Lockigt hår = svinto?

Mitt bästa tips är att ta 1 msk äppelcidervinäger och blanda det med ca 2 dl ljummet vatten i en sprayflaska. Detta sprayar du i håret efter hårtvätt. Krama ur håret efter hårtvätten, spraya i så att det dryper av håret och krama ur igen men skölj inte utan handdukstorka bara genom att trycka försiktigt. Helst bara genom att sätta upp en turban. Skrubba inte håret torrt. Lukten av äppelcidervinäger försvinner när håret har torkat. Äppelcidervinäger gör att håret blir lätt att reda ut och statisk elektricitet försvinner. Jag skulle rekommendera att enbart reda ut håret med fingrarna eller möjligtvis med en träkam med glesa tänder men håll inte på och borsta håret. Ju mer du borstar desto mer svinto blir det. Har det ändå blivit tovor så spraya lite med äpplecidervinägervattnet så är det enkelt att reda ut sedan.
 
@SusieQ
Har ni testat med balsammetoden? Fungerar ofta jätte bra på lockigt hår

@_FiA_ men det står ju i texten.

Att man bara tvättar med ett balsam är inte synonymt med att man utövar balsammetoden.

Till TS, det finns en jättebra sida som heter lockig.se där du kan läsa in dig på balsammetoden. Håret måste "sistatvättas" och sedan får du kolla så ni använder godkända produkter. Jag tror mer på kokosoljan än den du visade här i tråden.

Tror din dotters hår kan bli jättefint med lite tålamod :)
 
@SusieQ




Att man bara tvättar med ett balsam är inte synonymt med att man utövar balsammetoden.

Till TS, det finns en jättebra sida som heter lockig.se där du kan läsa in dig på balsammetoden. Håret måste "sistatvättas" och sedan får du kolla så ni använder godkända produkter. Jag tror mer på kokosoljan än den du visade här i tråden.

Tror din dotters hår kan bli jättefint med lite tålamod :)

Misstänkte att det var så, får väl göra den där sistatvätten och sen köpa ett bra balsam. Kollade på det jag hade nu köpte ett som var "certified organic"som verkade bra, men det var ju ändå ett antal olika alkoholer i det (jo jag vet att alkohol är organiskt). Ok då skippar jag den oljan och kör enbart på cocosoljan.
Jag hoppas ju på att hennes hår ska bli fint och inte risigt, vill inte heller plattånga det för jag gillar hennes lockar och när det blir längre får det bli fläta helt enkelt.
 
Kan ju testa med inpackning iaf.

Tror ni att jag ska strunta i oljan jag köpte
best-of-hair-oils-L-Ctq_h8.jpeg


Och använda cocosolja istället?

Den oljan har jag provat till mitt hår som gärna skapar obarmhärtiga dreadlocks efter en god natts sömn och det gjorde bara allt värre. Håret blev som tuggummi på vissa ställen där oljan trasslat in sig i tovor.

Jag använder istället denna, funkar hur bra som helst! Håller nere frisset och det blir då inte lika mycket tovor.
09010NAT_NW.jpg


Mitt hår får samma karaktär som @LindgrenV när jag bortar ut det när det är torrt, men har jag använt denna efter dusch (och även när håret är torrt) så får håret lite tyngd och ser "normalt" ut efter utborstning! :)
 
Den oljan har jag provat till mitt hår som gärna skapar obarmhärtiga dreadlocks efter en god natts sömn och det gjorde bara allt värre. Håret blev som tuggummi på vissa ställen där oljan trasslat in sig i tovor.

Jag använder istället denna, funkar hur bra som helst! Håller nere frisset och det blir då inte lika mycket tovor.
09010NAT_NW.jpg


Mitt hår får samma karaktär som @LindgrenV när jag bortar ut det när det är torrt, men har jag använt denna efter dusch (och även när håret är torrt) så får håret lite tyngd och ser "normalt" ut efter utborstning! :)
Den har jag också använt! Rekommenderar dock inte att använda schampo och balsam av samma sort (dvs den blå). De orsakade nämligen dreadlock-tovorna jag fick i höstas. De orangea schampo och balsam-sorterna är dock bra, i alla fall för mig!
 
Den har jag också använt! Rekommenderar dock inte att använda schampo och balsam av samma sort (dvs den blå). De orsakade nämligen dreadlock-tovorna jag fick i höstas. De orangea schampo och balsam-sorterna är dock bra, i alla fall för mig!

Håller med, deras tvättprodukter är inte de bästa. Har du provat Aussie? Såå bra! Mitt hår älskart!
 
Min yngsta har exakt likadant hår! På henne använder jag mina redken-produkter för lockigt hår, både schampo och balsam. Tvättar det 1-2 gånger i veckan. Efter badet sätter jag i en klickredken curvaceos ringlet. När det behövs har jag i rejält med spraybalsam, och borstar precis som du med en tangleteezer. Mitt eget lockiga hår borstar jag aldrig, men hennes är så fnurrigt på morgnarna att det faktiskt måste borstas, hon gnuggar väl huvudet för mycket mot kudden..

 
Oj, blir ju nästan förvirrad av alla råd, verkar ju vara ett helt företag att ha lockigt hår. Får försöka mig på en sammanställning här.

*Göra en "sista schamponering", därefter bara använda balsam utan alkohol i, eller skaffa Aussie schampoo/balsam.
*Inte tvätta eller blöta för ofta.
*Göra inpackning minst en gång i veckan gärna med cocosolja.
*skippa oljan jag köpte och ta cocosolja eller arganolja istället.
*använda bredtandad kam för att reda ut i blött/fuktigt hår.
*Kan fortsätta med spraybalsamet.

Glömde jag något?
 
ok, får kolla på innehållet då :)
Går du in på lockig.se så finns där även en massa "hemma-kurer" och listor på vilka ämnen du vill undvika om du ska tvätta nopoo. :)
Det verkar rörigt i början, men jag lärde mig ganska snabbt. Sedan får ni prova er fram vad som passar just dotterns hår.
 
Oj, blir ju nästan förvirrad av alla råd, verkar ju vara ett helt företag att ha lockigt hår. Får försöka mig på en sammanställning här.

*Göra en "sista schamponering", därefter bara använda balsam utan alkohol i, eller skaffa Aussie schampoo/balsam.
*Inte tvätta eller blöta för ofta.
*Göra inpackning minst en gång i veckan gärna med cocosolja.
*skippa oljan jag köpte och ta cocosolja eller arganolja istället.
*använda bredtandad kam för att reda ut i blött/fuktigt hår.
*Kan fortsätta med spraybalsamet.

Glömde jag något?

Alltså, njae ;)

Om du väljer balsammetoden så ska sistatvätt göras med ett schampoo som är godkänt för ändamålet. Sen får ni fortsätta tvätta med ett godkänt balsam och du kan använda kokosolja som inpackning. Helt ok med den bredtandade kammen i blött hår också. Däremot är jag osäker på om håroljan som visades här i tråden är kompatibel med balsammetoden? Det beror på vad som är i mer än arganolja (siliconer osv.) ock likaså spraybalsamet, du får helt enkelt kolla upp det.
 
Jag hade alla gånger testat balsammetoden först! Brukar göra mirakel för svintos!

Kolla bara vilka produkter som är ok först, är tveksam till spraybalsamet...
 
Tangle Teezern kanske kan motsvaras vid svinborst? får skaffa en bredtandad kam då... :) och skära ned på badandet.

Hur lång tid tar det innan man ser något riktigt resultat, tror ni? Det har ju redan blivit bättre, men kommer det någonsin sluta vara svinto på morgonen?

Vet inte om tangle teaser är som svinborst, måste kanske testa den någon gång. Men svinborst böjer sig också för håren, däremot är träkammen bättre att reda ut med.

Tror det kommer att sluta svinta sig pga ålder om inget annat :) tror tangle teaser är bättre än svinborst för små barn för svinborst rifsar i hårbotten.

Jag gillade det någon sa om äppelcidervinäger, tror någon sa att det mest fungerade om man hade hårt vatten (lite av en avkalkare) men, det är superjättebra, mitt hår blir helt glansigt och halt av det, mer effektivt än något balsam. Men jag har det inte på barnet (har haft men inte ofta) eftersom jag häller det över håret (1-3 msk blandat med 5 dl vatten) och sedan sköljer ur det, missar man svider det fruktansvärt i ögonen. Sprejflaska är nog mycket bättre, det ska jag testa. (Jag tror inte det behöver vara kvar i håret, det fungerar jättebra för mig som sköljer ur det.)
 
@SusieQ Det där håret din dotter har påminner om det jag hade när jag var yngre, mamma tröttnade på att alltid behöva reda ut tovorna, så hon klippte helt sonika av det.

Det jag har märkt är när jag borstar mitt hår när det är torrt så blir det väldigt mycket volym och stort. Jag brukar duscha (schampoo, balsam, ev inpackning) som vanligt sen kammar jag igenom håret (börjar nerifrån och arbetar mig uppåt för att reda ut ev tovor) sen har jag oftast mitt hår uppsatt antingen i fläta eller en "knut".

Om jag duschar och låter det hängtorka så får jag lockar, då använder jag oftast bara mina fingrar för att piffa till det, sen om jag vill borsta det så är det en dusch som gäller först med balsam för att kunna reda ut det. Nu har jag förvisso axellångt hår och sparar ut, men inget är omöjligt för oss med lockiga hår, gäller bara att hitta lösningen som passar oss. Lycka till. :)
 
Vet inte om tangle teaser är som svinborst, måste kanske testa den någon gång. Men svinborst böjer sig också för håren, däremot är träkammen bättre att reda ut med.

Tror det kommer att sluta svinta sig pga ålder om inget annat :) tror tangle teaser är bättre än svinborst för små barn för svinborst rifsar i hårbotten.

Jag gillade det någon sa om äppelcidervinäger, tror någon sa att det mest fungerade om man hade hårt vatten (lite av en avkalkare) men, det är superjättebra, mitt hår blir helt glansigt och halt av det, mer effektivt än något balsam. Men jag har det inte på barnet (har haft men inte ofta) eftersom jag häller det över håret (1-3 msk blandat med 5 dl vatten) och sedan sköljer ur det, missar man svider det fruktansvärt i ögonen. Sprejflaska är nog mycket bättre, det ska jag testa. (Jag tror inte det behöver vara kvar i håret, det fungerar jättebra för mig som sköljer ur det.)

Där sa du något, en aspekt jag inte ens tänkt på, bor ju på Öland och vi har hårt vatten fullt med kalk, det kanske är en negativ påverkan?

Har inte kommit igång med balsammetoden än, men så här såg håret ut igår efter bad och tvätt.

Självtorkat
DSC_0144_zps2rwtsawg.jpg

DSC_0145_zpscxofrn67.jpg

Sen kunde jag inte låta bli, utan borstade det när det var torrt med en svinhårsborste
DSC_0142_zpsqnh6z138.jpg


Jag tycker iaf att det blivit bättre och ser fram emot hur det kommer att bli med godkända balsam osv...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp