Lösa hästar....

Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.
@tara Ursäkta, men vilket dåligt råd? Ska man ha hästar hemma får man se till att ha råd och tid att bygga staket! Det är väl en jättestor skillnad på att någon gång hjälpa till med en sjuk häst eller låna ut en skottkärra, går inte alls att jämföra med att ha fungerande staket!

Varför inte polisanmäla? Det är ju livsfarligt om lösa hästar kommer ut på vägen!
 
@tara Ursäkta, men vilket dåligt råd? Ska man ha hästar hemma får man se till att ha råd och tid att bygga staket! Det är väl en jättestor skillnad på att någon gång hjälpa till med en sjuk häst eller låna ut en skottkärra, går inte alls att jämföra med att ha fungerande staket!

Varför inte polisanmäla? Det är ju livsfarligt om lösa hästar kommer ut på vägen!
Smaken är som baken, en vet aldrig vad grannen har i bakfickan när en bor på landet. ;)
 
Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.

Varför ska hen jobba gratis hos grannen? Ts har förmodligen bättre saker för sig. Jag tror inte att hjälpen blir särskilt uppskattad heller när de inte ens har bett om den. Det är stor skillnad på att be om hjälp i en krissituation och att tycka att det är okej att ens hästar springer lösa på bygden och är andras problem. En sådan vårdslös person hade jag inte bett om hjälp alls.

Om mina hästar kom lösa så hade jag varit evigt tacksam mot den som ringde polisen. Då hade de förmodligen kommit hem snabbare eftersom jag skulle ringa polisen direkt om mina hästar var försvunna och de kan då koppla ihop oss. Hade grannens hästar ständigt varit på rymmen så ser jag det som min skyldighet att anmäla eftersom det inte har någon bra djurhållning. Sådant ska anmälas omgående för djurens skull.
 
Jag har en som var en ruskig rymmare. Tjock päls och stubbman...
Nu har jag på vissa ställen åtta !!!!! trådar för att han inte ska hitta eller tillverka hål i staketet.
Jätteirriterande, men bara för mig eftersom han "normalt sett" rymde ut ur sin hage, genom ett par andra (tomma) hagar och ut på gårdsplanen som är otrafikerad.

En gång när jag kom hem från jobbet var det en häst för mycket i en av hagarna på framsidan.
Det var utbrytarkungen som rymt ur sin hage, genom två tomma hagar och in i den aktuella hagen.
Suck.

Jo, jag har ström på staketen men ibland "tar" jordningen inte, exempelvis nu på vintern eller när det var väldigt torrt i marken i somras.
 
Då kan man sätta en tråd nära nån av dom andra, och koppla jord på den. Eller se till att vattna ordentligt på jordspetten.
 
Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.

Djur ska man inte ha om man inte hår råd. Därför äger inte jag häst just nu.

Det är väl inte Ts som ska gå och fixa staketet hos grannen, det är grannens bussiniess men grannen verkar ju skita i det totalt och ska då få gratis arbete. Någon som gör det åt hen? Nej.
Med pengar för timlön, visst.

Det här är ju ett löjligt ''råd''.
 
Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.

Gnälla på forum kan jag väl hålla med om på sätt och vis men resten.....

Jag skulle inte lägga ner pengar, tid (som ju är pengar), ork som jag kunde lagt ner på mina hästar, våra hagar, vår mark, vårt hus för att den människan har problem med vad den nu har problem med förutom att hästarna är ute hela tiden.
Det är inte mitt ansvar att lägga ut pengar och ork på deras problem, fysiska eller psykiska.

Däremot kan jag hjälpa om de ber om det. Men, det verkar ligga långt bort.
 
Kräv förändring nu. Anmäl annars om inget sker. Trodde vi va ensam om sån granne. Vi har haft lös häst/hästar från vår granne under många år och ångrar att vi inte satte hårdare tag från början. Men man vart väldigt förvånad över folks beteende. Vår granne struntar fullständigt i att de trampar sönder andras trädgårdar mm när de är på rymmen.
 
I ditt läge hade jag byggt dubbelt staket så att hästarna iaf inte kan bråka med varandra. Då har du hjälpt dig själv o slipper bry dig om deras hästar.
 
I ditt läge hade jag byggt dubbelt staket så att hästarna iaf inte kan bråka med varandra. Då har du hjälpt dig själv o slipper bry dig om deras hästar.

Men, det är ju ändå bara att behandla ett symptom.

Har man hingstar och vägar och trädgårdsmark så är det ju ett större problem än att de "springer lösa". Hästar som går och springer lösa kan ju skada människor också.
 
Men, det är ju ändå bara att behandla ett symptom.

Har man hingstar och vägar och trädgårdsmark så är det ju ett större problem än att de "springer lösa". Hästar som går och springer lösa kan ju skada människor också.

Jo, men hen kan ju inte ändra grannens agerande, bara sitt eget. Och eftersom grannen uppenbarligen inte bryr sig så får man se om sitt eget helt enkelt.

Det andra alternativet är ju att börja bygga på grannens hagar, och det hade iaf inte jag valt att göra.
 
Jo, men hen kan ju inte ändra grannens agerande, bara sitt eget. Och eftersom grannen uppenbarligen inte bryr sig så får man se om sitt eget helt enkelt.

Det andra alternativet är ju att börja bygga på grannens hagar, och det hade iaf inte jag valt att göra.

Jovisst, man kan ju börja polisanmäla olagliga grejjer så kanske det löser sig tillslut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 402
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp