Lösdrift utan gödselhantering

Det där låter ju fruktansvärt snuskigt. Självklart ska det fodras på hygieniskt sätt. Och inte att det finns en liten ren plätt, utan att hela området där fordring sker ska vara utan avföring.

Att inte ha en plan för omhändertagande av gödsel känns minst sagt tveksamt, och att inte ö h t mocka (inte minst vindskydd/ligghall) är ju som att låta dem gå på gödselstack. Att säsongsmocka kan vara en skammen det du beskriver är ingen lösdrift jag valt för mina djur.
Tack för din åsikt. Jag känner samma och det känns ju legitimt. Men hur övertalar man ägaren att införa mockning? Min stallkompis försökte, men då blev hen bara arg och tyckte att det ”försvann” ner i marken och det var bra för gräsets gödsling och tillväxt…
 
Tack för din åsikt. Jag känner samma och det känns ju legitimt. Men hur övertalar man ägaren att införa mockning? Min stallkompis försökte, men då blev hen bara arg och tyckte att det ”försvann” ner i marken och det var bra för gräsets gödsling och tillväxt…
Hade letat efter annat stall om jag vore du :) kommer nog aldrig övertala en person som inte verkar ha koll och sedan verkar snål.

https://www.sva.se/sport-och-sallsk...a-i-hagarna-betesplanering-och-andra-metoder/

Finns även info om parasitter på sidan.
 
Tack för din åsikt. Jag känner samma och det känns ju legitimt. Men hur övertalar man ägaren att införa mockning? Min stallkompis försökte, men då blev hen bara arg och tyckte att det ”försvann” ner i marken och det var bra för gräsets gödsling och tillväxt…
Bättre att du byter stall. Låter inte som en person som kommer ändra sig.
 
Tack för din åsikt. Jag känner samma och det känns ju legitimt. Men hur övertalar man ägaren att införa mockning? Min stallkompis försökte, men då blev hen bara arg och tyckte att det ”försvann” ner i marken och det var bra för gräsets gödsling och tillväxt…

Det gör man inte. Det är upp till stallägaren vad denne vill göra så länge Miljö och Hälsa inte sätter några begränsningar.

Jag hade flyttat hästen.
 
Vad är egentligen rimlig mängd gödsel per kvm gräsyta? Kommunen saknar bestämmelser online, men jag kanske får ringa dit och fråga.
Fast i ditt fall som inhyrd handlar det väl egentligen mer om utifall du vill stå där under de förhållanden som är eller om du inte vill det? Som jag ser det är det den handlingsfrihet som du har, du har mindre möjlighet att påverka hur marken sköts.
 
Fast i ditt fall som inhyrd handlar det väl egentligen mer om utifall du vill stå där under de förhållanden som är eller om du inte vill det? Som jag ser det är det den handlingsfrihet som du har, du har mindre möjlighet att påverka hur marken sköts.
Håller med. Och så länge du har kvar din häst där så godkänner du ju även stallägarens sätt att sköta lösdriften på.
Antingen stå kvar och acceptera förhållandena eller flytta och se till att det blir gjort en tillsyn så inte fler hästar behöver utsättas för den sanitära olägenhet så det hela låter som.
 
Usch inte en sån lösdrift till. Den jag flyttade ifrån sköttes inte korrekt. Jag tröttnade när jag hittade min häst skitig och pissblöt 3 v av 4 då ägaren inte ansåg det nödvändigt att mocka och inte strö oftare än en gång I månaden. Dessutom lösdriftens öppning mot vinden så all snö hamna där inne. Flock på 10 hästar.
 
Håller med. Och så länge du har kvar din häst där så godkänner du ju även stallägarens sätt att sköta lösdriften på.
Antingen stå kvar och acceptera förhållandena eller flytta och se till att det blir gjort en tillsyn så inte fler hästar behöver utsättas för den sanitära olägenhet så det hela låter som.
Ja, det är det jag funderar på, att flytta. Men innan dess ska jag försöka göra ett nytt försök att få ägaren att ändra sig.
 
Usch inte en sån lösdrift till. Den jag flyttade ifrån sköttes inte korrekt. Jag tröttnade när jag hittade min häst skitig och pissblöt 3 v av 4 då ägaren inte ansåg det nödvändigt att mocka och inte strö oftare än en gång I månaden. Dessutom lösdriftens öppning mot vinden så all snö hamna där inne. Flock på 10 hästar.
Ja, det verkade ju så bra först… Att ditt inte sköttes, var det pga ägarens ”tänk” att det inte behövdes, eller var det pengar eller merjobbet tror du?
 
Fast i ditt fall som inhyrd handlar det väl egentligen mer om utifall du vill stå där under de förhållanden som är eller om du inte vill det? Som jag ser det är det den handlingsfrihet som du har, du har mindre möjlighet att påverka hur marken sköts.
Den som flyttade dit ett år innan mig hade lyckats förhandla dit användande av halm (fanns alltså inte…), så jag tänker att det kanske finns en chans att förhandla dit mer. Anledningen med inlägget var att försöka förstå hur andras lösdrifteR är i jämförelse, för vad JAG tycker kanske är för höga krav eller liknande. Men nu håller ni med om att det är dåligt skött så nu känner jag att jag inte överreagerar i all fall :) Men jag har kontaktat kommunen nu och väntar på svar, kanske kan jag använda det svaret i argumentationen med ägaren sen.
 
Trevlig stämning kanske är värd att riskera när det handlar om hästarnas välfärd.
Alltså vad jag menade är att jag lär blir utkastad om jag anmäler, och då måste jag vara redo att flytta först. Och jag tänker absolut på hästarnas välfärd, jag vill ju göra något åt detta :) Men jag vill göra ett försök att förbättra stället först tror jag.
 
Ja, det verkade ju så bra först… Att ditt inte sköttes, var det pga ägarens ”tänk” att det inte behövdes, eller var det pengar eller merjobbet tror du?
Tråkigt när man känner sig "lurad" eller ja du förstår nog vad jag menar. Tänk helt enkelt och antagligen delvis för merjobb, men jag uppfattar det mer som tänk. Kor och får sköttes perfekt men kan ju va dels för den anställda djurskötaren bara ansvarade för de djuren och så ingår de i livsmedelsproduktion och skickar du smutsiga djur får du slaktavdrag...
 
Far hästarna illa? Anmäl i så fall till Länsstyrelsen.

Är det mer en fråga om gödselhanteringen generellt? Kontakta då miljökontoret (kommunen) där du bor, så att de kan göra tillsyn. Enligt mig låter inte gödselhanteringen okej. Det är mycket möjligt att stallägaren hade fått fixa ex platta i lösdriften + ordna gödselhanteringen om miljökontoret skulle göra tillsyn.
 
Hej alla, tack för era inputs.
Jag tog upp frågan om gödselhantering och mockning häromdagen med personen (som har arrendet här o bestämmer). Jag fick dålig respons tyvärr. Personens argument var att det är idiotiskt att ta bort hästbajs pga marken är så dålig och behöver mull och näring. Och att det visst fanns ställen som inte det var hästbajs på, längst bort i hagen. (Jag har kontrollerat idag och det finns nog 50 kvm lite utspritt kvar) Hästarna har inte så mkt parasiter efter kontroll så det ansågs inte som ett bekymmer. Att det var olagligt gav ingen kommentar. Bygga ut vindskyddet så det var lagligt för 4 hästar var heller inte populärt, de är ju inte där inne ändå.
Som ni kanske förstår kommer jag inte diskutera saken mer med personen. Tråkigt, men det blir att leta ny lösdrift. Någon som vet någon lösdrift i Skåne? De växer inte på träd….
 
Hej alla, tack för era inputs.
Jag tog upp frågan om gödselhantering och mockning häromdagen med personen (som har arrendet här o bestämmer). Jag fick dålig respons tyvärr. Personens argument var att det är idiotiskt att ta bort hästbajs pga marken är så dålig och behöver mull och näring. Och att det visst fanns ställen som inte det var hästbajs på, längst bort i hagen. (Jag har kontrollerat idag och det finns nog 50 kvm lite utspritt kvar) Hästarna har inte så mkt parasiter efter kontroll så det ansågs inte som ett bekymmer. Att det var olagligt gav ingen kommentar. Bygga ut vindskyddet så det var lagligt för 4 hästar var heller inte populärt, de är ju inte där inne ändå.
Som ni kanske förstår kommer jag inte diskutera saken mer med personen. Tråkigt, men det blir att leta ny lösdrift. Någon som vet någon lösdrift i Skåne? De växer inte på träd….
Låter klokt att leta nytt. Det där blir inte hållbart i längden. Visst hjälper hästgödsel att öka mullhalten i jorden, med det ska ju inte ske i hagmark utan på åkermark där man ska odla. Synnerligen okunnig arrendator.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 191
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 098
Senast: ako
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 859
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 912
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp