• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 106
Det är i princip fri avskjutning på vildsvin året om (vuxna djur är undantagna ett par månader på våren), så det finns alla möjligheter för de som har problem med vildsvin på sina marker.
Det finns otroligt många jägare utan egna marker som gladeligen skulle vaka dag och natt på gris.

Våra grannar har ju tagit hjälp av en vän som ska jaga av de grisar de har på sin lilla mark men den personen åker mest hem tomhänt, som du ju säger, de vet när någon är där.

Men, en fråga till er kunniga. Jag har ju "bara" 9 hektar mark. Kan jag be vilken jägare som helst komma och skjuta på det lilla?

Men fy vad trist att folk inte kan samarbeta bättre! :down: De flesta lantbrukare och jägare jag känner har en fot i båda lägren på nåt sätt, genom familj eller vänner, så min erfarenhet är ett väldigt bra samarbete och det är ju hur bra som helst. :) Dock har jag också förstått att vildsvinsjakt är både svårt och krävande, vilket ju är skittrist, med tanke på hur snabbt de blir väldigt, väldigt många...

Sen är det väl bland jägare och lantbrukare på samma sätt som bland de flesta andra grupper, "rötäggen" som hörs mest och förstör för andra. Tyvärr.

Ja, det är riktigt trist :down:
På de flesta ställen fungerar det bra, men problemen blir oftast där arrendatorer/jordbrukare och jägare är oense från början.

I våra bygder är det sällan problem, vår arrendator t ex är själv jägare och får vaka så mycket han vill på åkrarna om det är problem. Vi vakar själva också, men det är som sagt en krävande jakt och man orkar inte vaka 3-4 nätter/vecka när man dessutom jobbar heltid.

Men Naturvårdsverket har redan nationellt ansvar för viltförvaltningen.

"I Sverige har vi en regionaliserad viltförvaltning med flera ansvariga myndigheter. Naturvårdsverket är nationell jakt- och viltmyndighet och ansvarar för att de nationella målen nås. Arbetet utgår ifrån Strategi för svensk viltförvaltning.
Roller och ansvarsfördelning inom viltförvaltningen har förändrats bland annat efter det att riksdagen fattat beslut om en regional rovdjurs- och älgförvaltning. En stor del av ansvaret har överlämnats till länsstyrelserna. Det är Naturvårdsverkets ansvar att:

• besluta om föreskrifter för bland annat jakt, inventering och ersättning för skador som orsakats av vilt
  • fastställa miniminivåer för antalet rovdjur
  • ta fram nationella förvaltningsplaner för olika viltarter
  • fastställa inventeringsresultat för rovdjur
  • följa länsstyrelsernas arbete på regional nivå
  • fördela medel till länsstyrelserna för rovdjursinventering, akutverksamhet, informationsinsatser och viltskador
  • ge vägledning och information
  • fördela medel till viltforskning och ta fram kunskapsunderlag
  • hantera jägarregistret
  • fatta beslut om t ex typgodkännande av fångstredskap, forskningsjakt och skyddsjakt efter säl"

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8736-4.pdf

https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Viltforvaltning/
Jag trodde mera om dig än att hålla på så här!

Mycket, nästan allt, av vad som listas ovan utförs av Jägareförbundet, på uppdrag av Naturvårdsverket.

Jägarregistret sköts av Naturvårdsverket, liksom fördelnings av medel (pengar) av olika slag, övervakningen av länsstyrelserna, men i stort sett varenda utredning eller räkning av vilt, förutom dom om rovdjur, görs av Jägareförbundet, som en del av det allmänna uppdraget....

Våra grannar har ju tagit hjälp av en vän som ska jaga av de grisar de har på sin lilla mark men den personen åker mest hem tomhänt, som du ju säger, de vet när någon är där.

Men, en fråga till er kunniga. Jag har ju "bara" 9 hektar mark. Kan jag be vilken jägare som helst komma och skjuta på det lilla?

Ett vanligt problem med just vildsvin är att man överskattar antalet. Ett fåtal vildsvin kan göra stor skada och då luras många att tro att det finns jättegott om vildsvin.
Jag vet inte hur många vildsvinsjakter jag blivit inringd som hundförare till för att lugna ner bönder och arrendatorer, där vi inte hittat något annat än rådjur och älg och möjligtvis ett par enstaka vildsvin, trots att "det finns hur mycket som helst".

Ja, i princip, så länge du har kvar jakträtten. Om det inte är inom detaljplanerat område :)

Ett vanligt problem med just vildsvin är att man överskattar antalet. Ett fåtal vildsvin kan göra stor skada och då luras många att tro att det finns jättegott om vildsvin.

Vi ser dem ju ute på fälten i billjusen och det är runt 10-30 åt gången så jag tror att det är rätt många. 4-5 bara på ridbaneslänten.
Å andra sidan vet jag ju inte hur många som inte syns eller vad som egentligen är "mycket".

Jag trodde mera om dig än att hålla på så här!

Mycket, nästan allt, av vad som listas ovan utförs av Jägareförbundet, på uppdrag av Naturvårdsverket.

Jägarregistret sköts av Naturvårdsverket, liksom fördelnings av medel (pengar) av olika slag, övervakningen av länsstyrelserna, men i stort sett varenda utredning eller räkning av vilt, förutom dom om rovdjur, görs av Jägareförbundet, som en del av det allmänna uppdraget....

Ja, mycket av det utförs av Jägareförbundet, på Naturvårdsverkets uppdrag. Men ansvaret ligger hos Naturvårdsverket.
På dig låter det som att Jägareförbundet egenmäktigt bestämmer precis hur viltvård och jakt ska bedrivas i Sverige - och det stämmer inte. Senaste exemplet på det är t ex beslutet om skyddsjakt på kron- och dovkalvar, som Jägareförbundet är starkt kritiska till.
> http://www.regeringen.se/pressmedde...ovhjort-ska-minska-skador-pa-skog-och-grodor/
> https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/11/olyckligt-beslut-om-hjortkalvar/

Det vore intressant att se hur viltinventeringen skulle göras och bekostas utan det ideella arbetet som alla jägare gör :idea:

Vi ser dem ju ute på fälten i billjusen och det är runt 10-30 åt gången så jag tror att det är rätt många. 4-5 bara på ridbaneslänten.
Å andra sidan vet jag ju inte hur många som inte syns eller vad som egentligen är "mycket".

Då tycker jag att det låter som att ni har gott om vildsvin, ja :)
I fallen jag pratar om upptäcks skadorna på morgnarna och man tror att det varit 10-20 grisar där, fast det egentligen rör sig om 3-4 stycken.

Är det på er mark?

Detta hr jag förstått av de som jagar svin; att det är ett rent helvete. Men, frågan är då om man verkligen ska fodra dem så de förökar sig så snabbt och mycket. Känns kontraproduktivt.
Det sker i vårt område ingen utfodring längre, det skedde i början i oförstånd och okunskap. Det sker dock en del utfodring på gods i närheten där man säljer jakter och därför vill ha en stor stam, de har dock fått hård kritik både från jägarhåll och markägarhåll, även om de själva har marker så har grisarna ingen koll på markgränserna. ;) Det har blivit bättre och är förhoppningsvis på väg bort helt och hållet. Sen kan det säkert se ut som det är utfodringsplatser på en del åtlar men det är en liten mängd mat som sprids ut och enbart i syfte att få djuren att komma dit. Största problemet har varit nu vintertid, vi vill gärna utfodra älgarna och rådjuren i och med den svåra vintern men vildsvinen tycker att det är trevligt också. ;)

Då tycker jag att det låter som att ni har gott om vildsvin, ja :)
I fallen jag pratar om upptäcks skadorna på morgnarna och man tror att det varit 10-20 grisar där, fast det egentligen rör sig om 3-4 stycken.

Är det på er mark?

På vår mark är det nog runt 3-5 stycken "bara". Men, det är ju bara åkern ca 500 meter bort som vi sett alla dessa andra svin.

Största problemet har varit nu vintertid, vi vill gärna utfodra älgarna och rådjuren i och med den svåra vintern men vildsvinen tycker att det är trevligt också. ;)

Typ så här? :p
Fotat på vår foderplats för rådjuren, vintern -15.
465362_117926735041558_1034225734_o.webp

På vår mark är det nog runt 3-5 stycken "bara". Men, det är ju bara åkern ca 500 meter bort som vi sett alla dessa andra svin.

Jag tror inte det skulle ge er så mycket att skjuta av på era hektar, om inte den omgivande marken också jagas tyvärr. Kan ni inte gå ihop några stycken och erbjuda jakt, eller det kanske redan görs?
Ni kan ju erbjuda att de får sitta på ert stycke också, samtidigt som de jagar det andra :)

Jag förstår teorin bakom de olika sakerna men jag tänker att för svinet är det ju ingen skillnad var foderplatsen är. Den får mat, kan föröka sig två gånger per år och ingen hinner riktigt skjuta av den och man måste fodra mer för att hålla den från åkern och så blir det en ond cirkel.
Foderplatsen har tillgång till mat hela tiden, åtelplatsen där ges bara en eller två nävar av majs med långa mellanrum, man åtlar bara.

Jag hoppas, och jobbar aktivt för att du ska ha fel vad avser brukningsenheters storlek. Du talar som en önskedröm från superkapitalisternas rike. dessutom syns ständigt en betonghäcksinställning till djur, natur, människor och miljö.

Men svara på frågan då.

Hur får man någon som helst lönsamhet av jakt på den medelstora fastigheten (50 hektar) i Götaland?
Om du inte förstår frågan, så ska jag förtydliga:
Vad ska man göra för saker för att tjäna pengar på jakten? Vilken arbetsinsats krävs? Hur stora intäkter får man?
Ja ngn gröna vågare är jag inte. Får jag inte lön för mödan med en verksamhet så ändrar jag verksamhet.
Medelåldern på dessa små brukningsenheter du vill ha stiger ständigt, ingen ung vill satsa utan väljer andra verksamheter för man får inte ut en skälig lön på små enheter. Det finns naturligtvis ingenting som hindrar att du kan bedriva jordruksverksamhet på 10 Ha, men det förutsätter att du även har andra inkomskällor. Vad jag talar om är brukningsenheter med brukare som jobbar 100% på den egna enheten.

Vad det gäller jakten, så erbjuder man kompletterande verksamheter. Boende, gastronomi, styckningskurser, tillagning o beredning ex att man lär ut rökning, gravning etc etc.
Ett skifte på ca 2 till 300 Ha tar in 40 000 per år i arrende.
Ett sällskap på 5 betalar in 50 000 för en långhelg där man har ett späckat erbjudande.
4 till 5 helger per år..så omsätter du plötsligt 1/4 mille på samma mark med samma uttag som tidigare.

Alltid lika uppskattat är om man serverar helstekt vildsvinskulting.

Visst blir det mer jobb...men du får ju betalt för det.

Senast ändrad:
Tur för dig att forumet är anonymt. Annars hade jag kontaktat länsstyrelsen för en granskning av din utfodring av vildsvin.
Som jag skrev "Dessa får heller inte bestå av tonvis med betor eller potatis. Det är därför vi har foderplatserna uppe i skogen och åtelplatser i närheten av odlad mark." Med andra ord helt enligt myndigheternas intentioner vad det gäller både foderplatser och åtelplatser..så varken du eller länsstyrelsen har ngt att hämta där Foderplatserna består av automater som matar ut betydligt oftare och betydligt mer, för att grisarna ska hålla sig i skogen och inte på åkern

Senast ändrad:
Detta hr jag förstått av de som jagar svin; att det är ett rent helvete. Men, frågan är då om man verkligen ska fodra dem så de förökar sig så snabbt och mycket. Känns kontraproduktivt.

En bekant bekant som jag träffade genom köpt tjänst va nära o dö, :eek: blev anfallen av en gigantisk galt:crazy:.Låg på IVA i 3 veckor.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 861
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka