Lös komage...

pinky

Trådstartare
Kom plötsligt på en sak som jag funderat på i ungefär hela mitt liv... :D

Varför är kor alltid lösa i magen?
Hos de flesta andra djur heter det då diarré och är inte alls bra, men kor kanske ska vara lösa i magen?

Nån som vet? :confused:
 
Det har jag också undrat!! :crazy: Iof har jag sett nån ko med diarré, och det är mer som soppa.... :crazy: Men varför är det så?? :confused: Kan det vara för att de idisslar maten, så att den blir extremt finfördelad i magen? Är det så för andra idisslande djur också`? :confused:
 
Lös mage är något som man ser bara på Mjölkkor i produktion.
Det beror på att de äter massor av ensilage (18 kg)
Och stooora mängder kraftfoder!
Och minimalt med hö (2kg) om ens något, det blir vanligare och vanligare att man inte ger något hö alls....

Och nej kor ska inte vara lösa i magen men idag är det ett "normalt" tillstånd på den foderstat mjölkkorna äter idag..
 
Morfars mjölkkor fick enbart hö och var ändå ganska lösa i magen. Konsistensen blir ju aldrig som hos hästar eller andra djur, men rinnande ska den ju absolut inte vara! :eek:
 
Vi pratade om det i stallet typ för någon vecka sen, kom aldrig fram till en bra förklaring :smirk:
 
Tjena!

Lurasmatte har helt rätt. :rofl:
Kor ska liksom hästar o kaniner bajsa bollar men med tanke på all de kraftfoder de får för att kunna få ut så mycket mjölk som möjligt så går de med ständig diarré. :cry:

Fast de e iof nöjda med o få så mycket mat o de e inget de har ont i magen av el så.
Förutom då de ligger i bajset o som fastnar och fräter på deras päls o hud om inte de har en snäll bonde som ser till o hålla de rena med mycket strö o med att ständigt mocka hos dem o rykta dem. :love:

Kor som hålls i lösdrift brukar iof hållas mer rena än uppbundna. :)
Så e det! / C
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
639
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp