Bukefalos 28 år!

Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Fast Irish Cobs räknas som en 'native' (urhäst eller vad man nu kallar exmoor, russ m fl) häst, de får en extrem päls och har rejält med täckhår så at tde inte skulle kunna klassas så som russen låter hmm i mina öron fel.
Det är snarare ovanligt att man har hästarna uppstallade så som vi överlag har de här i Sverige.
Min 'vinterhage' skulle lätt klara att husera mina pållar dygnet runt, fält på 3 olika ställen, skog som både är gles och tät på sina ställen, bra liggplatser osv.
Och även om mina är stallhästar, så har de fri tillgång på mat både ute och inne.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Marken blir kall oavsett när det är minusgrader ute, inget kan slå en rejäl torr bädd. Jag har fjordkorsning och ardennerkorsningar som aldrig fryser, jag har hage på 6 ha på vintern och den går hela vägen runt ett rätt högt berg, både löv och granskog. Men jag är 110% säker på att jag hade åkt dit om jag inte haft ligghall. Russ är inte härdigare än alla andra raser, det är skitsnack. Jag har haft russ som fryser lättare än halvblod, som är uppväxta på lösdrift. Djur är också individer. Och såna här undantag skapar bara en massa problem, för varför ska just dessa slippa kravet, när andra har samma förutsättningar? Som om inte länsstyrelsen har tillräckligt att göra liksom. Dom skapar sig bara mer arbete och problem. Enda anledningen att lojsta inte vill ha ligghallar är för att det kostar pengar att sätta upp sådana, och det tycker jag att man kan kosta på sig om man vill ha en bra djurhållning.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

...... varför ska just dessa slippa kravet, när andra har samma förutsättningar?

Det tror jag inte på.

Hur många har hagar runt 200ha/styck på 50 hästar?
Flocken går på ett 650 hektar stort inhägnat område uppdelat på tre hagar.

Källa: http://www.lojstahedrussen.se/om-lojsta-hed/

Sätter man upp ligghallar så står ju hästarna där och häckar sedan.
Meningen är ju att de skall vandra runt på hela ytan.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Hmm, hur gick det med kossorna på Revinge hed egentligen?

De fick dispens.
Ägarna vann den striden.

http://www.sydsvenskan.se/lund/article204266/KC-Ranch-fick-ratt-till-slut.html

Kossorna har 2000ha mark att ströva på.
Källa: http://www.kcranch.se/etik.php

Men det har ju varit en del trassel.
http://svt.se/2.33782/1.1970992/fra...h?lid=senasteNytt_1851293&lpos=rubrik_1970992

Men det löste sig till slut.
http://www.lantbruk.com/nya-tag-for-kc-ranch/2011-01-28
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Jag har möjlighet att öppna upp 10 ha till tre hästar, med ett berg i mitten samt löv och barrskog, garanterat alltid möjlighet till skydd oavsett vid och nederbörd. Ser ingen större skillnad på 200 och 10 ha i mitt fall eftersom jag har färre hästar. Det blir absolut inte kladdigt osv på 10 ha för tre hästar. Jag har aldrig sett mina hästar hänga vid ligghallen, de hänger där maten är inget annat.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Sätter man upp ligghallar så står ju hästarna där och häckar sedan.
Meningen är ju att de skall vandra runt på hela ytan.

Men om de använder ligghallen, tycker du då inte det tyder på att de vill ha den?

Våra hästar står tex helst under ett tak i vinterhagen, även om de är täckade vid nederbörd. De står dock längre tid ute med täcke än utan (tar inte lika illa vid sig av lite regn tex). Betyder det att vi borde ta bort taket och låta dem gå emd täcke - de blir inte kalla och borde alltså "tvingas" ut i hagen mer eftersom de inte kan ställa sig under taket som de vill?

De har fö rejält med skog och skydd i en väldigt kuperad hage, är inte så att resten är blåsig mark där de är helt utsatta för regnet, tvärtom.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och om de inte använder den så behövs den ju inte.

Dina hästar är väl tamhästar som arbetar på något sätt kan jag tro.
Det måste ju också tas med i beräkningen.

Enligt vad jag lyckades läsa mig till så handlar dispenserna bara om djur som lever i princip som vilda och fria djur.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Då så kan säkert även du få dispens.
Efter vad jag kunde hitta på SJV.se så skulle djuren leva som vilda, d.v.s. ridning är ju då utesluten, och kontrolleras 2ggr/år av veterinär i ett program med olika åtgärdspunkter (bl.a. avlusning).
Om du uppfyller detta så kommer nog även du att få dispens.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Kostar apmycket gör det, åtm på nötsidan. Runt 20 000:- om året tror jag.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Jo men vid stordrift så har man ju ändå stora utgifter.
Och vill man verkligen ha det naturligt, som på Lojstahed, så betalar man ju vad det kostar.
Det handlar ju inte om att snåla utan om en princip.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Jo, men jag menar om man ser som alternativ till ligghall för att det skulle bli billigare. Jag har ett par kunder med ligghallsdispens, och de överväger att bygga hallar ändå just för att dispensförfarandet har blivit så dyrt. Det lönar sig helt enkelt inte.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och om de inte använder den så behövs den ju inte.

Dina hästar är väl tamhästar som arbetar på något sätt kan jag tro.
Det måste ju också tas med i beräkningen.

Enligt vad jag lyckades läsa mig till så handlar dispenserna bara om djur som lever i princip som vilda och fria djur.

Fast jag uppfattade dig som att ligghallen motverkade att djuren rörde sig över hela ytan, därför skrev jag att om den används så behövs den väl.

Yes, jag hade inte tänkt låta dem gå ute utan ligghall heller, var bara ett exempel på att djuren faktiskt kan vilja ha mer skydd än vad markerna ger :)

Då har de alltså egentligen en lag som gäller "hobbyverksamhet" (eller vad man nu ska säga) men som har tydliga regler om man vill hålla sin speciella besättning på annat vis. Det gillar jag däremot. Är allt bara klart och tydligt och inte innebär en massa merarbete (gissar/har uppfattat att de här kontrollprogrammen är just för att lära sig med om hur djuren kan hållas så naturligt som möjligt?) där varenda Svensson ska försöka hitta kryphål och anmäls för brott mot djurskyddet så har jag faktiskt egentligen inget emot att hålla djur mer naturligt. :)
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Om jag spinner vidare på min fråga så skulle kanske kravet då oxå vara att russet inte borstades eller användes till annat än avelsverksamhet/sällskap?

Vad händer då om inköpta ston visar sig inte kunna bli dräktiga ex? Om man vill börja rida ett av dem måste man då skaffa ligghall?

Jag tycker det helt faller på sin egen orimlighet och fattar fortfarande inte hur det kan läggas resurser på att kontrollera enstaka besättningar för att de ska slippa bygga ligghall. Är lagen utformad så att man ska ha ligghall så ska det gälla alla, djurskyddets resurser tycker jag ska användas till vettigare saker än att låta vissa slippa undan lagkravet.


Dessutom tycker jag det är bullshit att påpeka att ligghallar hade belastat marken för mycket tex. Det om något tyder väl på att djuren använder ligghallen och har behov av den eller vad?

Jag tycker att man inte kan jämföra med så som russen har det.

Har du varit där??

Och frågan är om alla måste ha ligghallar!? Personligen så anser jag att det skulle kunna avgöras per fall
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Precis, jag har kuperad hage på många ha, med naturliga skydd överallt, dessutom har jag kallblod. Behöver inte jag heller ha ligghalll då? Var drar vi gränsen tycker ni? Dessutom har inte alltid de här russen varit i bästa skick enligt mig.

Jag har varit många ggr på Lojstahed och aldrig har jag sett att de farit illa på något vis.

Och visst är det skillnad på 650ha och vad du ev har (om du nu inte är storbonde sas)

Russen är vildhästar i princip och det blev jag enormt varse om när jag hämtade mina russ där.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Fast Irish Cobs räknas som en 'native' (urhäst eller vad man nu kallar exmoor, russ m fl) häst, de får en extrem päls och har rejält med täckhår så at tde inte skulle kunna klassas så som russen låter hmm i mina öron fel.
Det är snarare ovanligt att man har hästarna uppstallade så som vi överlag har de här i Sverige.
Min 'vinterhage' skulle lätt klara att husera mina pållar dygnet runt, fält på 3 olika ställen, skog som både är gles och tät på sina ställen, bra liggplatser osv.
Och även om mina är stallhästar, så har de fri tillgång på mat både ute och inne.

Irland är inget kallt land jämfört med Sverige. Där kan man ha de flesta hästraser ute året om betande på grönt gräs.

Russen har längre historia än just IC och fanns redan på järnåldern, tror nog att de är betydligt starkare än många andra raser som är framavlade
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

KL Det blir fel om man jämför Lojstarussen med hästar som ryktas och rids...för att inte tala om de som klipps och/eller täckas!

Många hästar skulle klara livet som utegångshästar lika bra som skogsbaggarna, om de hade samma förutsättningar. Dvs födas,växa upp och leva hela livet inom ett stort område med varierad terräng.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Jag tycker att man inte kan jämföra med så som russen har det.

Har du varit där??

Och frågan är om alla måste ha ligghallar!? Personligen så anser jag att det skulle kunna avgöras per fall

KL Det blir fel om man jämför Lojstarussen med hästar som ryktas och rids...för att inte tala om de som klipps och/eller täckas!

Många hästar skulle klara livet som utegångshästar lika bra som skogsbaggarna, om de hade samma förutsättningar. Dvs födas,växa upp och leva hela livet inom ett stort område med varierad terräng.

Men gud, det var ju precis det jag skrev!

Alltså gör det att djurskyddet måste bestämma från fall till fall.

Seriöst, är det vad vi vill att de ska fokusera på??
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Nej, jag har inte varit på Lojsta. Jag har ju dessutom skrivit att jag tycker det är bra att speciella besättningar kan få undantagsregler. Men jag tycker INTE att det ska avgöras från fall till fall, glöm det.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Irland är inget kallt land jämfört med Sverige. Där kan man ha de flesta hästraser ute året om betande på grönt gräs.

Russen har längre historia än just IC och fanns redan på järnåldern, tror nog att de är betydligt starkare än många andra raser som är framavlade

Fast du kan inte jämföra rakt av, Irland är ett kargt landskap med sämre möjligheter för t ex vindskydd/väderskydd osv utav skog. De går på öppna landskap och har precis som vi, 4 årstider, ibland har vi mkt snö, precis som de, ibland har vi bara hård backe, ja precis som de.. Vi har visserligen kanske en kallare temperatur men de å andra sidan har mera väta och vind.

Jag har inte skrivit om att ha hästarna betandes ute året runt, jag förstår bara inte varför russen skall få vara utan ligghallar då det torde öppna upp för övriga som kanske önskar så om de har raser som passar för ändamålet. Russen känns inte som unika i sitt slag. Det finns ju många fler raser också (shetland, kaspisk, exmoor m fl, jag tog min egna som ett exempel men jag personligen vill inte ha utedrift, det passar inte mig på nått vis övht.
Att russen har en längre historia, njae, sanning med modifikation, russen historia är nertecknad, IC/Tinker/Gypsy Cobs (you name it) har sin historia, bara inte väldokumenterad sådan då avel inte bedrivits 'på papper'.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har hamnat i en jobbfunderar-loop. Är idag på ett vikariat som sträcker sig tom augusti-22, men vad ska jag göra sedan? Det är både...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Nog måste kärleken ha spirat på bästa sätt på Lojsta hed förra sommaren. Nu är det nämligen klart att Qvitt 619 åter får det ärofyllda...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Russambetesföreningen Lojsta hed får ytterligare fem års dispens från kravet på ligghall. Föreningen hade däremot hellre sett ett...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp