• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 106
Det är i princip fri avskjutning på vildsvin året om (vuxna djur är undantagna ett par månader på våren), så det finns alla möjligheter för de som har problem med vildsvin på sina marker.

Ja ett råd som florerar är att pricka suggan med riktigt små för då tar man många på en gång.

Ett vanligt problem med just vildsvin är att man överskattar antalet. Ett fåtal vildsvin kan göra stor skada och då luras många att tro att det finns jättegott om vildsvin.

Det tror inte jag är ett vanligt problem, faktum är att jag tror att det många ggr är fler grisar än vad som setts.
Här räknades 80 st :eek: in på en potatisåker, nästa skymning kom samma antal tillbaka när många jägare var ditringda sas, de sköt 2.

Hur kan ca 97.000 skjutna grisar vara fler än ca 100 000 älgar? och älgarna är reglerade, knappast grisen.

Det sköts 84088 älgar i år, 13811 st färre än avskjutningsmålet. Dvs det sköts ca 13000 fler vildsvin än älgar.
Skärmklipp545454.webp

http://www.algdata.se/Sv/statistik/Pages/statistik.aspx

Senast ändrad:
Ja ett råd som florerar är att pricka suggan med riktigt små för då tar man många på en gång.

Ett rent vidrigt råd, och något som verkligen inte är jägarmässigt.

Det tror inte jag är ett vanligt problem, faktum är att jag tror att det många ggr är fler grisar än vad som setts.
Här räknades 80 st :eek: in på en potatisåker, nästa skymning kom samma antal tillbaka när många jägare var ditringda sas, de sköt 2.

Du får tro vad du vill, men det är ofta överskattat hur mycket grisar som finns på markerna. Grisar rör sig över stora arealer och det är lätt att räkna samma flock flera gånger.
Har man sett 80st på en åker är det ju konstaterat att det finns mycket vildsvin, och alltså inte samma situation som jag beskrev.

Ja ngn gröna vågare är jag inte. Får jag inte lön för mödan med en verksamhet så ändrar jag verksamhet.
Medelåldern på dessa små brukningsenheter du vill ha stiger ständigt, ingen ung vill satsa utan väljer andra verksamheter för man får inte ut en skälig lön på små enheter. Det finns naturligtvis ingenting som hindrar att du kan bedriva jordruksverksamhet på 10 Ha, men det förutsätter att du även har andra inkomskällor. Vad jag talar om är brukningsenheter med brukare som jobbar 100% på den egna enheten.

Vad det gäller jakten, så erbjuder man kompletterande verksamheter. Boende, gastronomi, styckningskurser, tillagning o beredning ex att man lär ut rökning, gravning etc etc.
Ett skifte på ca 2 till 300 Ha tar in 40 000 per år i arrende.
Ett sällskap på 5 betalar in 50 000 för en långhelg där man har ett späckat erbjudande.
4 till 5 helger per år..så omsätter du plötsligt 1/4 mille på samma mark med samma uttag som tidigare.

Alltid lika uppskattat är om man serverar helstekt vildsvinskulting.

Visst blir det mer jobb...men du får ju betalt för det.

Dina skiften på 2 hektar, med 40.000 kr i arrende, kan du förklara hur det går till? "Ett skifte på ca 2 till 300 Ha tar in 40 000 per år i arrende"

Det du beskriver, är fortfarande så löst i kanten, att den där markägaren med ca 50 hektar mark, inte kan greppa hur den ska få den där fantastiska intjäningen.

Inte sjutton kan du få några att betala 50.000, för att jaga på en mark där du inte ens kan släppa en hund???
Har du något exempel, förutom när det gäller jakt i hägn, på sådana intäkter på 50 hektars mark?

När vi går ihop, ett par gånger om året, för att ta hit betalande jaktgäster, så handlar det om betydligt beskedligare intäkter.

För övrigt så beskriver du något slags nästintill heltidsjobb med att arrangera för jakt och kringtjänster. Nu var det ju så att en djurbonde, har redan ett heltidsjobb året runt, med att vara bonde, så när och hur ska då denne, ägna sig åt jakttjänster på heltid tänker du?

Och inte minst varför?
Endera så är man intresserad av jakt och jakttjänster, och kan då utveckla sin verksamhet inom det området.
Eller så är man intresserad av att vara djurbonde, och vill utveckla sin verksamhet inom det området.

Eller vill du att vi ska sluta producera mat genom odling och djuruppfödning, och istället hålla på med jaktturism allihopa?

Ett rent vidrigt råd, och något som verkligen inte är jägarmässigt.

Du får tro vad du vill, men det är ofta överskattat hur mycket grisar som finns på markerna. Grisar rör sig över stora arealer och det är lätt att räkna samma flock flera gånger.
Har man sett 80st på en åker är det ju konstaterat att det finns mycket vildsvin, och alltså inte samma situation som jag beskrev.
Men det är väl jättebra att skjuta suggor! Ju fler ungar som inte når vuxen ålder, desto bättre.

Bakgrunden till råden att skjuta suggor, är såklart s.k. "viltvård", d.v.s. säkerställandet av stora stammar jaktbart vilt.

Precis som man under höstjakten på dovhjort självklart ska koncentrera sig på att skjuta hondjur.

Men det är väl jättebra att skjuta suggor! Ju fler ungar som inte når vuxen ålder, desto bättre.

Bakgrunden till råden att skjuta suggor, är såklart s.k. "viltvård", d.v.s. säkerställandet av stora stammar jaktbart vilt.

Precis som man under höstjakten på dovhjort självklart ska koncentrera sig på att skjuta hondjur.

Man kan absolut skjuta suggor och hondjur - men aldrig om de har ungar. Det är rent vidrigt.

Man kan absolut skjuta suggor och hondjur - men aldrig om de har ungar. Det är rent vidrigt.
Håller med! Inga jägare jag känner skulle tänka tanken ens.
.........
Och, det kan mycket väl orsaka ett alldeles jättestort problem dessutom. När kultingarna springer vind för våg och orsakar rent kaos.

Här tjuvsköts en sugga och de kultingar som gick med henne spreds lite vind för våg och orsakade enorma problem. Och då hade de stora problem innan.
Grejen var att någon var trött på grisproblemet(dom var i folks trädgårdar-i bebyggelse alltså) och tog suggan men det gick ju inte så bra när personen uppenbarligen inte visste vad den gjorde....

Håller med! Inga jägare jag känner skulle tänka tanken ens.
.........
Och, det kan mycket väl orsaka ett alldeles jättestort problem dessutom. När kultingarna springer vind för våg och orsakar rent kaos.

Här tjuvsköts en sugga och de kultingar som gick med henne spreds lite vind för våg och orsakade enorma problem. Och då hade de stora problem innan.
Grejen var att någon var trött på grisproblemet(dom var i folks trädgårdar-i bebyggelse alltså) och tog suggan men det gick ju inte så bra när personen uppenbarligen inte visste vad den gjorde....
Nu kommer vandringssägnerna in här:

Vilket var "kaoset"? Uppbökade gräsmattor och åkrar? Hur kan man urskilja att det "kaoset" skulle bero på att någon skjutit en sugga, jämfört med "det har blivit jättemånga grisar"?

Anser du det oetiskt att sätta råttfällor som kan döda råtthonor med ungar också?

Om inte, vilken är skillnaden mellan en ömklig död för råttungar, jämfört med en ömklig död för vildsvinskultingar?

Skadedjur som skadedjur.

Ska vi få tolererbara mängder vildsvin så måste antalet suggor drastiskt tas ner, och tyvärr riskerar nog en och annan högdräktig sugga eller sugga med små kultingar stryka med, även om det inte är den huvudsakliga avsikten att skjuta djur med ungar.

Anser du det oetiskt att sätta råttfällor som kan döda råtthonor med ungar också?

Om inte, vilken är skillnaden mellan en ömklig död för råttungar, jämfört med en ömklig död för vildsvinskultingar?

Skadedjur som skadedjur.

Ska vi få tolererbara mängder vildsvin så måste antalet suggor drastiskt tas ner, och tyvärr riskerar nog en och annan högdräktig sugga eller sugga med små kultingar stryka med, även om det inte är den huvudsakliga avsikten att skjuta djur med ungar.

Jag tycker generellt inte att några djur är skadedjur, vare sig vildsvin eller råttor, och ja - jag tycker absolut att alla djur är värda respekten att man inte medvetet tar modern från sina ungar.
Sedan är jag fullt medveten om att det sker ändå, förmodligen oftare med råttor som kan ha 3-6 kullar/år, men jag tycker att det är otroligt oetiskt att medvetet rikta jakt/avlivning mot förande suggor/mammor av valfri art, för att kontrollera stammarna. Det är en annan sak att skjuta bort en sugga och alla kultingar, eller ha ihjäl en råtta och sedan tömma boet på kvarvarande, jämfört med att rikta in jakten mot förande suggor som det goda "rådet" @ginnies förordade. Att ta bort hela flockar kan krävas, men då ska det göras så etiskt rätt som det bara går.
Men du kanske inte håller med?

Bönders hat mot vildsvin är för mig lika obegripligt som jägares hat mot varg.

Senast ändrad:
Jag tycker generellt inte att några djur är skadedjur, vare sig vildsvin eller råttor, och ja - jag tycker absolut att alla djur är värda respekten att man inte medvetet tar modern från sina ungar.
Sedan är jag fullt medveten om att det sker ändå, förmodligen oftare med råttor som kan ha 3-6 kullar/år, men jag tycker att det är otroligt oetiskt att medvetet rikta jakt/avlivning mot förande suggor/mammor av valfri art, för att kontrollera stammarna. Det är en annan sak att skjuta bort en sugga och alla kultingar, eller ha ihjäl en råtta och sedan tömma boet på kvarvarande, jämfört med att rikta in jakten mot förande suggor som det goda "rådet" @ginnies förordade. Att ta bort hela flockar kan krävas, men då ska det göras så etiskt rätt som det bara går.
Men du kanske inte håller med?

Som du kanske såg, så skrev jag att det av misstag kan bli så, att en sugga som har små kultingar, råkar bli skjuten. Det är inte helt enkelt att lyckas skjuta samtliga (eller ens någon) av kultingarna också.

Inte att man avsiktligt ska sikta in sig på att skjuta sugga med små kultingar.

Men att finna jaktmetoder, som bidrar till att man kan ta bort hela flockar vore intressant.

Tyvärr är det så, att även om man erbjuder "gratis vildsvinsjakt", med flera ordnade åtelplatser med spridare, så är det i det närmaste omöjligt att hitta jägare med tillräcklig uthållighet för att verkligen för att göra ett ordentligt jobb med att decimera vildsvinen.
Det finns rätt ofta unga killar med ny jägarexamen, och avsaknad av jaktmark, som annonserar om att de gärna vill hjälpa till att skjuta vildsvin.
Tyvärr är det kallt, tråkigt och fel tid på dygnet, att sitta på pass och vänta på grisar, så de unga killarna brukar tröttna rätt snart...

Så bra jaktmetoder för seriös begränsning vore välkommet.

Tänker du dig storskaliga drevjakter?

Nu kommer vandringssägnerna in här:

Vilket var "kaoset"? Uppbökade gräsmattor och åkrar? Hur kan man urskilja att det "kaoset" skulle bero på att någon skjutit en sugga, jämfört med "det har blivit jättemånga grisar"?
Nä, det är knappast vandringssägner.:confused:

Vad tror du själv händer när du får en flock föräldralösa grisar som inte har någon som uppfostrar dom?

Vi har en hel del spannmålsbönder och skogsägare här, jägare, oftast. De är ju mån om sina grödor om några. Det är ett big no no att skjuta sugga som har ungar. Ingen gör det.
Av en anledning.

Som du kanske såg, så skrev jag att det av misstag kan bli så, att en sugga som har små kultingar, råkar bli skjuten. Det är inte helt enkelt att lyckas skjuta samtliga (eller ens någon) av kultingarna också.

Inte att man avsiktligt ska sikta in sig på att skjuta sugga med små kultingar.

Men att finna jaktmetoder, som bidrar till att man kan ta bort hela flockar vore intressant.

Tyvärr är det så, att även om man erbjuder "gratis vildsvinsjakt", med flera ordnade åtelplatser med spridare, så är det i det närmaste omöjligt att hitta jägare med tillräcklig uthållighet för att verkligen för att göra ett ordentligt jobb med att decimera vildsvinen.
Det finns rätt ofta unga killar med ny jägarexamen, och avsaknad av jaktmark, som annonserar om att de gärna vill hjälpa till att skjuta vildsvin.
Tyvärr är det kallt, tråkigt och fel tid på dygnet, att sitta på pass och vänta på grisar, så de unga killarna brukar tröttna rätt snart...

Så bra jaktmetoder för seriös begränsning vore välkommet.

Tänker du dig storskaliga drevjakter?

Ja - men det du svarade på var när jag citerat ginnies inlägg om rådet att skjuta förande suggor. "Skadedjur som skadedjur" kändes onekligen som att det för din del inte spelar så stor roll hur varken vildsvin eller råttor avlivas.

Har ni erbjudit gratisjakter med ordnade åtlar? Vakjakter på åkrarna?
Hos oss är det tvärtom de unga killarna som är mest ivriga.

Nej, storskaliga drevjakter på gris är inte så effektivt som att åtla och vaka, men det måste naturligtvis göras frekvent och även på grannmarkerna.

Dina skiften på 2 hektar, med 40.000 kr i arrende, kan du förklara hur det går till? "Ett skifte på ca 2 till 300 Ha tar in 40 000 per år i arrende"

Det du beskriver, är fortfarande så löst i kanten, att den där markägaren med ca 50 hektar mark, inte kan greppa hur den ska få den där fantastiska intjäningen.

Inte sjutton kan du få några att betala 50.000, för att jaga på en mark där du inte ens kan släppa en hund???
Har du något exempel, förutom när det gäller jakt i hägn, på sådana intäkter på 50 hektars mark?

När vi går ihop, ett par gånger om året, för att ta hit betalande jaktgäster, så handlar det om betydligt beskedligare intäkter.

För övrigt så beskriver du något slags nästintill heltidsjobb med att arrangera för jakt och kringtjänster. Nu var det ju så att en djurbonde, har redan ett heltidsjobb året runt, med att vara bonde, så när och hur ska då denne, ägna sig åt jakttjänster på heltid tänker du?

Och inte minst varför?
Endera så är man intresserad av jakt och jakttjänster, och kan då utveckla sin verksamhet inom det området.
Eller så är man intresserad av att vara djurbonde, och vill utveckla sin verksamhet inom det området.

Eller vill du att vi ska sluta producera mat genom odling och djuruppfödning, och istället hålla på med jaktturism allihopa?
Jag förstår att du har svårt att förstå...Men 2 till 300 betyder just det 200 till 300...
Och 10 000 för en helg med jakt, god mat, andra evenemang och boende är inte ovanligt.
5 personer i en grupp blir då 50 000..se där, det var väl inte så svårt ;)

Sedan förstår jag att alla inte klarar av det, det är ju den kompetensen man tar betalt för.

Visst har man ett intresse att vara djurbonde så har man det antingen som yrke (om brukningsenheten har den omsättningen) eller som hobby. Vid det senare så betalar man för sin hobby, genom , i praktiken oavlönat arbete.

För mig är det primära att bo kvar på min fastighet. Jag har en fastighet som är större än de 50 Ha som du beskriver. Men ar trots det verksamhet utom gården. Vilket gör att jag har råd med det liv jag vill leva. Jag skulle aldrig behålla en konstlad verksamhet (som rör gården) om den inte kan bära sig själv Vi har djur på gården, den verksamheten går +-0 men bidrar med den biotop den skapar till andra verksamheter som totalt set går med vinst.
Att ha djur är en heltidsverksamhet...så vad klagar du för? låg inkomst? tja det beror väl på att du inte är tillräckligt rationell, du hanterar för få djurenheter per arbetad timma.
Allt handlar om prioriteringar.
Du lägger ner 50 timmar i veckan på en inkomst som du skulle kunna plocka in på 20 timmar genom annan verksamhet. Ditt val...så klaga inte

Ja det visar verkligen att du inte har en susning om vad du snackar om.
Vildsvin lever(under ordnade förhållanden) med en matriark, några av hennes döttrar och så årets kultingar. Säg totalt 4 könsmogna suggor o gyltor.
Nu skjuter en stolle suggan, matriarken. Bra eller hur? inga kultingar nästa säsong?
FEL
Nu går istället 3 gyltor direkt upp i brunst , vilket resulterar i tre nya kullar, istället för en, om den gamla suggan/matriarken fått leva. För så länge hon levde var det bara hon som brunstade, inte de andra hondjuren.
Men tyvärr har alltför många okunniga jägare resonerat just så urbota dumt som du! och det har i kombination med god fodertillgång lett till den sk. grisexplosionen .

Det kan jag hålla med om men när det gäller mina åsikter om detta så gäller det en balanserad stam av båda. Jag känner till och med jägare som tycker att matning av vildsvin är ett otyg eftersom balansen blir störd och de får fler kullar än normalt per år. För mycket av något är inte bra, oavsett vad det är. Om det varit så att jägarna hunnit med hade det varit en annan sak.

Jag har stor tolerans (hat har jag verkligen inget, mot något djur) och har ju löst mitt problem med elstängsel runt tomten där jag absolut vill ha det obökat. Ridvolten blir väl nästa grej skulle jag tro. Har man flyttat ut på landet så har man.

Skadedjur som skadedjur.

Råttor går upp i brunst oavsett om det finns en större o äldre råtthona i huset....Men med grisen så reglerar födotillgång och harmoniska flockar antalet kultingar varje år. Genom stt skjuta suggor triggar man bara gyltor att gå upp i brunst = fler kullar = fler grisar.så enkelt är det, men det fattar en del ju inte..tragiskt

Menar du med det att du inte känner en enda jägare som resonerar så?

En läsvärd länk ....:crazy:

http://www.sverigesnatur.org/opinion/hundratjugo-poang-en-skjuten-rodrav/

Man får Inte skjuta något hondjur som har ungar, vare sig det är gris, älg, mård eller rödräv så den länken har noll och inget alls med just den frågan att göra.

Rävjakt behövs och bedrivs av flera orsaker, men den som skjuter en rävhona under föryngringsperioden, utanför jakttid begår jaktbrott och det finns ingen seriös jägare som ägnar sig åt sånt och såna som pysslar med sån idioti är inte speciellt populära inom jägarkåren i stort.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 860
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer