Longera innan ridning.

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Nostalgitripp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 669
N

Nostalgitripp

Jag har just köpt ett sto som stått ganska mycket de sista åren pga att hon varit avelshäst. Nu ska jag rida igång henne och jag är medveten om att man inte ska longera eller jobba hästen på volt.

Men hon är fullblod och har en del av fullblodsnerverna. Det blir att hon stått länge gör henne lite till ett krutpaket. Så jag undrar om det är skadligt att longera henne liten stund innan jag sitter upp?

Nu är detta ett lite senare problem eftersom jag börjar med att leda henne på promenader. Men jag vill vara väl insatt när jag hittat en passande sadel och kan sätta igång.

Sv: Longera innan ridning.

Har hästen inte varit skadad så är det inga problem. Det gäller ju inte jättemånga varv heller utan bara springa av ? Kör på du :)

Jag har en arab som är ganska ojämn i humöret vissa dagar är han jättepigg och andra dagar lugnare. Jag brukar longera en stund före ridning för att checka av hur han är för dagen.

Det är nog inget problem att låta henne springa av sig innan ridning.

Kan du inte löslongera i stället?
Om du menar att det skulle vara skadligt för hästen att longeras i lina.

Min kompis måsta longera sin ponny innan hon red, så ja jag tycker du kan longera henne:laugh:

Är hon fräsch så kan jag inte se why not.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 091
Senast: Badger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Claraclara
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur