F

flygare

min unghäst har börjat bråka vid longeringen.han vänder ut rumpan från mej (där har jag ju i princip ingen kontroll) lixom så han ställer sig med huvet mot mej.famåtdrivande hjälper inte.har en medhjälpare som går på ytersidan och leder ut honom men så fort hon har släppt så gjör han så här igen.vet verkligen inte hur jag ska göra eftersom spöt kan ju inte har koll på ytersidan...eller :confused:
 
Antagligen fattar inte hästen alls vad du vill att han ska göra. Jag har jobbat en del med en unghäst som gör likadant. Då började jag med at leda runt hästen och träna halt och igångsättning på röstkommando, succesivt släpper man sen ut linan, följ med hästen runt på en kort lina, fortsätt med halt och igångsättning. När du så småningom longerar på lite längre lina, var nog med att befinna dig strax bakom mitten på hästen hela tiden, om du är framför tolkar hästen det ofta som att du vill att den ska broms eller vända. Tänk på att jobba korta stunder, max 20 min åt gången, och var konsekvent med att hästen hela tiden ska lyssna på dina kommandon.
Lycka till!
 
hästen försöker nog påvisa att han inte vill bli longerad, att longera frestar på och speciellt på unga hästar, det är INTE bra för lederna...kanske är hästen på tillväxt i zonerna nånstans och jag tycker du ska lyssna på vad din häst vill säga dig....

Annars kan man ha tömkörningstömmar, då kan man korrigera även utsidan på hästen om man vill den ska gå på en volt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 299
Senast: Habina
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp