Lösa utfodring av flera katter med olika behov

sthu

Trådstartare
Behöver tips om hur jag kan lösa utfodringen till katterna på ett smidigt sätt.
Tre katter, kastrerade honor på 9, 3 och 1 år. De får blötmat 3-5 gånger per dag (Bozita/Mjau) och torrfoder i bollar och andra aktiveringsgrejer nästan dagligen.

Den äldsta är lite högt i hull. Inget hälsoskadligt (än) men hon får inte gå upp mer. Hon är extremt matglad och äter upp all mat som ställs fram.
3-åringen är i bra form, lagom hull och väldigt aktiv. Inte så matglad och går mest och småäter. Hon brukar få en egen skål med torrfoder och/eller blötmat uppe på en byrå dit de andra två inte kommer upp.
1-åringen har bara tre ben, är aktiv som ungkatter brukar vara och äter med god aptit för det mesta.

Problemet:
9-åringen äter upp all mat på en gång medan de andra hellre småäter. När 3-åringen är hungrig blir hon otroligt tjurig och bråkar med de andra två.
Så länge det finns mat är de sams, putsar varandra, leker och sover ihop.

Tips på hur vi kan lösa det, så de två yngsta får den mat de behöver både för kropp och själ medan den äldsta inte kan äta upp allt och bli smällfet?

För mellankatten är det enkelt, vi ställer helt enkelt en egen skål till henne och de andra två når inte upp dit. Men lillkatten kan ju inte hoppa och gör vi något hon kan klättra på klättrar 9-åringen upp också. Om vi delar på dem vid utfodring och stänger in någon av dem blir de yngsta oroliga och äter ännu mindre.
 
Vi har två utfodringslådor här hemma som är inställda på katternas olika chip. Funkar helt toppen.
 
Det finns numera även matskålar som avläser chip och som bara öppnar locket för den/de katter man programmerat in. Jag har en till min hona som bantas och kommer längre fram även köpa en till min andra katt så slipper jag sätta undan kattmaten så att hunden inte kommer åt den. Det är nog det bästa köp till katterna jag gjort. :)
 
Har funderat på en sån lösning men inte kommit på något som funkar i praktiken. Fler möbler får vi inte in och vi har inget rum "över" som vi kan hålla stängt.
När den trebenta var liten hade vi en flyttkartong med liten ingång till henne, funkade hyfsat (de andra lyckades klämma sig in ändå emellanåt). Principen är ju den samma. Fast teknisk och dyrare ;) Mot begagnat-sidorna! Borde väl finnas nåt billigt litet Ikeaskåp man kan använda, kanske rent av en begagnad lucka också.

Jag får klura vidare på möbleringen. Det borde gå att lösa på något sätt. Annars får vi skaffa större lägenhet :D
 
Det finns numera även matskålar som avläser chip och som bara öppnar locket för den/de katter man programmerat in. Jag har en till min hona som bantas och kommer längre fram även köpa en till min andra katt så slipper jag sätta undan kattmaten så att hunden inte kommer åt den. Det är nog det bästa köp till katterna jag gjort. :)

Det har jag inte sett! Funkar det? Det blir inte bråk är den öppnas?
Typ som automatiskt utfodring i lösdrifter för kor och aktive stable för häst, en del kan hantera det andra blir bråkiga..
Känns som ett alternativ ändå, ska kolla upp det!
 
Det har jag inte sett! Funkar det? Det blir inte bråk är den öppnas?
Typ som automatiskt utfodring i lösdrifter för kor och aktive stable för häst, en del kan hantera det andra blir bråkiga..
Känns som ett alternativ ändå, ska kolla upp det!

Det funkar jättebra! Nu är iofs inte mina katter så himla på varandras mat, men tror inte det skulle vara några problem med det heller.

Här är en video om matskålen:

 
@Kratus den ser verkligen kanon ut, precis nåt sånt vi skulle behöva! Ekonomin är lite för ansträngd just nu men den står definitivt högt upp önskelistan. Tack för tipset!
 
@Kratus den ser verkligen kanon ut, precis nåt sånt vi skulle behöva! Ekonomin är lite för ansträngd just nu men den står definitivt högt upp önskelistan. Tack för tipset!

Varsågod!
Ja, den kostar en liten slant, men helt klart värt det. :) Kostnaden var också det som gjorde att jag bara köpte till ena katten och väntat med att köpa en till.

Men kolla runt ordentligt på flera ställen innan du köper en sen, det skiljde sig en del i pris mellan olika ställen!
 
Dyra men verkligen bra! :bump: Jag har en sedan ett halvår och ska nu investera i en till. Köpa två samtidigt blev helt enkelt för dyrt :angel:
 
Hur funkar de med smarta katter som lirkar upp luckan? Mina har utfodringslåda med kattlucka (magnetlåst) men när katten som har rätt att gå in öppnat luckan är de två andra snabba som attan med att springa igenom också. Den stänger sig inte fullständigt förrän hon går ut igen, och då har tjockisarna redan hunnit länsa skålen... :banghead:
 
Hur funkar de med smarta katter som lirkar upp luckan? Mina har utfodringslåda med kattlucka (magnetlåst) men när katten som har rätt att gå in öppnat luckan är de två andra snabba som attan med att springa igenom också. Den stänger sig inte fullständigt förrän hon går ut igen, och då har tjockisarna redan hunnit länsa skålen... :banghead:

Man kan ändra hur snabbt locket går igen, dock har jag inte provat den korta stängningstiden då jag inte behövt det. Jag har på medel och den stängs bara några sekunder efter att min katt gått från skålen. Den långa stängningstiden gjorde att hon hann gå bort och dricka i andra ändan av köket och tillbaka utan att den hann stängas. O_o
Däremot så ska de inte kunna lirka upp locket, jag har själv provat innan jag satte i batterierna och det satt där det satt. :D
 
Man kan ändra hur snabbt locket går igen, dock har jag inte provat den korta stängningstiden då jag inte behövt det. Jag har på medel och den stängs bara några sekunder efter att min katt gått från skålen. Den långa stängningstiden gjorde att hon hann gå bort och dricka i andra ändan av köket och tillbaka utan att den hann stängas. O_o
Däremot så ska de inte kunna lirka upp locket, jag har själv provat innan jag satte i batterierna och det satt där det satt. :D

Mina stjäl ju direkt från den katten som äter, så det är inte gångbart här. Hon hade aldrig fått en smula. En matvägrare som behöver fri tillgång på torrfoder och två tjockisar som äter allt, har fri tillgång på blötmat men inhalerar torrfoder om de får. (Och detta trots att de är uppvuxna på barf. Hur f-n gick det till?? :meh:
 
Mina stjäl ju direkt från den katten som äter, så det är inte gångbart här. Hon hade aldrig fått en smula. En matvägrare som behöver fri tillgång på torrfoder och två tjockisar som äter allt, har fri tillgång på blötmat men inhalerar torrfoder om de får. (Och detta trots att de är uppvuxna på barf. Hur f-n gick det till?? :meh:

Ja, då kan det nog vara lite svårare, för jag har förstått det som att locket inte stängs om den är öppen när skålen känner av att det är en katt där även om det är fel katt. Jag får nog prova med hunden... :angel:
 
Mina stjäl ju direkt från den katten som äter, så det är inte gångbart här. Hon hade aldrig fått en smula. En matvägrare som behöver fri tillgång på torrfoder och två tjockisar som äter allt, har fri tillgång på blötmat men inhalerar torrfoder om de får. (Och detta trots att de är uppvuxna på barf. Hur f-n gick det till?? :meh:

Katter
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp