Lockar utan trassel

Crossline

Trådstartare
Jag har långt lite självlockigt hår som jag oftast fönar ut så det blir hyfsat rakt. Ibland blir jag sugen på att låta lockarna vara, men dom är så trassliga efter duschen.

Kammar jag igenom håret förstör jag lockarna. Låter jag det lufttorka är det trassligt.

Använder schampo och balsam av finare märke och hårinpackning.

Hur gör ni?
 
Jag brukar ta lite balsam i topparna, det gör att lockarna håller ihop, men får vara försiktig. Håret ser lätt fett ut om man har för mycket i längderna.
 
Jag har långt lite självlockigt hår som jag oftast fönar ut så det blir hyfsat rakt. Ibland blir jag sugen på att låta lockarna vara, men dom är så trassliga efter duschen.

Kammar jag igenom håret förstör jag lockarna. Låter jag det lufttorka är det trassligt.

Använder schampo och balsam av finare märke och hårinpackning.

Hur gör ni?

Har du testat att ha i lite olja (arganolja) i håret?
 
Jag borstar igenom det medan det är blött och sätter lite (Schwarzkopf) hårolja i, och torkar med hårtork (oftast inte kruttorrt). Allra först är det lite onödigt fluffigt, men blir bra då det lagt sig lite.

Finns andra produkter också för att hålla lockarna i styr, men jag gillar nog oljan bäst - till vardags iaf. Har testat billigare oljor också, men gillade inte.
 
Kokosolja! En liten liten klick kramas in i topparna och lockarna håller ihop som om de aldrig gjort annat. Luktar lite kokos en stund (:love:) men det försvinner snabbt (:()
 
Jag har långt lite självlockigt hår som jag oftast fönar ut så det blir hyfsat rakt. Ibland blir jag sugen på att låta lockarna vara, men dom är så trassliga efter duschen.

Kammar jag igenom håret förstör jag lockarna. Låter jag det lufttorka är det trassligt.

Använder schampo och balsam av finare märke och hårinpackning.

Hur gör ni?

En liten droppe Cowboy Magic Detangler. Och se till att aldrig ha slitna toppar.
 
Jag har inte väldigt lockigt hår egentligen men lite självfall. Borstar jag det så blir det platt och tråkigt men lite hårolja (maria nila) i handdukstorkat hår ger fint svall utan allt för mycket trassel. :)
 
Innan jag provade balsammetoden (tack vare en tråd här :D) var mitt hår en fiende, jag måste hålla efter borstningen och sätta upp och elände, annars blev det som en vanvårdad angorakatt. Ett enda trassel - eller snarare en enda stor tova, som en filt. Men sedan jag började med balsam så kan jag borsta igenom på fem sekunder och om jag struntar i borstandet trasslar det ändå inte ihop sig! :up:

Jag är lite lockig men inte särskilt mycket, bryr mig heller just inte så jag kan inte säga riktigt hur lockarna eventuellt påverkats - men det har inte blivit mindre lockigt i alla fall.
 
Själv hoppar jag över balsam och använder hårinpackning varje gång jag tvättar håret. Har ett tjock, smålockigt, midjelångt hår. Reder ut håret med hjälp av fingrarna och hårinpackningen, sätter upp det lite lätt, duschar under tiden inpackningen verkar, sköljer ur, kramar i lite "stay-in-balsam" och låter det lufttorka. Har hittat en bra serie på ICA som innehåller arganolja. Har oftast håret uppsatt i hästsvans för annars trasslar det ihop sig. Sover alltid med håret uppsatt.
 
Kamma håret med gles kam när du har balsam i.
Krama håret med handduk och sätt absolut inte upp det i turban.
Red ut med fingrarna, i med en bra produkt och krama upp lockarna. Låt självtorka och tada!
 
Gah. Jag har alltid haft självfall men har nu fått gammalt kärringhår som är rakt och flygigt.

Använder inpackning frekvent. Försöker at itne kamma och borsta för mycket när håret torkar. Kan få det lockigt när det är nytorkat men efter några timmar har det rätat ut sig och blivit spikrakt igen. Ju smutsigare, desto rakare. Jag hatar det och längtar efter mina lockar.

För min del hjälper det med bra stylingprodukter i håret. Plus att jag kammar med gles kam efter hårtvätt och kramar in produkterna. Använder locktången för att forma enstaka tunna lockar som lyfter hela håret.
 
Jag kanske kraftigt lockigt hår.

Tvättar ca var 3dje dag, har även balsam/inpackning i längderna, reder it det med fingrarna.
Handdukar det snabbt, har i har olja av bättre sort. Låter självtorka. Kan ev reda ut knutar när det är halvtort. Kramar upp lockarna med hänsyn händerna
Undviker att röra torrt hår.

Borstar ytterst sällan håret, gör jag det är det innan tvätt.
Fönar ytterst sällan, nästan enbart på vintern om jag ska ut efter dusch.
 
Här är en till med lockar och tjockt jäkla hår ! Schampoo , balsam , handduks torrt , lite lite mousse ,ibland olja ! Kammar håret när de är blöt , huvudet mot marken så håret är mot marken skakar på de och sen upp med huvudet fort så de snurrar i huvudet !

Använder aldrig hårfön eller annat trams , som jag brukar säga till min hårfrisörska ja skakar bara på huvudet sen kommer lockarna efter de
 
Balsammetoden, gles kam med balsam i håret, kramar i stylingprodukt, ploppar (kolla youtube) håret med mikrofiberhandduk.

Använder Jessicurls och Curly hair solutions, godkända enligt balsammetoden.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jo jag vet ännu en hårtråd här :o Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 769
Senast: Blimblom
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Albatross
·
Kropp & Själ Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt. Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal...
2
Svar
38
· Visningar
3 418
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp