Bukefalos 28 år!

Longering problem

kallamigmimmi

Trådstartare
Hej Svensk med danskt tagentbord!) jag er medryttare och har børjat igångtræning med en hest som varit från træning i ca 6mån. En 8årig knebsturp och PRE valack. Nu till en bærjan trænar vi bara på marken. Det er en veldigt trevlig hest som føljer som en hund och er helt konsentrerad på vad jag gør. Att flytta han med spøt i alla riktningar før står han helt. men longering gillar han inte.

Han vænder in mot mitten och vill sjælv byta varv. Då jag sejer med mitt kropspråk och visar med spøt att han ska fortsætta blir han sur och drar iveg(drar i linan bakåt) eftersom jag inte har en tjans att hålla, så går jag lungt efter han och då han stannat så ber jag honom att fortsøtta att baka från mig. det gør han men veldigt motvilligt. Sen går vi tillbaks till andra sidan ridhallen igen och bærjar om men det tar inte lång tid innan vi er der igen. hitils har jag hålt mit tålamod men er i behov av råd :)
:bump:
 
Sv: Longering problem

Har du testat att longera i en rundkorall eller liknande? Vid inlärnings processen är det lättare att börja med begränsat utrymme, är du sen säker på din position vid longeringen? På många hästar är det mm presition som gäller för att få dem med sig eller emot sig, har en shettis som är som din, vänder mot en eller drar iväg om man vänder uppmärksamheten det minsta från henne eller står lite lite fel i förhållande mot henne.
Gör man dock rätt så gör hon rätt och lyder fint. Dvs super bra häst att lära sig longera :p
 
Sv: Longering problem

ja det er ju en bra træning at longera en "svår longerad" kænnslig hest:laugh: før at træna med han måste jag vara lika konsentrerad på han som han er på mig:d

jag har trænat många gånger innan med andra hestar i rundpadok men på det her stallet finns det ingen. har haft han løs i ridhuset en gång då kunde jag låta han springa iveg utan at jag gick efter och sen kom han tillbaks och gick runt mig igen. men med linan kan jag inte gøra det. då blir det som jag sejer att han ska gå ifrån mig men låter honom endå inte gøra det..:grin:

jag tycker att den her hesten reagerar anorlunda från dom andra hestarna jag longerat. Ner man kommer i position vid baken eller bara bakom bogbladet så går den inte på framåt utan vænder in mot mitten. så jag har en bettre posetion før at få han framåt om jag er precis eller lite framfør bogbladet.
 
Senast ändrad:
Sv: Longering problem

Testa lite hur du ska vara vänd mot hästen då, hästen har sagt att den vill ha dig i höjd med bogbladet, kan du få fram drivande och bromsande kroppsspråk om när du vrider dig mot huvudet resp rumpan? Experimentera med position och kroppsspråk, hägnar du in en 5kant i ridhuset som är en 15m i diameter så kan du longera i den och får lite gratis, då hästen inte kan gå utåt och du kan förstärka med pekpinne att den inte ska inåt heller.

Vid löslongering, kan du locka in honom på en mindre volt runt dig eller är det fullt ös medvetslös runt ridhus väggarna?
Fungerar han att longera på mindre volt lös så är det ju ett sätt att befästa longerings kommandon, och när hästen förstår vad du vill så kan du sätta på lina, och när hästen förstår vad linan vill så kan du börja med inspänning.
 
Sv: Longering problem

Det har du rætt i! kanske er jag før tydlig då jag går mot baken, att bara vrida mig och flytta vikten kan vara tillreækligt før den her hasten. Ska apsolut provas nesta gång. :laugh:
Nejdå då jag hade han fri i ridhuset sprang han runt mig på en halv ridhusvolt, men det er ofta andra i ridhuset så kan inte gøra det så ofta
 
Sv: Longering problem

Ok gör det :), det låter som att du är på rätt spår åtminstone. En häst som inte riktigt förstår kommer inte in volten lös, tror det bara är hästen som är för känslig, så försök behålla det :). Är skit roligt att longera en häst som verkligen gör allt man ber om och inte bara travar på i övertempo varv på varv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp