Lös tand på äldre hund

MadicDomino

Trådstartare
Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man vrickar på den. Jag tror det är tand Pm 2, ingen större tand alltså. Ser heller ingen rodnad och ömnad i tandköttet.

Överlag har han fått beröm av vet. för sina fräscha tänder. Väldigt lite tandsten i förhållande för ålder (aldrig fått tänderna skrapade), enda direkta problemet är två knäckta hörn/huggtänder ifrån yngre dagar. Han har väldigt små tänder (blandras Shitzu, Papilion, Cocker, Tax, Silkesterrier).

Det konstiga är att jag brukar gå igenom hans tänder en gång i veckan. Och denna tanden var inte "brunaktig"/kariestäckt för ett par veckor sedan? Det är precis som tanden har dött? Han har äter sitt foder utan problem och tuggar lika intensivt på märgben+övriga ben i lägenheten. :grin:

Ska ringa vet. på deras rådgivningstid i eftermiddag. Men är det lönt att söva ner en äldre hund för att dra ut en tand, som högst troligen kommer ramla av på egen hand inom snar framtid? Brukar försäkringen täcka sånt här? (Om jag inte minns fel mig, så har han Agrias Bas - vet. 40 liv. 0. Sparade och oanvänd premie sedan 7 år tillbaka - alltså 4500 kr "sparade" i försäkringen)

/ Ägare till sin första gamle hund
 
Sv: Lös tand på äldre hund

Om det är "lönt" eller inte får du själv avgöra. Men 9,5 år är absolut ingen ålder på en sådan liten hund.

Om tanden är brun och täckt med tandsten är det en potentiell bakteriehärd där bakterierna kan spridas i resten av kroppen och göra hunden sjuk. Dessutom är det inte att rekommendera att hunden går runt med en ruttnande tand i munnen, ofta har de även ont.

Tyvärr täcks det sällan av försäkringen.
 
Sv: Lös tand på äldre hund

Tandsten ovanför tandköttskanten bildas på 2-3 dagar. Det kallas salivsten.
 
Sv: Lös tand på äldre hund

Kanske har hunden knäckt tanden när han har tuggat på märgben. Vad jag menar är att själva tanden sitter lös och att roten sitter fast kvar. Om även roten är skadad/lös så kommer den att ramla ut, men om roten sitter fast måste den tas bort under narkos. Annars kommer han att få ont om ett tag och då blir det besvärligare att ta bort roten om tandköttet har växt över. Det är inte säkert att hunden behöver sövas om hela tanden sitter lös, kanske bara behövs lugnande eller inget alls.

Jag har själv varit i den situationen fast med en framtand som knäcktes, upptäckte bara att själva tanden var borta och roten var kvar. Eftersom jag kunde känna att roten satt lös så avvaktade jag och det tog ett par veckor så trillade roten också ut.

Försäkringen. Det är nog bäst att du frågar dem. Tror att den täcker för tandskador, men inte om det orsakas av tandsten/tandlossning. När jag försäkrade in min yngste (3½ år) så kunde man tilläggsförsäkra tänder om man försäkrade in före 4 månaders ålder. Det fanns inte när jag försäkrade in den äldste (drygt 12 år).

Tillägg: En död tand brukar bli gråaktig har jag för mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
856
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
4 916
Senast: stjarnfrugt
·
Hundhälsa Hoppas ni orkar läsa allt... Det var 20 år sedan jag hade hund och då hade jag schäfer och det skiljer sig lite.. Har en liten ettårig...
2
Svar
31
· Visningar
6 520
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp