Lösa hundar som springer fram, hur göra med valpen?

Tilma

Trådstartare
Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs längre fram så tänker även ta upp frågan där. Intill stallet som vi hyr så bor de 2 vuxna hundar av större modell. Dessa hundar springer jämt lösa och rusar väldigt ofta fram till bilen när jag kommer. Dom är skälliga och allmänt stökiga. Min spontana tanke är att dom kommer att skrämma min valp. Hur hanterar ni en sådan situiation? Jag känner spontant att jag tar inte ut valpen ur bilen förrän hundarna avlägsnat sig. Men vad gör jag den dagen dom bara dyker upp och jag har min valp lös? Man kan naturligtvis tycka vad man vill om dessa hundägare (vilket jag också gör,) Men jag skulle behöva få lite mer specifika verktyg hur man hanterar situationen OM och när den uppstår. Lyfta upp valpen känns som en ytterst tillfällig lösning för att förhindra olycka, men vad sätter det för griller i huvudet på valpen?
 
Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs längre fram så tänker även ta upp frågan där. Intill stallet som vi hyr så bor de 2 vuxna hundar av större modell. Dessa hundar springer jämt lösa och rusar väldigt ofta fram till bilen när jag kommer. Dom är skälliga och allmänt stökiga. Min spontana tanke är att dom kommer att skrämma min valp. Hur hanterar ni en sådan situiation? Jag känner spontant att jag tar inte ut valpen ur bilen förrän hundarna avlägsnat sig. Men vad gör jag den dagen dom bara dyker upp och jag har min valp lös? Man kan naturligtvis tycka vad man vill om dessa hundägare (vilket jag också gör,) Men jag skulle behöva få lite mer specifika verktyg hur man hanterar situationen OM och när den uppstår. Lyfta upp valpen känns som en ytterst tillfällig lösning för att förhindra olycka, men vad sätter det för griller i huvudet på valpen?
Att lyfta den i sig sätter inga griller i huvudet på den. Men går inte ägaren att prata med?
 
Varför ska du ha valpen lös i stallet? Om du inte gillar att de har sina hundar lösa bör du rimligen inte ha din hund lös där heller. :)
 
Att lyfta den i sig sätter inga griller i huvudet på den. Men går inte ägaren att prata med?
Problemet är att dom försöker hålla koll på dom, men utan större effekt :/ Men Jag överför alltså ingen känsla om att det är farligt när ja lyfter valpen? Isåfall kan de ju vara en tillfällig lösning. Men den dagen hon är för stor för att lyfta upp? Då fokuserar jag på min hund och hoppas att dom andra till slut avviker? Det är det jag tycker låter mest riktigt iallafall. För fokuserar jag på dom lösa hundarna till exempel genom att shasa bort dom så tappar ja ju samtidigt fokus på min hund.. Tänker jag rätt?
 
Varför ska du ha valpen lös i stallet? Om du inte gillar att de har sina hundar lösa bör du rimligen inte ha din hund lös där heller. :)
Jag tycker väl att eftersom jag hyr stallet för eget bruk så måste jag ju kunna ha min hund lös i stallet utan problem. Jag stänger ju om oss dessutom. Men visst kan jag koppla min hund dom metrarna det är att gå från bilen in i stallet men jag ställer mig ytterst tveksam till vad det skulle hjälpa att ha min hund kopplad när dessa två obehöriga hundar kommer?
 
Jag vet inte. Tänker att det kan blir för mycket med två stycken som stormar fram. Känns som en onödig skaderisk upplever jag. Hur tänker du?
Jag tänker som så att är dom valpsäkra,så är det lika bra att ta smällen direkt,är valpen liten så ha den i famnen så dom får hälsa,så blir den inte ihjälskrämd nästa gång eller gångerna efter det.
Meeeeeeeen,i det fallet vill jag veta att dom är 100% med andra hundar o valpar.
 
Jag tänker som så att är dom valpsäkra,så är det lika bra att ta smällen direkt,är valpen liten så ha den i famnen så dom får hälsa,så blir den inte ihjälskrämd nästa gång eller gångerna efter det.
Meeeeeeeen,i det fallet vill jag veta att dom är 100% med andra hundar o valpar.
Jag förstår din tanke. Men hur vet man det säkert liksom:cautious: känner ju inte ägarna direkt och tänk OM det händer något känner jag. Så får hon en dålig erfarenhet. Men jag förstår absolut din poäng.
 
Jag tycker väl att eftersom jag hyr stallet för eget bruk så måste jag ju kunna ha min hund lös i stallet utan problem. Jag stänger ju om oss dessutom. Men visst kan jag koppla min hund dom metrarna det är att gå från bilen in i stallet men jag ställer mig ytterst tveksam till vad det skulle hjälpa att ha min hund kopplad när dessa två obehöriga hundar kommer?

Det är alltså inte stallägarnas hundar, utan någon grannes? Då missförstod jag! Anledningen till kopplet är kontroll, ifall din valp blir rädd. Det springer bort många hundar per år för att de blir rädda för just andra hundar.
 
Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs längre fram så tänker även ta upp frågan där. Intill stallet som vi hyr så bor de 2 vuxna hundar av större modell. Dessa hundar springer jämt lösa och rusar väldigt ofta fram till bilen när jag kommer. Dom är skälliga och allmänt stökiga. Min spontana tanke är att dom kommer att skrämma min valp. Hur hanterar ni en sådan situiation? Jag känner spontant att jag tar inte ut valpen ur bilen förrän hundarna avlägsnat sig. Men vad gör jag den dagen dom bara dyker upp och jag har min valp lös? Man kan naturligtvis tycka vad man vill om dessa hundägare (vilket jag också gör,) Men jag skulle behöva få lite mer specifika verktyg hur man hanterar situationen OM och när den uppstår. Lyfta upp valpen känns som en ytterst tillfällig lösning för att förhindra olycka, men vad sätter det för griller i huvudet på valpen?

Jag hade inte utsatt min valp för situationen, särskilt inte med tanke på att du själv är osäker i det som uppstår.
 
Det är alltså inte stallägarnas hundar, utan någon grannes? Då missförstod jag! Anledningen till kopplet är kontroll, ifall din valp blir rädd. Det springer bort många hundar per år för att de blir rädda för just andra hundar.
Ja precis det är grannen till stallet alltså inte stallägaren :)
 
Jag hade inte utsatt min valp för situationen, särskilt inte med tanke på att du själv är osäker i det som uppstår.

Jag tycker också att det känns som en onödig risk eftersom man aldrig vet med främmande hundar. Dock alltid intresserad av hur andra gjort. Har svårt att se hur någon ska kunna känna sig säker i denna situationen dock. Min erfarenhet säger också att 2 hundar mycket väl kan trigga varandra.
 
Nej, jag ser ingen risk med att ta upp alls.
Men det är alltså grannens hundar som springer in i det stall du hyr? Då hade jag nog ilsknat till.....
 
Nej, jag ser ingen risk med att ta upp alls.
Men det är alltså grannens hundar som springer in i det stall du hyr? Då hade jag nog ilsknat till.....

Ja det stämmer. Vi är ganska nyinflyttade i stallet så känner väl inte att jag vill börja med att ilskna till även om jag innerst inne skulle vilja. Men då släpper jag det med att det inte är några problem med att lyfta upp. Tack :) Men är medveten om att det är en tillfällig lösning men de löser mina funderingar för nu iallalfall.
 
Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs längre fram så tänker även ta upp frågan där. Intill stallet som vi hyr så bor de 2 vuxna hundar av större modell. Dessa hundar springer jämt lösa och rusar väldigt ofta fram till bilen när jag kommer. Dom är skälliga och allmänt stökiga. Min spontana tanke är att dom kommer att skrämma min valp. Hur hanterar ni en sådan situiation? Jag känner spontant att jag tar inte ut valpen ur bilen förrän hundarna avlägsnat sig. Men vad gör jag den dagen dom bara dyker upp och jag har min valp lös? Man kan naturligtvis tycka vad man vill om dessa hundägare (vilket jag också gör,) Men jag skulle behöva få lite mer specifika verktyg hur man hanterar situationen OM och när den uppstår. Lyfta upp valpen känns som en ytterst tillfällig lösning för att förhindra olycka, men vad sätter det för griller i huvudet på valpen?
Grannen är ju skyldig att ha tillsyn över sina hundar; de ska hålla sig på sin tomt. Har de inte något staket? Sätt upp några eltrådar, om du inte vill ta diskussionen, så slipper du dem.
 
Ja det stämmer. Vi är ganska nyinflyttade i stallet så känner väl inte att jag vill börja med att ilskna till även om jag innerst inne skulle vilja. Men då släpper jag det med att det inte är några problem med att lyfta upp. Tack :) Men är medveten om att det är en tillfällig lösning men de löser mina funderingar för nu iallalfall.

Vi stod i ett stall där grannens hundar brukade springa in på stallplan. Varje gång jag såg dom så jagade jag hem dom. Tillslut så kom dom inte tillbaka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 817
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Heddiz
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 608
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp