställd fråga i tråden ni som klagar på ljustuta, jag antar att ni aldrig ligger i mittfilen om det finns plats i den högra samt aldrig kör omkring med tända dimljus annat än i tät dimma eller snörök? För inte var det väl en bukefalist som i helgen körde ut på trefilig motorväg, la sig i mittfilen och fortsatte sin resa i 70 istället för att ligga kvar i den tomma högerfilen? :angel:

Hur gör ni när det är halt, kör ni i mer god tid då?
råkar det vara mycket trafik så kan ni ju gott tappa mer än så åk i tid istället så ni faktiskt kan ligga bakom tills en säker omkörning är möjlig...
Ja, jag startar tidigare de dagar som det är sämre väder av olika anledningar, halt, kraftig nederbörd eller hård vind. Jag gillar oavsett att ha marginal när jag har en tid att passa eftersom det alltid kan hända saker efter vägen och trafikrapporten och waze är goda hjälpmedel. :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 859
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp