Valp som hugger

Jag förstår att du är i en jobbig sits om de beklagar sig inför dig men sen inte tar till sig av dina förslag. Men jag skulle absolut fortsätta att prata om grind/valphage om jag vore du.

Angående katterna och kattmaten så går det säkert att hitta någon lösning som kan funka. Det hänger mer på hur villiga ägarna är att testa lite olika lösningar. Samtidigt tycker jag det är viktigt att betona att katterna också förtjänar att känna sig trygga i sitt hem.

Att klicka in en hund och/eller få hunden att förstå grunden i omvänt lockande går ju nästan alltid väldigt fort. Kanske du kan visa dem lite om du är på besök. Omvänt lockande är ju super att använda när hunden ska vänta på sin matskål. Där är ju verkligen en situation där några minuters träning kan göra hela situationen helt annorlunda, för att visa hur stor effekt träning kan ha på olika beteenden.
Jag ser det inte som att de beklagar sig inför mig direkt. Jag är på besök rätt ofta och valpen har det här beteendet dagligen, där vissa situationer är värre än andra. De beklagar sig allmänt när de blivit bitna eller när valpen varit "extra jobbig". Det jag upplever jobbigt är att de inte insett än att de inte reder ut situationerna, utan att de behöver antingen ändra sitt förhållningssätt till det hela (träna valpen eller undvika situationer med grind etc), eller be någon mer kunnig om hjälp.

Jag ska fortsätta prata om grind i alla fall. Jag har nämnt grind/valphage många gånger tidigare, av flera anledningar, och ibland är de mer öppna för det och ibland inte alls.

Jag ska följa dina råd och se om det kan bli någon förändring. Om jag dessutom sätter grunden i inlärningsmetoden för hunden är det inte jättejobbigt att bara ta över sedan tänker jag. Tack för tips :)
Angående kattmaten.
Min katt var lärd att inte gå på bänkar och bord så när ny hund kom så stälde jag kattmaten i tvättstugan. Satte en lång hasp på dörren så att katten kunde smita imellan men inte hunden. Kan funka på ett skåp, garderob eller annat också.
Jag ska försöka övertyga att sätta en grind så katterna får ett eget rum. Det blir nog enklast (ur katternas synpunkt). Att sätta en hasp på dörren funkar nog för ena katten, men den större av dem kommer inte gå med på att knö sig in. Han hoppar inte heller upp på skåp, garderober eller annat. Han svälter hellre än att behöva anstränga sig för att nå maten ;)
Massor av saker går att göra för att komma tillrätta med hundens beteende gällande katterna och maten och bitandet, men allt hänger på att ägarna är lite engagerade och tar hjälp och använder de råd och hjälpmedel som finns. Jag tycker inte det låter som de är så mottagliga för det, men jag kan ha fel. Om detta är en annan hund och en annan familj än den du skrev om i annan tråd, TS, så tycker jag du verkar ha flera hundägare i din närhet som kanske borde söka hjälp själva istället för att beklaga sig inför dig när de inte är villiga att lyssna på råd eller lösa situationen efteråt.
Som jag skrev innan så ser jag inte det som att de beklagar sig inför mig, men visst är det jobbigt att stå vid sidan av och inte kunna göra något mer än att hoppas att de tar till sig av tipsen de får. Det är också tråkigt att se när ena ur paret ibland öppnar upp för diskussion om valpens beteende, men blir "nedtystad" av den andre som anser att det bara är ett valpbeteende och kommer gå över.

I alla fall, jag tackar för all tips och råd jag fått angående situationen. Jag har fått en del konkreta tips jag tagit åt mig och ska förmedla vidare.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 342
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp