Lönesamtal

cherie

Trådstartare
Vad behöver man tänka på vid ett lönesamtal? Första gången jag har ett. Jag arbetar inom landsting så har inte alltför höga förväntningar.

Har också en mer specifik fråga. Överallt läser jag att man ska framhäva vad man gjort under det gågna året. Men ska man inte också fokusera på vad man ska göra under kommande året (när man faktiskt ska få lönen)? Tex om man fått ett uppdrag som innebär att vidareutbilda personal och implementera en ny metod på jobbet, bör man inte lyfta det som argument för högre lön? Det känns konstigt om jag inte kan lyfta det som SKA komma, utan bara ska fokusera på det som varit. Men vet inte vad som är standard.

Vad behöver man tänka på vid ett lönesamtal? Första gången jag har ett. Jag arbetar inom landsting så har inte alltför höga förväntningar.

Har också en mer specifik fråga. Överallt läser jag att man ska framhäva vad man gjort under det gågna året. Men ska man inte också fokusera på vad man ska göra under kommande året (när man faktiskt ska få lönen)? Tex om man fått ett uppdrag som innebär att vidareutbilda personal och implementera en ny metod på jobbet, bör man inte lyfta det som argument för högre lön? Det känns konstigt om jag inte kan lyfta det som SKA komma, utan bara ska fokusera på det som varit. Men vet inte vad som är standard.

Funderar också på vad jag ska ta upp på mitt lönesamtal till veckan. Har ingenting bra att trycka på, alltså jag gör inte ett dåligt jobb men jämfört med mina kolleger är de alla mer kompetenta i samtliga arbetsuppgifter.
Funderar på att säga att jag hade 500 kr mer i lön på förra arbetsplatsen och att jag har mer erfarenhet nu :p.

Jag vet inte vad som är vanligt men jag tycker själv att du absolut borde kunna ta upp även kommande arbetsuppgifter.

Jag jobbar också inom landsting och hsr upplevt att det enda som funkar är att hänvisa till lönestatistik. Men det beror ju på vad man har för lön i relation till statistiken.

I mitt fall brukar jag argumentera för att det är orimligt att jag ligger under medellön när alla är överens om att jag är högpresterande på jobbet. Då tar jag både ut lämplig sacostatistik och beställer från lönekontoret. Är noga att beställa ut lönestatistik som exkluderat folk med de vidareutbildningar som ger lönepåslag.

I övrigt låter det rimligt att även ha med framtida uppgifter utifrån uppdrag :)

Du har inte haft något utvecklingssamtal/medarbetarsamtal sen du började ?

Jag började jobba efter universitetet i höstas och blev fast för en månad sen. Men fick då erbjudande om löneökning på 7% när min anställning övergick men är då inte med på årets lönerevision/lönesamtal. Enligt min chef fick dem 2% ökning förra året (finns garanterat en variation där). Jag jobbar privat, så kan nog skilja sig från landsting.

Hade jag haft lönesamtal skulle jag tryckt på de positiva grejerna som min chef tog upp på MU samtalet :).

Så jag tänker om du haft något utvecklingssamtal, ta upp det dem tryckte på/ vad dem tyckt du gjorde bra annars fråga någon som du jobbar mycket med. Sen vad som är normal löneökning på arbetsplatsen borde man väl kunna ta reda på från chef eller HR ?

Lönestatistik - kolla med facket
Lönepolicy - kolla med AG
Alla fortbildningar du gått
Alla grupper du suttit/sitter med i (skyddskommitté?, projektgrupp?, annat?)
Övriga insatser du gjort (organiserat nåt event? medverkat på Öppet Hus? annat?)
Har det varit någon omorganisation/förändring på din arbetsplats som påverkat?
Konkreta exempel på saker du gjort/medverkat i

Fråga kollegorna också - det är bra att prata ihop sig i förväg och ha en enad front - om det är möjligt. Fundera över om det finns andra förmåner utöver lönen som kan vara värt att ta upp, ex fler lediga dagar, möjlighet att jobba hemma en dag i veckan, eller liknande.

I det landsting där jag arbetar finns, åtminstone för vår del av verksamheten, hyfsat tydliga kriterier för lönesättningen. Det som bedöms är uteslutande vad som har hänt sedan förra lönesamtalet, det finns inget framåtriktat - vilket jag strängt taget tycker är helt rimligt.
Officiellt har vi individuell lön men enda tillfället det någonsin slår igenom är vid anställningstillfället. Väl anställd syftar lönesamtalet till att meddela - det kommuniceras tydligt att lönesamtalet inte är en förhandling - vilken av två grupper/nivåer den anställde den här gången har sorterats in i. En där "baskriterier" är uppfyllda och en där litet extra engagemang och prestation identifierats. Skillnaden mellan de två grupperna är oftast bara i storleksordningen 200-300 kr så i praktiken saknar lönesamtalet relevans - det är helt enkelt ett spel för gallerierna. Så jobbar man i mitt landsting.
(Och nej - ja ä inte bitter. Gick in i det med öppna ögon. :grin:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 471
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 211
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?