Houdinie

Trådstartare
Jag har inte longerat medryttarhästen så mycket, men när jag har gjort det så har jag, på ägarens uppmaning, använt träns och ibland delta. Någon gång har hon visat mig hur man använder gjorden och inspänning. Hästen arbetar dock med sänkt nacke, buren rygg och mjuka rörelser även när han löslongeras, och sträcker aldrig linan då jag använder den. Linan markerar bara hur stor cirkeln ska vara, och han har aldrig försökt sticka.

Så till min fråga:
Jag har sett kommentarer om att det skulle vara fel att longera med träns. Både med och utan delta. Men hur ska jag göra istället då!?

Det beror ju lite på hur mycket du vill att hästen ska "jobba". Jag brukar bara ha grimman och det fungerar bra för oss!
Men om han aldrig drar eller rycker i linan så ser jag inget större fel i att göra som du gör nu heller.

Ja, jag har ju liksom en liten idé i bakhuvudet om att tränset markerar "arbete", och att han då vet att det är "allvar". Jag har tränset på då jag löslongerar också, när jag en gång provade utan lyssnade han inte alls, för då var han ju "ledig"...

Om du är orolig för just bettet och så kan du ju ha grimman på under och longera i den. Sen ha tränset på över som markerar arbete. :idea:

Kapson är ju det bästa att longera med. Men linan är ju inte sträckt när du longerar så då funkar det ju bra med träns. :)

Ja, eftersom det inte är min häst har jag inte lust att köpa en massa utrustning utan ägarens godkännande och sponsring. :smirk:

Sätt inte grimman under utan ovanpå tränset, stör nog väldigt mycket annars eftersom tränset sitter tajtare..

Har du en engelsk nosgrimma hängandes? Färst isf linan runt den ist för i bettet om du inte vill ha linan i bettet (gjorde jag alltid på min känsliga dam som visserligen longerades typ en gång i halvåret;) )

Lina i bett är bara dåligt om du behöver dra i linan, delta är aldrig bra.

Men varför vill du longera vanligt om du kan löslongera?? *hade gärna kunnat* AR har en liten egen typ av longering oxå men då använder man ridkapson..

Träns har jag alltid på om jag inte longerar en färsk unghäst, då har jag en kapson.
Dra linan genom inre bettringen, över nacken och fäst den i den yttre bettringen.

Att löslongera eller longera på "vanligt" sätt är ju två helt olika typer av arbete för hästen så varför utesluta den ena? Bättre att använda sig av båda typerna tycker jag.

Löslongeringen fokucerar mest på hans koncentration på mig, och jag får öva att bli tydligare i min kommunikation. Det fungerar dock bara när man är ensam i ridhuset = sällan!

Börja med att prata med ÄGAREN.
Jag hade blivit rent av förbannad om någon annan testar nya saker utan mitt medgivande,men det kanske du inte tänkte göra?
Longerar själv ALLTID med träns eller kapson

Jag använder också träns, för att det på ett bra sätt markerar arbete för min häst. Jag sätter grimman utanpå tränset och fäster linan i både bettringen och ringen på grimman. På så sätt dras inte bettet ut på sidan. Detta funkar utmärkt för oss och min häst går i en bra form och lugnt tempo i linan.

Jag longerar bara mycket korta stunder och är försiktig med att longera för ofta och länge på volten, men brukar trava och galoppera bommar och göra annat arbete på fyrkantspåret när jag har honom i linan. Detta tycker han är jätteroligt!

Lycka till!

Förlåt, antog i min enfald att löslongering gick ut på att hästen skulle jobba likadant som när man longerar "vanligt" alltså typ som att rida med sporrar (longering) även om man inte behöver det (löslongering) om ni hänger med :crazy:

För de som verkligen kan löslongera så kanske det blir samma sak, men för mig är det fortfarande en fråga om kontroll, uppmärksamhet och lydnad... :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 422
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Tänkte longera min medryttarhäst innan ridning imorgon. Dock är jag sjukt dålig på hur allt ska sitta. Tänkte använda longergjord...
Svar
13
· Visningar
1 749
Senast: Buck
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 888
Senast: ainasoja
·
Träning Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 550
Senast: doleron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur