Lön som hästskötare, vad tjänar ni ?

Sv: Lön som hästskötare, vad tjänar ni ?

coolt, då fick jag mer än jag "borde" när jag timvikarierade som hästskötare, fick 89,80 om jag inte minns fel, helt utan yrkeserfarenhet.

men snart är jag diplomerad, då kanske jag kan ta ännu mer. :banana: :D

Jösses, det första du beskriver är nästan precis som ett jobb jag provjobbade på, men valde att tacka nej till.. Orsaken är väl inte precis konstig..
Jag jobbade mellan 6 på morgonen till 8 på kvällen när hästarna fått sin sista mat.
Hela dagarna passade jag konstant upp på deras förjävliga och snobbiga dotter som anmärkte på att jag "sopade åt fel håll"
Mat ingick inte, inte heller stallplats, boendet var ett skitigt halvfärdigt ruckel som jag delade med den andra hästskötaren.
Man jobbade 7 dagar i veckan och jag blev hotad med att om jag slutade behövde jag aldrig mer bekymra mig om att söka jobb i branschen något mer, för dom skulle se till så att jag blev okänd. Direkta hot alltså..

det lät väl som ett kitschigt ställe för 3000:-/månad (dessutom svart)

Jag vill bara ge dig ett råd; Se till att göra upp ett ordentligt kontrakt, du SKA vara ledig minst en dag i veckan, och ha arbetstider som är vettiga, timmarna utöver dina 8H/dag skall beläggas med OB och helger med dubbel OB.

Kommunal har ändrat, deras lägsta lön ligger på 15.000:- FÖRE skatt, dvs runt 10.000 efter skatt, men då jobabr du 40timmar/veckan. Men detta gäller BARA om arbetsgivaren också har ett avtal med kommunal, annars sätter dom vilken lön "dom vill".

Du vet ju att får du ut 15.000:- före skatt är det massa annat på det också som kostar arbetsgivaren MINST det dubbla :smirk:

Själv jobbade jag extra på ridskolan, fick 600kr/dagen (skattat), men då va rman ju 2 så då fick man dela.
När jag jobbade på sommarlovet svart fick jag 5.000:- på 6 veckor.
Och jag har många års erfarenhet, gick hästhållning på gymnasiet och är diplomerad hästskötare.

För att kunna leva, dvs flytta hemifrån, ha ledig tid med min sambo, köpa bil och tv och massa sånt. Valde jag att jobba inom ett helt annat yrke där min timlön i princip är vad jag fått om dagen svart om jag tackat Ja till dom hästjobb som fans här i trakterna!

Jag skrev ju: förra årets avtal...samt de med kollektivavtal. Och självfallet (trodde jag alla visste) att när man skriver ut löner som är det givetvis före skatt man skriver.

Förra årets avtal finns väl inte längre då de har kommit nya avtal?

Bor du på gården får du traktamente om det är över en viss mil från där du är skriven. Det är 200kr dom första 2 månaderna (tror jag det var) sen är det 160kr om dagen, + bensinersättning för att resa hem 1ggr/veckan. Det får vara max 5mil från bostad till jobbet. Dom pengarn är skattefria.

Jag var skriven hos päronen men bodde hos svärmor, började jobba efter studenten, sen flyttade jag och skrev mig "här". På dom få månaderna fick jag tillbaka ca8.500:- på skatten. När jag betalat 7.750:- för busskort+hyra :smirk:

Och nej, alla vet inte vad som är före och efter skatt.

jag tjänade 14305 kr/mån vitt när jag jobbade i stall. fick ut 10275 kr om jag inte minns fel.
men det var ju inte 40-timmars vecka, det är det aldrig när det gäller hästskötarjobb.

Förra årets avtal finns väl inte längre då de har kommit nya avtal?

Inte tusan slängs ett papper bara för det råkar vara från förra året... Om nu Kommunal läste upp dessa siffror från mig i telefonen och sa att det var förra årets avtal så måste hon väl haft ett papper där det stod eller hur ? Om nu hon inte just i telefonstunden hittade ÅRETS avtal..så vad spelard det för roll ? Fattar du inte vad jag skrev eller ?

Och nej, alla vet inte vad som är före och efter skatt

De som har arbetat någongång förstår att det är före skatt, det går omöjligt skriva efter skatt då skatten skiljer sig beroende på vart man bor.

Senast ändrad:

Jag har jobbat halvtid på avelstall med galoppörer under några sommrar. tiderna 07:30 11:30 Fick ut ca 4500kr i månaden för det. Det ingick förvisso att åka och ta in hästarna lite då och då samt jobba lite helgen vid behov,men då fick jag naturligtvis lön för det också.
Helt ok villkor tycker jag. Stallet var lättarbetat med bra redskap, och inte särskilt stora risker jämfört med ex inridings/tillridnings stall.

Det är inte bara du som läser tråden, utan säker minst 3-4 andra där ute som har samma frågor och använder sig av sökfunktionen på forumet istället för att skapa en ny tråd :smirk: Och alla på buke har inte haft ett jobb innan..

Jag tycker bara det är kostigt att hon läste ur deras gamla avtal, för när ett nytt avtal kommer så blir ju det gamla ogiltigt :smirk: Det är ju bara att gå in på kommunals hemsida där står allting som händer runt kommunal och deras avtal osv.

Besök fack-kontoret, min sambo var med i skogs & trä. Han blev arbetslös den 29/4, dom sa att han skulle få a-kassa men har det kommit några pengar? Nej, jag och han har ringt dom varje gång fackavgiften kommer, dom har fortfarande inte ändrat hans månadsinkomst till 0 (noll) kronor, det står att han tjänar 14 tusen.

Mynta2 skrev:
Nåja, nu är ju inte detta jobb ett svartjobb. Och tänk om folk kunde SLUTA slava med svartjobb i stall. Då kanske lönen kommer därefter samt att statusen höjs litegranna. Det dära du sa om: ridlektioner, stallplats osv...ska inte räknas in i lönen.

:bow:

du har så rätt.... önskar jag också.....! ALLA arbetstagare skulle tjäna på att inte jobba svart i längden!

:bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 308
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Annonsera Mera VIII