• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 106
Menar du med det att du inte känner en enda jägare som resonerar så?

En läsvärd länk ....:crazy:

http://www.sverigesnatur.org/opinion/hundratjugo-poang-en-skjuten-rodrav/
Nu är det ju en milsvid skillnad mellan att skuta en kultingförande sugga och att skuta en rödräv långt före valpning. Att man sedan anordnar poängräkning för att stimulera en ökad avskjutning av räv (välbehövligt i vissa områden) är en annan sak. Det har knappast ngt med det vansinniga i att skjuta suggor med kultingar, att göra.

Man får Inte skjuta något hondjur som har ungar, vare sig det är gris, älg, mård eller rödräv så den länken har noll och inget alls med just den frågan att göra.

Rävjakt behövs och bedrivs av flera orsaker, men den som skjuter en rävhona under föryngringsperioden, utanför jakttid begår jaktbrott och det finns ingen seriös jägare som ägnar sig åt sånt och såna som pysslar med sån idioti är inte speciellt populära inom jägarkåren i stort.
Det är bara att ödmjukt instämma ;)

Nä, det är knappast vandringssägner.:confused:

Vad tror du själv händer när du får en flock föräldralösa grisar som inte har någon som uppfostrar dom?

Vi har en hel del spannmålsbönder och skogsägare här, jägare, oftast. De är ju mån om sina grödor om några. Det är ett big no no att skjuta sugga som har ungar. Ingen gör det.
Av en anledning.
Tror du seriöst, att grisar bökar mindre, och på för människan mindre olämpliga platser, bara för att det finns en sugga som uppfostrar?

Så om det finns suggor, så äter vildsvin inte spannmål, eller söker rötter och mask på vallar?

Har du vederhäftig forskning på det, eller är det det myterna du talar om?

Ja det visar verkligen att du inte har en susning om vad du snackar om.
Vildsvin lever(under ordnade förhållanden) med en matriark, några av hennes döttrar och så årets kultingar. Säg totalt 4 könsmogna suggor o gyltor.
Nu skjuter en stolle suggan, matriarken. Bra eller hur? inga kultingar nästa säsong?
FEL
Nu går istället 3 gyltor direkt upp i brunst , vilket resulterar i tre nya kullar, istället för en, om den gamla suggan/matriarken fått leva. För så länge hon levde var det bara hon som brunstade, inte de andra hondjuren.
Men tyvärr har alltför många okunniga jägare resonerat just så urbota dumt som du! och det har i kombination med god fodertillgång lett till den sk. grisexplosionen .

Har du vederhäftig forskning på det du säger, eller är det den där vanliga jägarsanningen du sprider?
Länka dit i så fall.
Och nej, artiklar från "jakt och jägare" är inte vederhäftig forskning.

Den här myten har krossats många gånger om.

BTW, du har fortfarande inte svarat på mina frågor:

Du citerade någonstans ifrån, vilken var källan?

Och hur var det nu med att tjäna 40.000 kr i arrendeintäkt på 2 hektar mark?
Och överhuvudtaget hur var det nu den som ointresserad av jakt, och redan har ett heltidsjobb som bonde, med egenägd mark (50 hektar) samt arrenderad jordbruksmark (som inte kan arrenderas ut för jaktändamål) ska tjäna massor med pengar på jaktarrenden?

Och jag klagar inte på min verksamhet eller dess intjäningsförmåga.
Jag klgar på den som vägrar att inse att jakt är ointressant för en hel hoper människor. Inte så att det betyder "tycka illa om jakt", utan helt enkelt ointressant. Du verkar ju inte vara intresserad av hästar, eller hur?

Det jag också är beredd att klaga på, är den som är så egotrippad, att den inte kan inse att dess egen verksamhet, som iofs pågår på den egna marken (t.ex. utfodring av vilt), kan skada andra människors näringsfång, på deras mark, ett antal kilometer längre bort...

Senast ändrad:
Ja - men det du svarade på var när jag citerat ginnies inlägg om rådet att skjuta förande suggor. "Skadedjur som skadedjur" kändes onekligen som att det för din del inte spelar så stor roll hur varken vildsvin eller råttor avlivas.

Har ni erbjudit gratisjakter med ordnade åtlar? Vakjakter på åkrarna?
Hos oss är det tvärtom de unga killarna som är mest ivriga.

Nej, storskaliga drevjakter på gris är inte så effektivt som att åtla och vaka, men det måste naturligtvis göras frekvent och även på grannmarkerna.
Jajamen.

Vi har erbjudit flera unga jägare gratisjakt på åtlarna, vi vill inte ha köttet (det finns det ändå i frysen), och absolut inget betalt. De kommer gärna en gång eller två, den som höll ut längst höll ut en hel sommarsäsong.
Likadant är det med hjortjakten, trots erbjudande om gratis jakt, och hela köttet, så blir det en gång eller två, sedan har de hittat en plats i ett jaktlag där de kan få jaga älg och kronhjort också, och så får vi leta på nya...

Älgen och kronhjorten jagar vi gemensamt med grannarna, för att få ett stort område med rimlig tilldelning.

Det är litegrann som det där med medryttare till hästar: det går att hitta riktigt bra fungerande samarbeten mellan hästägare och medryttare, men det är inte helt enkelt.

Har du vederhäftig forskning på det du säger, eller är det den där vanliga jägarsanningen du sprider?
Länka dit i så fall.
Och nej, artiklar från "jakt och jägare" är inte vederhäftig forskning.

Den här myten har krossats många gånger om.

BTW, du har fortfarande inte svarat på mina frågor:

Du citerade någonstans ifrån, vilken var källan?

Och hur var det nu med att tjäna 40.000 kr i arrendeintäkt på 2 hektar mark?
Och överhuvudtaget hur var det nu den som ointresserad av jakt, och redan har ett heltidsjobb som bonde, med egenägd mark (50 hektar) samt arrenderad jordbruksmark (som inte kan arrenderas ut för jaktändamål) ska tjäna massor med pengar på jaktarrenden?

Och jag klagar inte på min verksamhet eller dess intjäningsförmåga.
Jag klgar på den som vägrar att inse att jakt är ointressant för en hel hoper människor. Inte så att det betyder "tycka illa om jakt", utan helt enkelt ointressant. Du verkar ju inte vara intresserad av hästar, eller hur?

Det jag också är beredd att klaga på, är den som är så egotrippad, att den inte kan inse att dess egen verksamhet, som iofs pågår på den egna marken (t.ex. utfodring av vilt), kan skada andra människors näringsfång, på deras mark, ett antal kilometer längre bort...
Vad det gäller vindsvin så är det känt sedan länge hur deras flockar byggs upp och hur deras familjekonstellation ser ut...ett matriarkalt samhället. Där ledarsuggan kontrollerar om och vilken omfattning de andra suggorna går upp i brunst..Inte helt ovanligt i djurvärlden..men krossa den myten du, du verkar ju att gilla att krossa allt vars åsikter du inte delar
Så fortsätt du med din animalieproduktion..förbered dig på att EU kraftigt skär ner bidragen eftersom trycket är högt att Baltiska, Polska bönder ska få samma Ha ersättning som alla andra .
Jag har redan förberett mig, Turism och upplevelser betalas bättre än nötkött så..
Jag äger min mark, bedriver skogsbruk, vi har en del köttproduktion på gården samt andra verksamheter knutna till fastigheten. Jakt, fiskeupplevelser samt det jag drar in från verksamheter utanför gården och Sverige. Det ger mig det jag vill ha. Ett perfekt boende med de resurser gården erbjuder. Men jag stoppar inte huvudet i sanden, är uppmärksam på signaler och agerar utifrån det.

Naturligtvis är jakt ointressant för majoriteten av människor, det är segling,ridning och fotboll också. Men tillräckligt många är beredda att betala bra för upplevelser som är exklusiva.
Lyfter man lite på näsan över pottkanten så öppnar sig möjligheter. Nu tex. ska jag byta en älgjakt i Jämtland mot en gemsjakt i alperna. Gänget som hade tillgång till det ena ville prova det andra. Så då tar jag betalt för det praktiska, fixar resan, försäkringar o papper. Det i sin tur betalar min segelsemester i sommar...en win-win-win situation med andra ord

Tror du seriöst, att grisar bökar mindre, och på för människan mindre olämpliga platser, bara för att det finns en sugga som uppfostrar?

Så om det finns suggor, så äter vildsvin inte spannmål, eller söker rötter och mask på vallar?

Har du vederhäftig forskning på det, eller är det det myterna du talar om?
Du pratar om myter, inte jag..
jag talar om verkligheten.

Resten vet jag inte vad du menar med ens :confused:
Du verkar läsa in saker jag inte alls skrev och det blir ju rätt tokigt...

Jag skrev att ingen skjuter sugga med ungar här. Sen äter ju grisarna där de äter ändå. Naturligtvis.
Men när man jagar gris skjuter man inte just det djuret, på grund av en anledning.
Även en bonde som absolut vill bli av med grisarna skjuter INTE sugga med kultingar.
Jag pratar om erfarna jägare, det lär ju finnas en anledning till att man inte gör på det viset.

Om inte annat är det ju en etisk fråga.
Ligister m, tror jag dessa kultingar brukar få som öknamn. Av en anledning, antagligen.

Ja, mycket av det utförs av Jägareförbundet, på Naturvårdsverkets uppdrag. Men ansvaret ligger hos Naturvårdsverket.
På dig låter det som att Jägareförbundet egenmäktigt bestämmer precis hur viltvård och jakt ska bedrivas i Sverige - och det stämmer inte. Senaste exemplet på det är t ex beslutet om skyddsjakt på kron- och dovkalvar, som Jägareförbundet är starkt kritiska till.
> http://www.regeringen.se/pressmedde...ovhjort-ska-minska-skador-pa-skog-och-grodor/
> https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/11/olyckligt-beslut-om-hjortkalvar/

Det vore intressant att se hur viltinventeringen skulle göras och bekostas utan det ideella arbetet som alla jägare gör :idea:
Jag tillhör dom som välkomnar beslutet om jakt på dov- och kronkalvar.

Vi har haft något slags generell skyddsjakt de senaste två åren här i våra trakter som fungerat ungefär i enlighet med det beslutet.

Den mängd dovhjort som finns här i trakten skulle förvåna dig. Det går inte att åka bil här i trakten, oavsett tid på dygnet eller årstid, utan att behöva stanna bilen, eller åtminstone sakta in till nära stillastående, eftersom det finns hjortar PÅ vägen. Att det finns hjortar längs vägen, är inget som förvånar. Bara den döve och blinde, förflyttar sig här utan att se hjort.
Flockarna kan bestå av flera hundra djur, men vanligast är flockar på 15-40 djur i taget. De gör föga skada på försommaren, då håller hindarna till på skyddade platser, som ingenväxande betsemarker med sina kalvar, men framåt slutet av juli, början av augusti, kommer hindarna ut från de skyddade områdena med sina numera gräs- och örtätande kalvar och fungerar som "egyptens gräshoppor" på vallar och åkrar.

Varför finns det då så extremt mycket dovhjort här? Det finns ett svar: vårt område ligger mellan två gods, som bägge har jakt som en av sina främsta inkomstkällor. De gör ungefär som LBB föreslår att alla ska göra...
Bägge godsen fodrar dovhjorten med många hundra ensilagebalar varje vinter (oavsett hur svår vintern är), vilket ökar vinteröverlevnaden drastiskt. Matningen talas det öppet om, och godsens egen uppfattning är att deras matning gör att hjortarna håller sig på deras egen mark. Vilket inte stämmer.
Vi som då finns mitt emellan, får ett överskott på dovhjortar från båda godsen.

Vår enda chans till att klara våra grödor, är att försöka jaga så mycket dovhjort som möjligt, eller stängsla våra marker med viltstängsel. Dovhjort är mycket svår att stängsla ut, rovdjursavvisande stängsel räcker inte, stägslen behöver vara högre, men 20 cm mellan marken och nedersta tråden räcker.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker: varför skulle t.ex. jägare sluta att inventera vilt, bara för att det är en annan huvudman som är mottagare av materialet?

Sedan så är det så, att iom att Jägareförbundet sitter med de kunniga konsulterna, så sitter de också med trumf på hand när det gäller att föreslå vilken forskning som bör bedrivas, och hur man ska närma sig olika frågor som berör viltstammar.
I normala fall så skulle upphandling ske av viltforskning, i enlighet med "vanliga" (lagen om offentlig upphandling) upphandlingsregler. Detta frångås i Sverige, och har så gjorts sedan 1938...

Jag tillhör dom som välkomnar beslutet om jakt på dov- och kronkalvar.

Vi har haft något slags generell skyddsjakt de senaste två åren här i våra trakter som fungerat ungefär i enlighet med det beslutet.

Den mängd dovhjort som finns här i trakten skulle förvåna dig. Det går inte att åka bil här i trakten, oavsett tid på dygnet eller årstid, utan att behöva stanna bilen, eller åtminstone sakta in till nära stillastående, eftersom det finns hjortar PÅ vägen. Att det finns hjortar längs vägen, är inget som förvånar. Bara den döve och blinde, förflyttar sig här utan att se hjort.
Flockarna kan bestå av flera hundra djur, men vanligast är flockar på 15-40 djur i taget. De gör föga skada på försommaren, då håller hindarna till på skyddade platser, som ingenväxande betsemarker med sina kalvar, men framåt slutet av juli, början av augusti, kommer hindarna ut från de skyddade områdena med sina numera gräs- och örtätande kalvar och fungerar som "egyptens gräshoppor" på vallar och åkrar.

Varför finns det då så extremt mycket dovhjort här? Det finns ett svar: vårt område ligger mellan två gods, som bägge har jakt som en av sina främsta inkomstkällor. De gör ungefär som LBB föreslår att alla ska göra...
Bägge godsen fodrar dovhjorten med många hundra ensilagebalar varje vinter (oavsett hur svår vintern är), vilket ökar vinteröverlevnaden drastiskt. Matningen talas det öppet om, och godsens egen uppfattning är att deras matning gör att hjortarna håller sig på deras egen mark. Vilket inte stämmer.
Vi som då finns mitt emellan, får ett överskott på dovhjortar från båda godsen.

Vår enda chans till att klara våra grödor, är att försöka jaga så mycket dovhjort som möjligt, eller stängsla våra marker med viltstängsel. Dovhjort är mycket svår att stängsla ut, rovdjursavvisande stängsel räcker inte, stägslen behöver vara högre, men 20 cm mellan marken och nedersta tråden räcker.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker: varför skulle t.ex. jägare sluta att inventera vilt, bara för att det är en annan huvudman som är mottagare av materialet?

Sedan så är det så, att iom att Jägareförbundet sitter med de kunniga konsulterna, så sitter de också med trumf på hand när det gäller att föreslå vilken forskning som bör bedrivas, och hur man ska närma sig olika frågor som berör viltstammar.
I normala fall så skulle upphandling ske av viltforskning, i enlighet med "vanliga" (lagen om offentlig upphandling) upphandlingsregler. Detta frångås i Sverige, och har så gjorts sedan 1938...
Kan ju bero på att så gott som all viltforskning finansieras via jaktkorten ;) Men det är klart, avskaffa jaktkorten lägg finansieringen via skattsedeln och låt tjänstemännen sköta det hela..

Du pratar om myter, inte jag..
jag talar om verkligheten.

Resten vet jag inte vad du menar med ens :confused:
Du verkar läsa in saker jag inte alls skrev och det blir ju rätt tokigt...

Jag skrev att ingen skjuter sugga med ungar här. Sen äter ju grisarna där de äter ändå. Naturligtvis.
Men när man jagar gris skjuter man inte just det djuret, på grund av en anledning.
Även en bonde som absolut vill bli av med grisarna skjuter INTE sugga med kultingar.
Jag pratar om erfarna jägare, det lär ju finnas en anledning till att man inte gör på det viset.

Om inte annat är det ju en etisk fråga.
Ligister m, tror jag dessa kultingar brukar få som öknamn. Av en anledning, antagligen.
Ok, då frågar jag dig igen:

Om man inte skjuter suggor, slutar vildsvinen böka upp gräsmattor, äta mjölkmogen säd, eller böka upp vallar?

Det finns ingen som helst kausalitet mellan eventuellt skjutna suggor, och det du kallar för "ligister". Det dyker upp enstaka sådana varje år hur som helst. Oavsett om det ens jagas vildsvin inom rimligt närområde.

Men för den som vill behålla sina myter, så är det naturligtvis praktiskt att hävda att det beror på skjutna suggor.

Om man inte skjuter suggor, slutar vildsvinen böka upp gräsmattor, äta mjölkmogen säd, eller böka upp vallar?

Det finns ingen som helst kausalitet mellan eventuellt skjutna suggor, och det du kallar för "ligister". Det dyker upp enstaka sådana varje år hur som helst. Oavsett om det ens jagas vildsvin inom rimligt närområde.

Men för den som vill behålla sina myter, så är det naturligtvis praktiskt att hävda att det beror på skjutna suggor.
Naturligtvis finns det inget samband mellan sk. ligister och fenomenet att skjuta ledarsuggor....för den som inte begriper bättre.

Men om du verkligen vore intresserad av biologi skulle du stöta på det här fenomet bland flera matriarkala flockdjur. Elefanter uppvisar samma beteende om man skjuter bort deras gamla.
ledare.
Men du har ju krossat den myten...enligt din egen uppfattning.
De Europeiska jägare jag hade hos mig konstaterade lakoniskt när de fick reda på hur vissa bar sig åt dvs sköt ledarsuggor, de sa bara ganska enkelt, stollarna har öppnat pandornas ask. Och idag lever vi med följderna.

Nähä, men så funkar det här iaf.

Och Igen, det handlar inte om att grisen inte äter här eller där pga att man inte skjuter suggan.
(Vart läser du (in) det? )

Det handlar om att ingen vettig jägare (här) skjuter suggan som har kultingar. Ingen skulle göra det även om det vore ett effektivt sätt att minska antalet grisar.

För så länge hon levde var det bara hon som brunstade, inte de andra hondjuren.
Det där är inte sant. Det är inte bara ledarsuggan som reproducerar sig.

Vildsvin, likt tamgrisen, har brunstsynkronisering så alla könsmogna honor i gruppen brunstar samtidigt, för att de ska få sina kultingar vid samma tillfälle och kunna utnyttja det.

Här är ett citat från en källa du borde tro på, eftersom det är från svenskjakt.se
"Brunstsynkronisering innebär inte att alla hondjur i trakten brunstar samtidigt.
Den innebär heller inte att om man skjuter ledarsuggan så kommer alla andra att börja brunsta på olika tider av året. Skjuter man en ledarsugga under hösten eller vintern, då den största andelen av vildsvinen skjuts, så har det marginell effekt gällande brunsten på övriga hondjur i gruppen. Vid den tiden är de redan på väg in i brunst, brunstar eller är dräktiga."
Källa: https://svenskjakt.se/uncategorized/sa-forokar-sig-vildsvin/

Om du vill ha fler källor på att det inte bara är ledarsuggan som brunstar och får avkommor så kan du knappa in "vildsvin förökning" på Google och läsa på sida efter sida om det...

/ Tibialis, biolog, uppfödd på landet, bor på landet, i närheten av både lodjur och en och annan varg. (Förtydligande så det inte börjar insinueras att jag bor på 3e våningen i en lägenhet i storstan och ska hålla käft).

Det där är inte sant. Det är inte bara ledarsuggan som reproducerar sig.

Vildsvin, likt tamgrisen, har brunstsynkronisering så alla könsmogna honor i gruppen brunstar samtidigt, för att de ska få sina kultingar vid samma tillfälle och kunna utnyttja det.

Här är ett citat från en källa du borde tro på, eftersom det är från svenskjakt.se
"Brunstsynkronisering innebär inte att alla hondjur i trakten brunstar samtidigt.
Den innebär heller inte att om man skjuter ledarsuggan så kommer alla andra att börja brunsta på olika tider av året. Skjuter man en ledarsugga under hösten eller vintern, då den största andelen av vildsvinen skjuts, så har det marginell effekt gällande brunsten på övriga hondjur i gruppen. Vid den tiden är de redan på väg in i brunst, brunstar eller är dräktiga."
Källa: https://svenskjakt.se/uncategorized/sa-forokar-sig-vildsvin/

Om du vill ha fler källor på att det inte bara är ledarsuggan som brunstar och får avkommor så kan du knappa in "vildsvin förökning" på Google och läsa på sida efter sida om det...

/ Tibialis, biolog, uppfödd på landet, bor på landet, i närheten av både lodjur och en och annan varg. (Förtydligande så det inte börjar insinueras att jag bor på 3e våningen i en lägenhet i storstan och ska hålla käft).
Nej det är inte bara ledarsuggan som gör det, men hon håller samman flocken, håller den som en stabil enhet och, gyltorna går inte till reproduktion hur som helst så länge hon håller ordning på flocken. Skjut sönder flocken och du får just det som beskrivs som ligister. Smäll på en kulting istället så håller sig hela flocken borta från det farliga stället ngr veckor.
Du har flera generationer i en flock där allt är i ordning. Men just det att klippa den gamla kärringen rör om och ställer till en fruktansvärd oreda.

Nej det är inte bara ledarsuggan som gör det, men hon håller samman flocken, håller den som en stabil enhet och, gyltorna går inte till reproduktion hur som helst så länge hon håller ordning på flocken. Skjut sönder flocken och du får just det som beskrivs som ligister. Smäll på en kulting istället så håller sig hela flocken borta från det farliga stället ngr veckor.
Du har flera generationer i en flock där allt är i ordning. Men just det att klippa den gamla kärringen rör om och ställer till en fruktansvärd oreda.
Det var inte vad du skrev tidigare. Men du gör som vanligt och ändrar dig när någon slår hål på dina uttalanden.

Vad menar du med att gyltorna inte går till reproduktion hur som helst så länge hon håller ordning på flocken? Läste du ens citatet i mitt tidigare inlägg?

Det kan jag hålla med om men när det gäller mina åsikter om detta så gäller det en balanserad stam av båda. Jag känner till och med jägare som tycker att matning av vildsvin är ett otyg eftersom balansen blir störd och de får fler kullar än normalt per år. För mycket av något är inte bra, oavsett vad det är. Om det varit så att jägarna hunnit med hade det varit en annan sak.

Jag har stor tolerans (hat har jag verkligen inget, mot något djur) och har ju löst mitt problem med elstängsel runt tomten där jag absolut vill ha det obökat. Ridvolten blir väl nästa grej skulle jag tro. Har man flyttat ut på landet så har man.

Ja, jag håller med dig helt - jag tycker att en del matning har gått över alla gränser av både vildsvin och dov som @skogaliten också talar om.
Att tycka att det finns för mycket av något vilt säger jag inget emot, och visst har jag också svurit över grisarna när de gått in i trädgården :rage: Men att gå ifrån en normal irritation till det utbredda hat som finns mot både vildsvin och varg, eller räv för den delen, är helt obegripligt för mig. Jag vill inte ha varg på våra marker, men det är väldigt långt mellan att inte vilja ha varg hit och SGT.

Inte så långt från oss finns det en stor bonde som är känd för att köra över småkultingar på åkrarna med traktorn så fort han kommer åt, t ex. Då är det ett hat på en nivå som jag har väldigt svårt att förlika mig med.

Jajamen.

Vi har erbjudit flera unga jägare gratisjakt på åtlarna, vi vill inte ha köttet (det finns det ändå i frysen), och absolut inget betalt. De kommer gärna en gång eller två, den som höll ut längst höll ut en hel sommarsäsong.
Likadant är det med hjortjakten, trots erbjudande om gratis jakt, och hela köttet, så blir det en gång eller två, sedan har de hittat en plats i ett jaktlag där de kan få jaga älg och kronhjort också, och så får vi leta på nya...

Älgen och kronhjorten jagar vi gemensamt med grannarna, för att få ett stort område med rimlig tilldelning.

Det är litegrann som det där med medryttare till hästar: det går att hitta riktigt bra fungerande samarbeten mellan hästägare och medryttare, men det är inte helt enkelt.

Kanske beror det på den stora vilttillgången ni har generellt i era trakter? Det är ett annat utbud liksom.
Här nere är det, jämfört med hos er, viltfattigt och de allra flesta unga jägare jag känner hade mer än gärna bokat upp sig i åravis för ett erbjudande som hos er ;)

Det var inte vad du skrev tidigare. Men du gör som vanligt och ändrar dig när någon slår hål på dina uttalanden.

Vad menar du med att gyltorna inte går till reproduktion hur som helst så länge hon håller ordning på flocken? Läste du ens citatet i mitt tidigare inlägg?
Vilket naturligtvis är ett tecken på mognad. Överbevisas man om något är det ju bara ett imbicillt nöt som inte ändrar sig, eller hur?

Vad som är helt klart är väl att de äldre suggorna, matriarkerna håller ordning på gruppen, känner området de vistas i och agerar naturligt då de utsätts för faror.
Skjut bort dem och du får en grupp i disharmoni, innan en ny ledare utkristalliseras.
Vilket ofta resulterar i högre dödlighet fler, kullar och mer skador på växande grödor.
Smäller man på en kulting i en harmonisk flock så återvänder denna inte på rätt lång tid till det farliga stället. Men samma grupp, fast efter det att någon skjutit matriarken då hänger den ihop så löst att den sugga vars kulting blivit skjuten kanske inte återkommer kvällen därpå men hennes syster, som inte klarar av att hitta näringsställena än , hon återvänder i alla fall eftersom hon är hungrig.

Matriarken är den sugga som "styr" brunsten i flocken. Hon går i brunst först, sedan följer hennes döttrar/systrar....om förhållandena tillåter det.
Med sönderskjutna flockar och det faktumet att galtarna agerar på egen hand får du som resultat flera ensamma suggor som går i brunst och i stället för en eller två flockar i ett område får man ett otal ensamma suggor och kultingar...

Nähä, men så funkar det här iaf.

Och Igen, det handlar inte om att grisen inte äter här eller där pga att man inte skjuter suggan.
(Vart läser du (in) det? )

Det handlar om att ingen vettig jägare (här) skjuter suggan som har kultingar. Ingen skulle göra det även om det vore ett effektivt sätt att minska antalet grisar.
Så vad menar du? Har du bytt diskussionsämne?

På vilket sätt skulle det spela roll om man skjuter en sugga?

Jag, med flera har ju redan förklarat att de förändringar som eventuellt blir i flocken (maktförskjutningar) är ointressanta för oss människor. Det blir varken mer/mindre vildsvinsskador, eller fler/färre grisar/kultingar om enstaka suggor skjuts.
Men för att få varaktiga förändringar neråt i vildsvinsstammen, så bör naturligtvis så mycket hondjur som möjligt skjutas. Att skjuta en sugga med små kultingar är ansett som oetiskt, men det är för kultingarnas skull, inget annat.

Ditt ursprungsinlägg handlade om att "skjuter man suggan så blir det oordning i flocken" och "ökade skador", inte om att huruvida det skulle vara oetiskt att skjuta en sugga med kultingar.

Jag vill minnas att ordet som användes var "kaos".

Och på vilket sätt skulle oredan i flocken påverka dig som människa menar du?
Möjligtvis, så blir de mer svårjagade under en begränsad tid, eftersom de reorganiserar flocken, och sannolikt bryter en del vanor.

Var vänlig svara med länk och källa tack!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 859
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer