Bukefalos 28 år!

Lösdriftsfunderingar

_Runaway_

Trådstartare
Vi går lite i tankarna att släppa två av stallets hästar på lösdrift till hösten, men eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av detta så vill jag gärna ha lite råd :)
Det är två äldre ponnyherrar det gäller (18 och 22), båda två är tåliga mot kyla och jag tror inte de kommer vara speciellt känsliga ur den aspekten. Men ingen av de har gått på lösdrift tidigare, och jag funderar på om detta kan vara en nackdel? Kan de ha svårt att anpassa sig till livet ute dygnet runt vintertid? Eller är jag kanske bara lite blödig :angel:
Hagen som gäller är en väl tilltagen skogshage, kuperad och med ett bra underlag som håller sig fritt från lera året runt. Mycket träd och så vidare. Självklart bygger vi en ligghall efter konstens regler och ströas rikligt med halm.

Men har ni några allmäna tips eller saker att tänka på när det gäller detta? Något man kanske inte tänker på som nybörjare på området.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

De kommer bara bli lyckliga och friskare!

Det har hänt med alla gamla islänningar vi ställt om till lösdrift.

EN enda (inte gammal) av hundratals hade lite problem när det ösregnade och var kallt, då blev hon förkyld för hon hade inte lust att gå in. Men hon var lite klent lagd med glesare päls och bronkitpåbrå. Så henne tog vi in för att torka upp vid ruskväder. Kyla var inget problem.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Jag tror att du är lite blödig. Min 15 åring gick ut på lösdrift för 5 år sen och han har aldrig varit inne en natt sen dess. Han tycker det är skönt att komma ut varje dag när han fått sitt kraftfoder inne, oavsett väder. Ibland står han inne med sin lilla tjej i boxen bredvid och det verkar som dom bestämt att idag ska vi vila en timme, men sen ska dom ut.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tror inte heller att det blir några problem för dina herrar att komma ut, det kommer förmodligen bara göra dem gott! Hagen och era förberedelser låter jättebra.

Ett tips är att lägga ligghallen högt. På min ridklubb ligger ligghallen till lösdriften längst ner i en sluttning, och när det regnar så rinner vattnet ner i ligghallen som då blir fuktig. Lägger man den så högt som möjligt och mockar den varje dag så är det såklart inget problem.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Min gammeltant verkar trivas jättebra på lösdrift i alla fall. Hon har inte stått på det med tidigare ägare vad jag vet.
Jag kan inte se annat än positiva aspekter, hon är ute i friska luften (hon är hosthäst men det har blivit mycket mycket bättre), hon rör sig mycket mer (hon hade tidigare lätt att stelna till men det har vi inte märkt av sen hon börjat med lösdrift), hon kan gå in och ställa sig i lösdrifts'stallet' när hon känner för det hur kort eller länge hon vill. Hon kan springa med kompisarna när hon vill.

Det enda negativa jag kan komma på just nu, för oss människor, är att hon trivs så bra att hon numera inte är så intresserad av att komma in och bli ryktad och riden...Och det är ju egentligen ett toppenbetyg. :laugh:
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Glömde tillägga anledningarna till att vi får i dessa tankar. Min gubbe har lindriga problem med hosta under vår/höst och väderomslag. Han är undersökt och har inga direkta problem att sätta fingret på, utan verkar helt enkelt känslig för dessa förhållanden. Så fort han kommer ut på bete dygnet runt (vilket vi gör ganska tidigt på våren) blir han helt bra. Så jag hoppas att han kan må prima året runt med frisk luft utomhus. Sen känns det som en vettig tanke att dessa åldringar ska få vara ute och röra sig så mycket de vill för att inte stå och stelna till i en box. Ingen av de rids särskilt ofta av olika anledningar, och det kommer därmed inte bli något problem med torktider efter svettiga ridpass etc.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tror inte heller de kommer ha svårt att "ställa om", ffa inte om man bara låter bli att stalla in dem när hösten kommer. Blir ju en naturlig övergång då med pälssättning osv.

Lite saker att tänka på!
Hur gör ni med vatten när det är kallt?
Har ni plats för båda i stallet om den ena skulle bli skadad och behöva stå inne? Har man flera hästar på lösdrift behöver ju inte alla gå in men i ert fall blir ju den ena då ensam annars.
Utfodringsplats? Antingen gör man en permanent med hårdgjord yta eller så får man flytta runt fodret, det blir ofta lerig och upptrampat där de står mycket. Någon bra höhäck/liknande är bra och minskar foderspillet.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

jag hade mina två hästar ute på lösdrift hos en vän förra året. (jag har hästarna fortfarande på lösdrift men inte kvar hos henne).
Hon hade en "tant" till häst, runt 19-20 år. Tror hon började med lösdrift till henne för 2-3 år sen, och hästen mår prima. Så det är nog inga problem för dina heller, helst om de inte brukar ha problem med kyla.

Mina åsikter om lösdrifter överlag, är att hästarna mår bra av en väl ordnad och genomtänkt lösdrift.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

En häst som aldrig gått ute på lösdrift förut kan få en omställning. Men den vänjer sig. Kanske tar några veckor-nån månad men sen är de ofta lugnare och gladare än förut. :)
Tänk på att ha lite slit och släng täcken för de går lätt sönder. (iaf i min hästs hage... :angel: )
Det som är bra att tänka på är att ta in hästen i början lite för lugn och ro, så att den kan äta lite själv och göra sina behov. För mig gällde det att tillskottsfodra mkt i början (första månaden) för hästarna kom båda lägst i rang (den ena varit ranghög tidigare) och fick inte äta mkt i foderhäcken.

Flytta inte dit mitt i vintern helst. Termobar eller uppvärmt kar är ett måste. Grusad/preparerad mark vid ingången och foderhäck. Tillräckligt stor och vindskyddande ligghall med rejält mycket strö! Och att alla hjälper till med mockningen, väldigt viktigt att det hålls efter.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Vattnet är redan löst eftersom vi sedan länge har temeprerat vatten i koppar året runt. Så det fryser aldrig :)

Låter positivt att döma av era svar, det här ska funderas mer på :)
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Vattnet är redan löst eftersom vi sedan länge har temeprerat vatten i koppar året runt. Så det fryser aldrig :)

Låter positivt att döma av era svar, det här ska funderas mer på :)

Öppningen på ligghallen ställs med fördel mot söder. En nattlampa kan funka bra om det blir så att hästarna inte verkar använda ligghallen. En smalare öppning längs med takfoten i bakkant gör att snö får en mindre benägenhet att virvla in i ligghallen och blöta ner bädden.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tackar för bra tips!
Jag funderar på det här med foder. Jag har mer än gärna min D-ponny på fri tillgång om han ska gå ute dygnet runt. Hans sällskap är en shettiskorsning som i dagsläget äter ganska lite (4kg) per dag. Kan man motivera fri tillgång genom att köpa ett hösilage med låga värden, men bra kvot? Så de kan äta mycket utan att få massa överskott av energi etc.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tackar för bra tips!
Jag funderar på det här med foder. Jag har mer än gärna min D-ponny på fri tillgång om han ska gå ute dygnet runt. Hans sällskap är en shettiskorsning som i dagsläget äter ganska lite (4kg) per dag. Kan man motivera fri tillgång genom att köpa ett hösilage med låga värden, men bra kvot? Så de kan äta mycket utan att få massa överskott av energi etc.
Ja, jag skulle nog tänka som du. Man får väl passa lite i början så att ingen blir överviktig förstås. Det är framför allt energiinnehållet som ska vara lågt. Proteinet är inte lika viktigt att ha lågt. Det är ju lättare att få upp energinivån på den häst som kräver det då.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Alla hästar kan i regel gå ute dygnet runt, med undantag för vissa individer och förstås sjuka/skadade hästar som av fysiska anledningar inte kan gå ute, alt. hästar med beteendeproblem. Jag blir alltid lika glad när fler bestämmer sig för att göra slag i saken och förbättra sina hästars livssituation.

Hur stor är din hage?
Man rekomenderar ju att man har en hage som till stl är 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar/häst. Dvs 3ha för 2 hästar, 4 ha för 3 hästar osv. MEN, det är bättre att ha hästarna på en liten hage än att ha dem i varsin box, om man kan få det att fungera ändå. Ränka dock med att hagen kommer att behöva mockas om den är liten, den kommer också att behöva vila under tex sommarhalvåret då hästar trampar sönder en hel del. En fördel är att ha en skogshage, där är marken oftast tåligare.

Det är några saker som man måste tänka på när man har lösdrift och det är ju förstås:
1. Ligghallen. Jag föredrar en hall med jordgolv så att kiss och väta rinner ut direkt i marken och bäden håller sig torr på egen hand. Ett tips när du bygger, lämna springor mellan brädorna eller en öppning längs taket. Då minskar turbulensen i luften och snö och regn yr in in i hallen. Jag föredrar sen att ha halm i hallen för då finns även att tugga på förutom maten.
2. Vattnet. Du bör ja nån form av el-uttag i närheten av hagen så att du kan koppla in en thermobar eller hemmagjord anordning som hindrar vattnet i hagen från att frysa. Det är viktigt att hästarna har vatten dygnet runt för de dricker väldigt mycket vintertid efter som att de äter mycket grovfoder. De dricker minst lika mycket som på sommaren.
3. Sjukbox. Det måste finnas en sjukbox i närheten. Jag råder starkt att ha en box som står färdig och klar så att man slipper böka med det om ngt händer mitt i kalla vintern, kanske sent på kvällen när det är mörkt. Man kan också vilja ställa in tillfälligt pga andra orsaker som inte är allvaliga.

När det gäller utfodring behövs inga häckar eller liknande alla gånger. Det viktiga är att höet inte ligger i lera och dy, ffa inte längre stunder. Om man har en bergshäll i hagen kan det räcka bra om man utfodrar varje dag så att höet inte ligger i flera dagar i väta. Om du ändå vill göra häckar är ett tips att ta en lastpall och sen två pallkragar på varandra. Då får du en utmärkt hölåda som gör det möjligt för vatten att rinna igenom höet och ut under pallen. Du behöver inte ha tak eller liknande. Se till att hästarna alltid har fri tillgång, hösilage eller hö går bra, men fodra gärna varje dag för hand om du har möjlighet istället för att lägga ut jättestora mängder. Då har du hela tiden koll på kvaliten på fodret samt hur mycket som går åt. Har du möjlighet är det bra att kunna flytta matplatsen också, då blir det mindre slitage på marken. Hästarna bajsar ofta i närhet till maten så ha den gärna på lättmockat ställe. Ha inte maten i anknytning till hallen om du inte måste. Hallen blir då lätt en toa och dessutom finns risken att någon av hästarna inte kan ta skydd eller blir trängd pga riveliteten.

Tänk på att ha många täcken om det är så att hästarna inte ska gå nakna. Jag föredrar att ha ett undertäcke och ett regntäcke över, då är det mestadels det billiga regntäcket som slits ut och måste köpas nytt (=billigare) och dessutom kan du då byta täcken ofta/variera tjocklek. Viktigt att täckena har bra passform om de ska gå med dem dygnet runt också. Ha flera ombyten för det händer att täcken blir blöta och då måste man ha torra alternativ på plats att sätta på hästen direkt.

Salt kommer att behövas i hagen/hallen.

Vid ingången och kring maten kommer det att bli som mest upptrampat. Jag brukar slänga på halm med jämna mellanrum som binder leran och marken litegrann. Man kan också gräva ett dike som leder bort vatten så att marken hålls torr just där.

Hästar som har för liten hage och fri tillgång på foder kan i vissa fall äta lite för mkt. Då får man lösa det eftersom genom att tex komplettera maten med halm eller utforma en häck som gör det lite krångligare för dem att äta. Men oftast går det bra. En bra ide då är att sätta foder, vatten, salt och hall i olika delar av hagen så att hästarna bjuds att vandra mer.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tillägger att det är viktigt att hästarna har fri tillgång. De behöver äta regelbundet för att hålla igång kroppen och värmen uppe. Ha hellre ett hö med låga värden/hög ts eller blanda ut med halm än att begränsa tillgången.

Ofta äter hästarna ganska mycket på hösten och folk får panik över beteendet. Men det är fullständigt naturligt för tuggbehovet ökar iom att de väntar en kallare årstid och behöver hulla upp. Det lugnar sig med tiden.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Tackar :bow:
Jag tror hagen i sig är väl lämpad för lösdrift. Marken är tålig, och som jag skrev förut, den blir sällan lerig. Visst blir det kladdigt i grindhålet under de blötaste perioderna, men eftersom det är sandig jord så håller sig resten av hageni bra skick året runt.
Har ingen exakt koll på hur stor hagen är mätt i hektar, men den är stor, och hästarna har gott om utrymme att både springa och leka på, samt kunna komma ifrån varandra om de vill.
Det där med att fodra på en berghäll var en smart idé, vi har ju faktiskt en sådan högst uppe i hagen, och hästarna tycker om att vistas där också. Vi fodrar i nuläget med småbalshösilage (tror de väger runt 50kg) och det vore väl en lämplig storlek att fortsätta med eftersom det bara är två hästar som ska äta.
 
Sv: Lösdriftsfunderingar

Ja det låter jättebra. Vi fodrar på stenmur numera. Har haft häckar förut.
1feb3.jpg


Våra hästar äter ca 10-20 kg/häst/dag när det är kallt på vintern (hösilage ts runt 65-70). Så 50kg räcker säkert ett par dar, längre på hösten. Då blir det ju mindre fodringstillfällen och det är ju skönt. :) Man kan ju vända på höet varje dag om det ligger där det kan bli blött under, samt att man brukar vilja samla ihop det lite för hästarna sprider gärna ut maten. Ett problem som kan förekomma om maten ligger direkt på marken flera dar dock är att hästarna gärna kissar i höet. Då får man lukta på det varje dag och se till att ta bort sånt som inte är fräsht. Så ska höet ligge ute länge föreslår jag att du gör häckar eller på annat sätt får upp höet lite från marken/sätter kant så att de inte kan göra så. För hästens eget bästa bör man ha maten på marknivå, det kan vara bra att tänka på. Våra hästar står ofta uppepå muren och äter.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 953
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Försöker göra en framtida betesplanering för mina två hästar, skulle behöva lite hjälp från er som har större erfarenhet. Hästarna det...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: Smulan75
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 245
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp