Lösa benbitar

Salandge

Trådstartare
Täcker försäkringen en ev. operation av lösa benbitar eller anses det vara ett medfött fel? :confused:

Har som tur är inga problem med sådanna, undrar bara...
 
Jag är inte säker, men jag tror inte att försökringer täcker lsa benbitar, då det räknas som ett ärftligt fel. Men det kanske är olika från bolag till bolag :confused:
 
På Agria täcker det operation av lösabenbitar om hästen har påtagliga problem av det. Halt med andra ord. Annar täcker det inte vad jag har förstått av vad vetrinärena säger. Tror faktiskt att det är så på de flesta bolag.
 
Jag har pratat med A*gria om detta, och det skiljer från fall till fall om det går på försäkringen. Vet iaf en unghäst som fick det på försäkringen, den var dock försäkrad där från födseln.
 
Lösa benbitar behöver INTE vara ärftligt, utan kan ha uppkommit genom sparkar eller på annat vis.

Oftast så täcker försäkringen om hästen har ont eller är irriterad av benbiten.

Vi hade inga problem med att få ut försäkring när våran ponny blev opererad
 
F-bolagen räknar med att lösa benbitar uppkommer före 1 års ålder.
Är hästen försäkrad efter 1 års ålder täcker mao försäkringen INTE operationen, då försäkringar inte gäller skador/fel uppkomna före försäkringens tecknande.
Detta gäller alltså osteochondros, inte benbitar uppkomna av trauma och frakturer.
För travare gäller inte försäkringen alls. Detta pga att osteochondros är så pass vanligt hos travarna att f-bolagen inte vill betala för det.

med andra ord - när du köper häst - se till att fritöntga, speciellt om den inte är försäkrad sen födseln
 
min häst opererade bort en lös benbit, har If a:1 och det tänkte alla veterinäravgifter förutom självrisken.
 
För travare gäller inte försäkringen alls. Detta pga att osteochondros är så pass vanligt hos travarna att f-bolagen inte vill betala för det.

Fel! Vår fick sin operation betald, benbiten upptäcktes under första levnadsåret och det var inga som helst problem eftersom hästen var försäkrad från födseln.
 
De bolag som jag har varit i kontakt med ersätter operation om hästen har ont av benbitarna (är halt med andra ord).
Förra hösten opererades min ena häst och föräkringen täckte den ena bortplockningen, men i det andra benet fick vi inte fram någon hälta så jag betalde själv den merkostnaden eftersom hon ändå skulle sövas, veterinären höll med om att det var det bästa. Dock fick jag be bolaget om tillstånd att operera även ben nr 2 eftersom de betalde sövning och bortplockning av bit 1. :)
 
F-bolagen räknar med att lösa benbitar uppkommer före 1 års ålder.
Är hästen försäkrad efter 1 års ålder täcker mao försäkringen INTE operationen, då försäkringar inte gäller skador/fel uppkomna före försäkringens tecknande.
Detta gäller alltså osteochondros, inte benbitar uppkomna av trauma och frakturer.



FEL!!!
Agria ersätter om hästen varit försäkrad hos dom i minst två år.
Jag köpte min häst när den var 1 år och 8 månader, senare upptäcktes det att hon hade osteochondros i båda bakknäna och opererades som 4 åring.
Försäkringen täckte utan ett ord.
 
Okej. Sorry. Detta är den information jag fick av agria och folksam när jag tidigare i år övervägde att köpa en häst med osteochondros. Pga av det dem uppgav blev det inget köp av denna mycket trevliga häst.
Blir lite störd nu när jag läser era svar, då det om det ni uppger stämmer är så att jag kunde köpt den hästen... :crazy:
 
Det krävs ju att hästen är försäkrad i 2 år innan man upptäcker benbitarna, om man köper en häst och röntgar den och det visar sig att den har ost. då försäkrar ju försäkringsbolaget med reservation och då blir det ingen operation.
Dom som ägde hästen kunde ju opererat den först innan dom sålde den.
Förövrigt kostar det runt 9000kr för att operera 2 bakknän så det är ju inga gigantiska summor.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 796
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp