Liten hage vs mycket tid utan kompis, hur väljer man?

F_11

Trådstartare
Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och plan äng.
Att ha hästen på box finns inte längre i min värld, att stänga in hästen i en box för inget positivt med sej för hästens hälsa.

Nu till det som sliter mej itu, nästan så att jag börjar överväga att inte ha häst pga att jag inte kan erbjuda ett optimalt hästliv, men jag älskar ju min häst och allt som har med hästar att göra så det är en bit kvar innan jag "ger upp".
Jag står och väljer mellan att ha hästen uppstallad I box med direkt anslutning till liten rasthage ensam den största delen av dygnet, övrig tid(ca 7-8h) på dygnet så går hästen ute i flock på ca 1 ha plan gräsyta när underlaget tillåter, vid lera så går dom två och två i mindre rasthagar.
Sommarbete i stor flock 3-4 månader beroende på vädret.

Eller ha hästen på en liten (1000m2) lösdrift med en kompis där fri tillgång på hö kommer att finnas. Hagen är som ett L där ena delen kommer att vara uppgrusad och plan, även ligghallen kommer att finnas där. Andra delen(en rätt självdrenerande del) är en skogsbacke/berg där lite sly, gräs, blåbärsris och träd växer, finns även plan yta att vistas på.
Det här alternativet är optimalt om jag får det arrende jag bett om men det svaret dröjer några månader. Så utan arrendet är det bara lösdriften som jag kan erbjuda och sommarbete i stor flock 3-4 månader om året.

Jag vill att min häst ska få röra på sej dygnet runt och det kan hon på det första alternativet men står mest och hänger i boxen.
Alternativ två erbjuder ju oxå rörelse dygnet runt men på liten yta, dock med kompis vid sin sida hela tiden samt lite mer att göra.

Hur hade ni resonerat kring dom två alternativen. Jag vet att inget av dom är optimala :(
 
Vad svårt!

Även om jag tyckte lösdriften var väldigt liten ca 31x31 meter, ungefär som en ridvolt alltså, så är ju grusat i sig inget fel eftersom du har fri tillgång på hö vilket ger samma sysselsättning som att gå och beta.

Det är ganska vanligt att det inte är större hagar runt storstäderna.

Det första alternativet är ju ganska bra runt storstäderna också. Vi hade våra knappt ute så länge som 7-8 timmar runt Stockholm så det anses relativt länge här. Man fick ta det som bjöds liksom. Sedan har de ju mindre rasthagar när det är lerigt vilket verkar vara sällsynt runt här. De får helt enkelt stå i sin lera häromkring.

Så....med det sagt så kan man väl konstatera att det inte är optimalt på något sätt men båda alternativen känns bättre än många hästar har det runt de stora städerna.
 
Jag tycker bägge är bra, faktiskt. Jag hade nog valt alternativ två, men det beror också mycket på individen. Du knner din häst bäst själv.
 
Jag hade nog ställt frågan:
Vad trivs just min häst bäst med?

Det är ju väldigt olika ibland, båda möjligheterna är ju stimulerande på olika sätt. Det ena genom att hästen själv alltid kan välja vad den vill göra och det andra genom rutiner. :)
 
Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och plan äng.
Att ha hästen på box finns inte längre i min värld, att stänga in hästen i en box för inget positivt med sej för hästens hälsa.

Nu till det som sliter mej itu, nästan så att jag börjar överväga att inte ha häst pga att jag inte kan erbjuda ett optimalt hästliv, men jag älskar ju min häst och allt som har med hästar att göra så det är en bit kvar innan jag "ger upp".
Jag står och väljer mellan att ha hästen uppstallad I box med direkt anslutning till liten rasthage ensam den största delen av dygnet, övrig tid(ca 7-8h) på dygnet så går hästen ute i flock på ca 1 ha plan gräsyta när underlaget tillåter, vid lera så går dom två och två i mindre rasthagar.
Sommarbete i stor flock 3-4 månader beroende på vädret.

Eller ha hästen på en liten (1000m2) lösdrift med en kompis där fri tillgång på hö kommer att finnas. Hagen är som ett L där ena delen kommer att vara uppgrusad och plan, även ligghallen kommer att finnas där. Andra delen(en rätt självdrenerande del) är en skogsbacke/berg där lite sly, gräs, blåbärsris och träd växer, finns även plan yta att vistas på.
Det här alternativet är optimalt om jag får det arrende jag bett om men det svaret dröjer några månader. Så utan arrendet är det bara lösdriften som jag kan erbjuda och sommarbete i stor flock 3-4 månader om året.

Jag vill att min häst ska få röra på sej dygnet runt och det kan hon på det första alternativet men står mest och hänger i boxen.
Alternativ två erbjuder ju oxå rörelse dygnet runt men på liten yta, dock med kompis vid sin sida hela tiden samt lite mer att göra.

Hur hade ni resonerat kring dom två alternativen. Jag vet att inget av dom är optimala :(
Pest eller kolera, Box.
 
Persoligen hade jag valt alternativ två utifrån att jag har hästar som inte gillar att vara ensamma. För mig låter alternativ ett inte alls bra men det är nog för att jag är van vid att ha häst på lösdrift.
 
Jag tror inte någon häst vill vara ensam och anser att kompisar är ett måste och gärna dygnet runt. Jag får dåligt samvete när jag måste vara i stallet under den tiden hon går med flocken och jag "tvingar" ut henne på ett pass.
När jag hade möjligheten att ha henne ute längre än ordinarie hagtiden och jag kom framemot midnatt på väg från jobbet för att ta in henne och hennes kompis så var ingen av dom speciellt intresserade av att komma in.
Persoligen hade jag valt alternativ två utifrån att jag har hästar som inte gillar att vara ensamma. För mig låter alternativ ett inte alls bra men det är nog för att jag är van vid att ha häst på lösdrift.
 
Jag tror inte någon häst vill vara ensam och anser att kompisar är ett måste och gärna dygnet runt. Jag får dåligt samvete när jag måste vara i stallet under den tiden hon går med flocken och jag "tvingar" ut henne på ett pass.
När jag hade möjligheten att ha henne ute längre än ordinarie hagtiden och jag kom framemot midnatt på väg från jobbet för att ta in henne och hennes kompis så var ingen av dom speciellt intresserade av att komma in.

Jag tror att hästar är olika beroende av sällskap. Känner flera hästar som inte bryr sig om ifall de är ensamma i hagen eller inte.

Dock är inte mina sådana. Har tur att ha flera, ett gammalt sto och hennes två döttrar, så jag kan styra själv så att de alltid har sällskap.
 
Fast vänta nu. Det står ju att hästen står i flock 7-8 timmar per dag i första alternativet och resten av tiden ensam i liten hage ansluten till boxen. Eller har jag fattat helt fel?
 
Nej du har har förstått rätt. Det är som den vanliga hästhållningen i princip bara att jag tycker att det är för kort tid för utevistelse och för lång tid utan sällskap(boxgrannen finns ju såklart).
Fast vänta nu. Det står ju att hästen står i flock 7-8 timmar per dag i första alternativet och resten av tiden ensam i liten hage ansluten till boxen. Eller har jag fattat helt fel?
 
Jag tror inte någon häst vill vara ensam och anser att kompisar är ett måste och gärna dygnet runt. Jag får dåligt samvete när jag måste vara i stallet under den tiden hon går med flocken och jag "tvingar" ut henne på ett pass.
När jag hade möjligheten att ha henne ute längre än ordinarie hagtiden och jag kom framemot midnatt på väg från jobbet för att ta in henne och hennes kompis så var ingen av dom speciellt intresserade av att komma in.

Jag tror inte heller att någon häst vill vara ensam. Men först och främst är det ju din individ som du får se det hela utifrån. Tex min häst kommer glatt när jag ropar på henne, Ja nästan alltid ;) Hon gillar att jag kommer och tar ut henne på annat. Inte en tanke att hon inte vill lämna kompis i hagen. Kommer jag ovanligt sent till hagen har dom ställt sig på ett bra ställe att sova/vila och kommer inte. Det betyder inte att hon inte trivs i stallet i sin box.
Hon ligger och sover i godan ro även ensam (ingen annan häst i stallet) över hela natten hur lugn och trygg som helst.

Jag hade valt alternativ ett. 1000kvm är ju pyttigt litet i min värld.
 
Nej du har har förstått rätt. Det är som den vanliga hästhållningen i princip bara att jag tycker att det är för kort tid för utevistelse och för lång tid utan sällskap(boxgrannen finns ju såklart).

Bra. Det var någon som sa att de inte tyckte att hästar skulle vara ensamma men den blir ju inte det hela tiden. Den har ju sällskap 7-8 timmar per dag vilket är betydligt mer än de flesta i storstadsområdena. Det var därför jag reagerade.
 
Jag tror inte någon häst vill vara ensam och anser att kompisar är ett måste och gärna dygnet runt. Jag får dåligt samvete när jag måste vara i stallet under den tiden hon går med flocken och jag "tvingar" ut henne på ett pass.
När jag hade möjligheten att ha henne ute längre än ordinarie hagtiden och jag kom framemot midnatt på väg från jobbet för att ta in henne och hennes kompis så var ingen av dom speciellt intresserade av att komma in.

Det känns väldigt överdrivet.
Jag rider nästan alltid dagtid och hämtar in mina från hagen. Bägge kommer alltid fram, speciellt den ena som faktiskt är ganska ängslig. De tycker om att komma in och bli ompysslade och jag rider nästan alltid ensam.
 
Det känns väldigt överdrivet.
Jag rider nästan alltid dagtid och hämtar in mina från hagen. Bägge kommer alltid fram, speciellt den ena som faktiskt är ganska ängslig. De tycker om att komma in och bli ompysslade och jag rider nästan alltid ensam.
Ja alla tänker olika. Min vill helst vara ute men kommer oftast fram men det är inte det jag syftar på, jag syftar på hästens behov av att faktiskt få vara häst. Jag tror inte att min häst lider av att jag pysslar med henne och sen motionerar henne i det stora hela, det är bara det att, säg 7 timmar i hagen med flocken bara blir till 5 timmar för att hon ska motioneras för att sen övrig tid bli stående stilla, det är inte sunt för en hästkropp.
Dina kanske har längre tid i hagen än min?

Risken med den lilla lösdriften är ju att det blir för litet och tråkigt, att det berövar hennes behov av att ströva. Men hon kanske rör sej mer om hon har en kompis och lite att pilla med än vad hon faktsikt gör vid alternativ ett. Svårt att veta på förhand.
Får jag dock arrendet så är det givet att lösdriften blir det självklara valet.
 
Ja alla tänker olika. Min vill helst vara ute men kommer oftast fram men det är inte det jag syftar på, jag syftar på hästens behov av att faktiskt få vara häst. Jag tror inte att min häst lider av att jag pysslar med henne och sen motionerar henne i det stora hela, det är bara det att, säg 7 timmar i hagen med flocken bara blir till 5 timmar för att hon ska motioneras för att sen övrig tid bli stående stilla, det är inte sunt för en hästkropp.
Dina kanske har längre tid i hagen än min?

Risken med den lilla lösdriften är ju att det blir för litet och tråkigt, att det berövar hennes behov av att ströva. Men hon kanske rör sej mer om hon har en kompis och lite att pilla med än vad hon faktsikt gör vid alternativ ett. Svårt att veta på förhand.
Får jag dock arrendet så är det givet att lösdriften blir det självklara valet.

Fast inget vi gör är egentligen naturligt för hästarna.
Skulle jag gå runt och ha dåligt samvete för att jag tar in min häst från hagen skulle jag inte ha häst alls.
Tänk när vi är iväg och tävlar hela dagar.
Jag föredrar att göra tiden med mig till en piss stund för mina hästar så de vill vara med mig.
 
Ts :
Jag skulle inte ang alternativ 1 anse att hästen är ensam de timmar den inte går i flock . Den har ju boxgrannar och gissningsvis har även dessa rasthage i anslutning till sina boxar dvs bredvid din hästs rasthage ?
Jag tycker alternativ ett låter högst vettigt som alternativ , hästen kan gå in och ut som den vill och 7-8 timmar om dagen går den med kompisar i stor hage . Väldigt få som har möjlighet till så bra lösning som egen rasthage ansluten till boxen .
 
Fast inget vi gör är egentligen naturligt för hästarna.
Skulle jag gå runt och ha dåligt samvete för att jag tar in min häst från hagen skulle jag inte ha häst alls.

Exakt och det är där jag börjar hamna, att jag överväger om jag verkligen ska ha häst. Men samtidigt så finns hon och säljer jag så gör ju den personen som den vill med henne=det kanske inte blir ett bättre hästliv hos någon annan.
Och ta henne ur hagen anser jag att jag måste göra, framförallt när hon inte kan gå på en gigantisk lösdrift, för att hon ska få röra på sej ordentligt. Men jag försöker hela tiden att motionera före lr efter hagtiden.
 
Ts :
Jag skulle inte ang alternativ 1 anse att hästen är ensam de timmar den inte går i flock . Den har ju boxgrannar och gissningsvis har även dessa rasthage i anslutning till sina boxar dvs bredvid din hästs rasthage ?
Jag tycker alternativ ett låter högst vettigt som alternativ , hästen kan gå in och ut som den vill och 7-8 timmar om dagen går den med kompisar i stor hage . Väldigt få som har möjlighet till så bra lösning som egen rasthage ansluten till boxen .

Den lösningen är än så länge det bästa alternativet till dom lösningar som finns att tillgå i vårt område och ja hon har det bättre än många andra uppstallade hästar.

Hon har inte någon häst bredvid sej så den fysiska kontakten finns ej den största delen av dygnet även om hon ser den andra hästen.
 
Den lösningen är än så länge det bästa alternativet till dom lösningar som finns att tillgå i vårt område och ja hon har det bättre än många andra uppstallade hästar.

Hon har inte någon häst bredvid sej så den fysiska kontakten finns ej den största delen av dygnet även om hon ser den andra hästen.

Men jag tänker att så länge de ser andra hästar under den tiden de inte är i hagen är det ju inga problem. De flesta hästar har inte fysisk kontakt med de andra när de står inne. Eventuellt genom galler men det är ju inte alla stall som har så. Många av stallen har ju täckta väggar mellan hästarna och har dem dessutom inne mer än 20 timmar per dag.

När det gäller min hästar mår JAG bättre av att de är ute mycket men själva verkar de inte bry sig alls. Jag har stått i stall där de varit ute i 6 timmar som mest och nu går de ute 12-14 och det är ingen skillnad på dem varken i humör, bentjockhet eller annat.
De vill inte heller gå i samma hage men har gallerkontakt inne.
 
Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och plan äng.
Att ha hästen på box finns inte längre i min värld, att stänga in hästen i en box för inget positivt med sej för hästens hälsa.

Nu till det som sliter mej itu, nästan så att jag börjar överväga att inte ha häst pga att jag inte kan erbjuda ett optimalt hästliv, men jag älskar ju min häst och allt som har med hästar att göra så det är en bit kvar innan jag "ger upp".
Jag står och väljer mellan att ha hästen uppstallad I box med direkt anslutning till liten rasthage ensam den största delen av dygnet, övrig tid(ca 7-8h) på dygnet så går hästen ute i flock på ca 1 ha plan gräsyta när underlaget tillåter, vid lera så går dom två och två i mindre rasthagar.
Sommarbete i stor flock 3-4 månader beroende på vädret.

Eller ha hästen på en liten (1000m2) lösdrift med en kompis där fri tillgång på hö kommer att finnas. Hagen är som ett L där ena delen kommer att vara uppgrusad och plan, även ligghallen kommer att finnas där. Andra delen(en rätt självdrenerande del) är en skogsbacke/berg där lite sly, gräs, blåbärsris och träd växer, finns även plan yta att vistas på.
Det här alternativet är optimalt om jag får det arrende jag bett om men det svaret dröjer några månader. Så utan arrendet är det bara lösdriften som jag kan erbjuda och sommarbete i stor flock 3-4 månader om året.

Jag vill att min häst ska få röra på sej dygnet runt och det kan hon på det första alternativet men står mest och hänger i boxen.
Alternativ två erbjuder ju oxå rörelse dygnet runt men på liten yta, dock med kompis vid sin sida hela tiden samt lite mer att göra.

Hur hade ni resonerat kring dom två alternativen. Jag vet att inget av dom är optimala :(

Alternativ ett, har hästen andra hästar i boxarna bredvid då, eller är hon ensam som att hon inte kommer ha andra hästar i närheten öht? Om de andra hästarna står i boxarna bredvid tycker jag det låter som ett jättebra alternativ - om hästen kan välja mellan rasthagen och boxen och föredrar boxen så trivs hon ju uppenbarligen med att vara i boxen, det skulle jag inte ha dåligt samvete för.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 973
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 941
Senast: Cambrie
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
601
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp