löshoppning!

N

Novalee

Vad för ty av hinder ska man ha?
och hur långt emellan hjälphindret och"hindret" ska man ha till hästar (halvblod) i de olika åldrarna?
 
Det är inte bara hästens ålder som avgör utan även hur hästen beter sig vid löshoppningen. När vi hoppar brukar vi använda oss av följande: hinder 1: rätuppstående ca 50 cm högt med en hjälpbom ca 30-40 cm framför, därefter ett avstånd på 6.80-7 m och på det följer hinder 2 som är ett stigsprång. Höjden på det kan variera beroende på tidigt/sent i passet. När vi är nöjda och hästarna gjort sitt för dagen bygger vi ner igen så de sista sprången blir låga och lätta igen, ev. plockas hinder nr 1 bort. Gå in och läs på ASVH:s hemsida där råd och anvisningar för 3-års test och kvalitetstävlan finns, där står vad man använder sig av för hinder och avstånd då. De nya reglerna kommer publiceras 15 februari men jag tror att fjolårets anvisningar finns kvar. Glöm ej plocka av lösa skållor från stöden när du löshoppar, de är en onödig skaderisk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I Båstad pågår ett projekt där elever i olika åldrar får prova på att lämna skolbänken för att umgås med hästar. Förhoppningen är att...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk hoppelit i olika åldrar intar Borås Ridhus de närmaste två veckorna. Ponny och children är först ut när en lång rad svenska...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp