Lokala "svettningar"

vippan

Trådstartare
Detta drabbar min häst då och då. Ett litet område blir blött, varmt och ömt. Torkar ut efter ett par dagar och huden skrumpnar och flagar av (ej pälsen). Har talat med vet. och det är tydligen inget farligt utan har något med nerver att göra. :confused:

Någon som känner igen sig?

Sv: Lokala "svettningar"

:confused: Ett litet område? Lokala svettningar?? Nu tror jag att vet. gjorde det lätt för sig, ?? Ta ett hudavskrap och lämna in för test, tycker det låter som eksemaktigt utslag..

Samma hände min häst då han kom från Danmark. Han hade en våt fläck på baklåret i några dagar. Fläcken blev sedan till en torr "bubbla" som "pluppade" då man tryckte på den. Efter ytterligare någon dag så lossnade "locket" på bubblan...och under var det väldigt fint.

Jag tror att det var ett blåmärke/skavsår som uppstod under den långa resan. Förmodligen hade hästen stått och lutat mot någonting som fanns bakom honom i hästbilen (kanske bara väggen).

Han har aldrig efter detta haft någonting liknande.

Var på kroppen har din häst svettningar och "bubblor" ??

Ja, alltså det är inte vet. som säger att det är lokala svettningar utan jag kallar det bara så för att jag inte vet vad det är/heter. Vet. i fråga sa att det beror på att nerverna blivit skadade på något vis men det var lite luddigt eftersom man tydligen inte vet riktigt vad det beror på :confused:

Lämnar man hudavskrapet till vet. :idea:

Jag har hört på annat håll att hästarna kan få detta om de tex slår i någonstans och det trodde jag skett första gången och tänkte inte mer på det. Men sen hände det igen och igen och då börjar man ju undra...

Det var "lugnt" ett tag men nu har det satt igång igen. Mycket märkligt. Han går på lösdrift och har således inga täcken som kan skava i alla fall. Men vem vet... han kanske är en liten klantskalle som slår sig hela tiden :love:

Fläckarna uppträder lite var som men mest vid bogen, vid korset och på sidan av magen. En gång fick han precis nedanför manken vilket inte var någon hit med tanke på sadeln. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Jeps
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka