Lokselen på börjes

M

martina

Någon som har en sådan? Vad tycker ni om den, är lädret bra?
Tipsa även om sidor där ni har köpt just eran loksele å berätta vad ni tycker. Om den är värd pengarna etc.

MVH Sel- köpare
 
Hej!

Jag har köpt Börjes loksele till min shettis.
Den var för stor, men det säkert för att jag har en shettis. Inga tömringar fram på lokorna, det måste man sätta dit. Läder och sömmar är bra. Däckeln är lite liten om man kör med tvåhjulig kärra, men då kan man lägga under en mindre, platt kudde. Ryggstycket har spännen vid däckeln och vid svansen (svanskappan) det är bra. Ringen där man b.la. fäster skakeln är kanske lite liten. Speciellt då man har bakselen, draglinorna och skaklarna fästa där. Den är kanske lite dyr men den är ju tillverkad i sverige. Man kan ju höra med Börjes om dom vet vad lädret kommer ifrån.

Inga draglinor, tömmar huvudlag eller baksele ingår. Om man har en häst som inte har lågt ansatt hals (vilket kallblod och en del ponnyer kan ha) kanske man ska fundera på en bröstsele. Ofta kan man köpa en rejäl sådan med draglinor, baksele, tömmar och huvudlag till ett bra pris.

Min shettis har lågt ansatt hals vilket också min fjording har. Då kommer bröstan att trycka mot strupen eller bogspetsarna vilket inte är bra. Så jag kör med lokselar. Lokselen till fjordingen är stor, tung och det är ju en nackdel. Men det finns lätta varianter (t.ex. den i börjes). Till shettisen blir ju selen rejäl eftersom shettisen är liten, då går det att dra så tungt shettisen orkar. Selen kanske blir lite klumpig men det gör inte så mycket då den är lätt (väger runt 5 kg). Till en stor häst blir det ju en lättare sele. Passar bra när hästen drar lättare vagnar. Tungre arbeten (med stor häst) kanske selen håller mindre för.

M. v. h. Lisa
 
Tack för ditt svar. Hästen jag ska köpa sele till är just en fjording. Men var har du fått tag på selen till din fjording?
Vad kostade den? :bow:
 
Hej!

Jag har en tung arbetssele (17 kg) något som jag inte vill rekomendera om du inte ska köra i skog eller använda hästen inom jordbruk! Men om du ska de så är ju en sådan sele nödvändig. Min pappa köpte selen från "en gammal gubbe" i skåne som han har handlat från länge. Jag minns inte vad den kostade men jag kan kanske ta reda på det. Men jag har tänkt köpa en lättare variant, då jag kör med rockard/lätt vagn! Typ den som Börjes har. Jag har just nu lite pengar och selen hade ökat i pris (4385 kr till stor häst) så jag har lagt planerna på hyllan ett tag.
Hur kör du med din fjording?
Är det en mindre variant av fjordig?
Min fjording är grov, väger runt en 650 kg. Hon har äldre blodlinjer i sig då hon är så stor, förr var ju nästan alla hästar mer eller mindre grova.

M. v. h. Lisa
 
17 kg jiiiises!
Grejen är ju den att jag inte har börjat köra min häst än (mer än tömkörning) men min tanke är ju då motionskörning med rockard ev. så ska vi renovera en gammal släde vi köpt.
Fjordingen min till hör mer den "normala" typen, lätt kanske man säger (skulle tippa på 450 kg).
Jag håller med om att det kan vara ont om pengar så vi får se när jag får köpt någon sele.

MVH Inna
 
17 kg jiiiises!
Grejen är ju den att jag inte har börjat köra min häst än (mer än tömkörning) men min tanke är ju då motionskörning med rockard ev. så ska vi renovera en gammal släde vi köpt.
Fjordingen min till hör mer den "normala" typen, lätt kanske man säger (skulle tippa på 450 kg).
Jag håller med om att det kan vara ont om pengar så vi får se när jag får köpt någon sele.

MVH Inna
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp