Lönesamtal

Jag vet också att många chefer säger så; "Jag har tyvärr inte fått mer så....", men det tycker jag är ett ganska dåligt argument. Jag tror att det ibland är något chefen "gömmer sig bakom" för att inte behöva säga "det här är vad det här jobbet ger" eller "du ligger högt i lön inom din grupp, därmed kan inte din löneutveckling i rollen bli mer" om du förstår vad jag menar?

Jag vet förstås inte hur det ser ut längs hela kedjan där just jag jobbar eftersom jag är längst ner. Jag vet inte ens om min chef vet hur hela kedjan ser ut, åtminstone har hen inte varit så bra på att förklara det. Å andra sidan har jag inte frågat så mycket heller, jag är nöjd med min lön och drivs som sagt inte av pengar i mitt jobb (men säg inte det till min chef ;))

Jag vet förstås inte hur det ser ut längs hela kedjan där just jag jobbar eftersom jag är längst ner. Jag vet inte ens om min chef vet hur hela kedjan ser ut, åtminstone har hen inte varit så bra på att förklara det. Å andra sidan har jag inte frågat så mycket heller, jag är nöjd med min lön och drivs som sagt inte av pengar i mitt jobb (men säg inte det till min chef ;))
Tyvärr är det nog så ofta, att alla chefer inte heller vet hur lönepolitiken fungerar. Det är ju en del av min roll att veta det så därför är jag insatt; det är ju den verksamheten vi bedriver på vår avdelning; att kunna vara experter på arbetsgivarfrågorna, anställningar, kollektivavtal, arbetsmiljöregler osv.
De chefer som bedriver helt annan verksamhet ute i linjen kan omöjligt bli LIKA insatta i det som vi; även om de bör ha grundläggande kunskaper. Och det är väl också något som ligger i uppdraget för sådana som mig; se till att utbilda så att alla chefer förstår sitt arbetsgivaruppdrag.

Jag tror nog väldigt många inte drivs av bara sin löneutveckling. Är man nöjd med sin lön så har man väl förmodligen en rimlig lön! Om man däremot plötsligt inte skulle få någon löneökning alls under flera år så skulle man säkert fundera och fråga vad man gör för fel. Fick man inga svar så tror jag många skulle välja att söka sig bort (om det är möjligt).

Jag är också nöjd med min lön, men jag förväntar mig ändå någon slags lönepåslag även i år! :D

Jag jobbar på ett litet privat företag. Fördelen är att man just får helheten, nackdelen att man får ta ansvar för saker man saknar kunskaper om.

Jag drivs inte heller primärt av pengar. Är man nöjd med lönen så räcker det. Skulle man känna sig underbetald, så skulle dock funderingarna komma om man är på rätt plats. Kanske finns det bättre ställen, där man kan göra mer nytta och skapa mer värde med sin kompetens, engagemang och drivkraft.

Resultatet är helt avgörande för möjligheten att budgetera och genomföra kostnadsökningar. Som till exempel löneökningar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 502
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 338
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka