Bukefalos 28 år!

Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Fast ligghall har väl inte med hullet på hästarna att göra? Då är det väl utfodringen man behöver öka på :confused:
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och jag tycker detta är FEL FEL FEL!!! Alla djur ska ha tillgång till en torr liggplats!!
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Det är skogshagar de går i, så där bör finnas torra liggplatser även utan ligghall.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Men det är det många som har, och de måste ha ligghall ändå, sen finns det ju inte löv på träden på vintern, och då blir det oavsett blött och kallt på marken. Jag tycker det är bedrövligt. Några väl placerade ligghallar hade inte skadat, det ska alla ha!
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Året runt lägger jag till.

Jag lider lika mycker när jag ser hästar stå i gassande sol, slå efter insekter konstant eller inte kunna ta skydd kyliga dagar med ösregn på sommaren.

Jag fattar ärligt talat inte hur jävla svårt det ska vara att ge djuren möjlighet att ta skydd om de så önskar??
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och jag tycker detta är FEL FEL FEL!!! Alla djur ska ha tillgång till en torr liggplats!!

Skämtar du??? Har du varit där någongång??

Skogen ger betydligt mer bra skydd än vad många tycks tro.

Tycker det är hysterisk att kräva att russen som är en "vild"häst skall ha ligghall.... :crazy:
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Men det är det många som har, och de måste ha ligghall ändå, sen finns det ju inte löv på träden på vintern, och då blir det oavsett blött och kallt på marken. Jag tycker det är bedrövligt. Några väl placerade ligghallar hade inte skadat, det ska alla ha!

Vad jag vet så släpper inte tallar och granar sina barr :angel:
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Året runt lägger jag till.

Jag lider lika mycker när jag ser hästar stå i gassande sol, slå efter insekter konstant eller inte kunna ta skydd kyliga dagar med ösregn på sommaren.

Jag fattar ärligt talat inte hur jävla svårt det ska vara att ge djuren möjlighet att ta skydd om de så önskar??

Fast på Lojstahed så finns det redan så mycket naturligt skydd så att bygga ligghallar känns överdrivet

När vi var där förra året och hämtade fölen så var vädret blött och inne i skogen där russen går var vi torra jämfört med när vi gick i stan..
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och jag tycker detta är FEL FEL FEL!!! Alla djur ska ha tillgång till en torr liggplats!!

Ja, självklart borde vi se till att bygga ligghallar åt alla älgar och rådjur med! För att inte tala om de stackars vildsvinen som säkert skulle behöva en stia!

Myndigheterna borde ta tag i detta omedelbums! Så kan vi ju inte ha det! :devil:
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Gränser finns men att anse att gotlandsrussen som levt vilda och mår hur bra som helst skall helt plötsligt ha en ligghall anser jag vara överarbetat enormt
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Ja, självklart borde vi se till att bygga ligghallar åt alla älgar och rådjur med! För att inte tala om de stackars vildsvinen som säkert skulle behöva en stia!

Myndigheterna borde ta tag i detta omedelbums! Så kan vi ju inte ha det! :devil:

Precis! :bow:
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Så köper man ett russ direkt från Lojsta så behöver inte heller det ligghall om man har en bra hage? Går djurskyddet med på det?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Precis, jag har kuperad hage på många ha, med naturliga skydd överallt, dessutom har jag kallblod. Behöver inte jag heller ha ligghalll då? Var drar vi gränsen tycker ni? Dessutom har inte alltid de här russen varit i bästa skick enligt mig.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Om jag spinner vidare på min fråga så skulle kanske kravet då oxå vara att russet inte borstades eller användes till annat än avelsverksamhet/sällskap?

Vad händer då om inköpta ston visar sig inte kunna bli dräktiga ex? Om man vill börja rida ett av dem måste man då skaffa ligghall?

Jag tycker det helt faller på sin egen orimlighet och fattar fortfarande inte hur det kan läggas resurser på att kontrollera enstaka besättningar för att de ska slippa bygga ligghall. Är lagen utformad så att man ska ha ligghall så ska det gälla alla, djurskyddets resurser tycker jag ska användas till vettigare saker än att låta vissa slippa undan lagkravet.


Dessutom tycker jag det är bullshit att påpeka att ligghallar hade belastat marken för mycket tex. Det om något tyder väl på att djuren använder ligghallen och har behov av den eller vad?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Och var drar man gränsen?

Det är ju just detta ja, var drar man gränsen.
Varför får deras hästar gå ute dygnet runt utan ligghall men mina måste komma in efter 16 timmar för att jag har ingen ligghall, trots väldigt bra hage med mkt gran/tallskog och torra partier att ligga på om så önskas. :crazy:

(Å andra sidan är jag inte utedriftsmänniska, men jag kan inte riktigt se skillnaden mellan russen och mina 'viltfångade' Irish Cobs där de vuxna kommit hit som importer efter att ha fötts ute och levt ute under alla tidigare år)
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Det är väl ingen skillnad men hagarna måste ju förstås då inspekteras. Men nu är det ju inte folket som tycker att djuren klarar sig utmärkt utan som drivit igenom sådana här regler utan de är sådana som i den här tråden skriker "dubbelsäng åt alla!" som har gjort det. Och då får man väl skylla sig själv.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Det är ju just detta ja, var drar man gränsen.
Varför får deras hästar gå ute dygnet runt utan ligghall men mina måste komma in efter 16 timmar för att jag har ingen ligghall, trots väldigt bra hage med mkt gran/tallskog och torra partier att ligga på om så önskas. :crazy:

(Å andra sidan är jag inte utedriftsmänniska, men jag kan inte riktigt se skillnaden mellan russen och mina 'viltfångade' Irish Cobs där de vuxna kommit hit som importer efter att ha fötts ute och levt ute under alla tidigare år)

Skillnaden är väl snarare att russet är en väldigt härdig och "primitiv" ras som snarare kan jämföras med engelska exmoorponnyer än med Irish Cobs. Dessutom är det ganska få människor som har tillgång till så stora marker för hästarna att gå på som det är på Lojsta. Det är ju inte bara frågan om att hästarna ska kunna ta skydd om det blåser och är nederbörd. Hästarna ska kunna ta skydd oavsett vilken vindriktning som råder. Tät barrskog med höga uppvuxna träd ger tex ett betydligt bättre skydd än lövskog.

Jag har själv kallblod ( nordsvenskar) och de hade säkert klarat sig utmärkt vintertid utan ligghall om jag haft lämplig skogshage som var tillräckligt stor om de fick utlagt lämplig mängd grovfoder. Men nu är vår hage visserligen full med höga granar och om man går in i den när det regnar jättemycket så är det i princip torrt under träden. Men den är så pass liten att den blir ganska så upptrampad och därmed blötare än om hagen varit större. Så en ligghall (som vi har) är inte en helt tokig ide. Den finns i alla fall där så att hästarna kan gå in om de vill.

Nu väljer de i regel att vara ute 99% av tiden, men som sagt för den sista 1% av tid så har de i alla fall ett val.

Det händer ju ofta när det är kallt och snö att de ligger och sover ute så att snön har fallit på dem, så ibland tror man de har rymt. Men nån enstaka gång gillar de sin ligghall. Särskilt när det är mycket sol och vindstilla en kall vinterdag- då går de gärna in och står och hänger i hallen.

Sol är nog lite farligt- man kan ju bli solbränd! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har hamnat i en jobbfunderar-loop. Är idag på ett vikariat som sträcker sig tom augusti-22, men vad ska jag göra sedan? Det är både...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Nog måste kärleken ha spirat på bästa sätt på Lojsta hed förra sommaren. Nu är det nämligen klart att Qvitt 619 åter får det ärofyllda...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Russambetesföreningen Lojsta hed får ytterligare fem års dispens från kravet på ligghall. Föreningen hade däremot hellre sett ett...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp