Ajda

Trådstartare
Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl och fick hösilage och magen ballade ur. Nu är hon hemma sen två månader tillbaka och får vanligt hö. Av bra kvalitet skall tilläggas. Men får inte ordning på magen. Hon har inte diarré. Men blandning av kluttar och komocka. Alltid gasig och det är hon året runt och har varit i alla år (är 14 år) men nu fiser hon ut bajsvatten.

Har testat att ta bort kraftfodret, testat bakjäst och nu går hon proequo. Ingen effekt än.
Veterinären tipsade om quick fix. Det kanske står på tur att testa när proequon är slut.
 
Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl och fick hösilage och magen ballade ur. Nu är hon hemma sen två månader tillbaka och får vanligt hö. Av bra kvalitet skall tilläggas. Men får inte ordning på magen. Hon har inte diarré. Men blandning av kluttar och komocka. Alltid gasig och det är hon året runt och har varit i alla år (är 14 år) men nu fiser hon ut bajsvatten.

Har testat att ta bort kraftfodret, testat bakjäst och nu går hon proequo. Ingen effekt än.
Veterinären tipsade om quick fix. Det kanske står på tur att testa när proequon är slut.
Problemet kallas fri fekal vätska (ffv) och forskningen har inte riktigt kommit fram till vad det beror på.
Jag har haft samma problem på en av mina av och till denna vinter. Har läst mycket, provat en del och bollat med min veterinärmottagning på telefon.

Skriver en kort sammanfattning av vad jag kommit fram till för just min häst:

1. Kontrollera hygienisk kvalitet på höet, skicka in en hygienanalys (på mögelsporer och liknande) men det verkat du redan ha kollat? Övriga analysvärden på näringsämnena säger ju tyvärr inte något om den mikrobiologiska aktiviteten i höet.

2. Hur ofta fodras hon? Sägs vara viktigt med inte för många timmar på tom mage utan att något sorts grovfoder finns tillgängligt. Vill man inte ha fri tillgång på hö så kanske lite halm kan finnas också?

3. Om du tror hästen kan ha pillat i sig jord, lera eller grus via fodret (väldigt vanligt) prova ge loppfrö (psyllium) en period.

4. Jag föredrar att ge protexin gut balancer framför quick fix för sådana här problem. Quick fix löser det i bästa fall mer akuta problem, men upplever att jag snabbt jag varit tillbaka på ruta ett kort efteråt.
Gut balancer har jag gett till burken är slut. Jag tycker mig se en stabiliserande effekt men ingen helhetslösning.

5. Min blev bättre när de fick gå på "vinterbete" och ständigt pillade i sig lite gräs, inte grävde i jorden och dammsög marken.

Just nu ger jag loppfrö då de går i grushagen r att det är så blött och just nu är det peppar peppar helt ok.
 
Min pålle har känslig mage med mycket gaser och fri fekal vätska. Vi har testat det mesta, både dyrt och billigt. I år mår han bättre än någonsin tidigare och det märks även på allmäntillståndet.

Han äter underhållsdos Saracen Yea Sacc och Onlygoodhorse blandat i betfor varje dag och jag går upp på full dos ett par dagar så fort jag märker att han är sämre. Det är så skönt att äntligen ha hittat något som fungerar. Ge inte upp!
 
Flikar in bland de andra tipsen att även ta vattenprover. Även om det är gjort tidigare så kan det vara en god idé att göra det igen.
 
Magen blev hux flux helt bra nu när gräset började växa. Väldigt skönt för både matte och häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
1 988
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 548
Senast: caradan
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 614
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp