longeringshjälp

_jeanette

Trådstartare
ligger säkert fel nu - hittade ingetbättre ställe=)

jag undrar lite över s.k. longeringshjälp (heter så på hööks iaf) - använder man den bara när man longerar eller fungerar det lika bra när man tömkör??

berätta lite m longeringshjälp - har barablivit tipsad om den då jag tömkör mtt vbl för att han ska sätta muskler..

tell me evertything=)

fördelar och nackdelar

Sv: longeringshjälp

jag tömkör vbl så här:
img_13.jpg

Mkt lätt i handen. Hjälper hästen att inte sätta upp huvudet i himlen (denna på bilden är aldrig innan tömkörd så här och går ej i form vid ridning) samtidigt som jag driver på med rösten om hästen dyker nedåt med näsan....Stärkt 2 st vbl på detta sätt...fungerar bra på dessa två iaf.

Med gramanfästning på tömmen tycker jag man får problemet med hästen bakom lodplan (avknäppt i överlinjen) som på bilden. Och jag tycker det är svårt att få tömmen tillräckligt "snabb" för eftergift för att undvika problemet.

Med gramanfästning på tömmen tycker jag man får problemet med hästen bakom lodplan (avknäppt i överlinjen) som på bilden. Och jag tycker det är svårt att få tömmen tillräckligt "snabb" för eftergift för att undvika problemet.

Är en risk. Man måste vara medveten om detta... Har ingen bättre bild på men denna visar att bakben är med oxå....lätt att bara böja in huvudet så här och glömma bakbenen... Fungerade ännu bättre på den andra vbl men har ingen bild på henne tyvärr....

Men det har ju inget att göra med över- och underlinjen, det är den jag vill åt, bakbenen kommer ju automatiskt då.

Bakbenen kan däremot (avelsförutsättningar) kliva på utan mellandelen.

Finns en artikel om för- resp nackdelar med longeringshjälp/Pessoasele ( i mina ögon typ samma) i senaste (?) nummret av Hippson, där två duktiga hästkarlar ger sin syn på saken, en är för och en är emot. Själv gillar jag "klassisk" tömkörning ,eller dubbellongering som det kallas, bäst, om du har hjälp av någon som kan det! Rekomenderar att delta eller iaf besöka en tömkörningskurs och läsa A Erikssons "Arbete i töm".
Att tömkörning är en svår konst tycker jag tyvärr i många fall glöms bort. Personligen är jag inget fan av longeringshjälpselar.

Det var den största bild jag nånsin sett på Bukefalos. Gör den gärna lite mindre nästa gång.

Det var den största bild jag nånsin sett på Bukefalos. Gör den gärna lite mindre nästa gång.

sorry...glömde bort att den vad "obearbetad"

Gouge-tygel är det longeringshjälpmedel som jag personligen tycker är bäst...sen beror ju alla hjälptyglar på den som använder dem.

Går även att rida på så den borde gå att tömköra på oxå....

det bästa är ju utan men ibland behöver hästen lite stöttning att jobba rätt....

Problemet med de så kallade "longeringshjälparna" är att eftersom de sätter ihop bakbenen med munnen så rycker den hästen i munnen för varje steg bakbenen tar. Och om det är en hjälp får man väl själv fundera ut :grin:

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
886
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 762
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 013
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 675
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur