Bukefalos 28 år!

Longreining

Sv: Longreining

Det beror lite på häst och vad vi gör just då. Men "nollposition" är på de flesta vid bogen/framben typ. Man får justera lite fram eller bak beroende på bjudning i häst, säkerhetsrisk(vissa jag kontaktas om kan ju ge sig på folk alt vara såna som exploderar och förut kutat över folk och är säkra på att det ska gå igen) etc.. och vill man låta kroppen agera skänkel kan man få flytta sig fram/bak precis som i ridning.
Sluta går man ofta fram lite och vänder sig ngt i.
 
Sv: Longreining

Jag ber om ursäkt! Jag är sjuk och febervirrig. Så jag förstår inte riktigt frågan?

Jag var på väg att kommentera "arbete-vid-hand" - bättre, men ville först höra vad du menade vara skillnaden för att undvika begreppsförvirring. Jag ställde frågan aldeles för kort och - även om du inte vore sjuk och febervirrig - svår att besvara (även om du delvis gjorde det). :)

De jag träffat på som tränar "klassiskt" med den inriktning du har, skiljer inte på begreppen så markant som du gjorde, utan ofta inkluderas/integreras långtygling i arbete i/vid/för hand. Av det jag själv sett och upplevt så skiljer sig inte hjälpgivningen mycket och man kan glida mellan positionerna.

Lägger till att jag har mina erfarenheter från främst AR och "portugisklassiskt" och långtyglandet är enligt Bakker/Ofstad.
 
Sv: Longreining

Jag gick ett par kurser för PB och fortsatte sedan på egen hand.

Använder enbart rep (köpte billigt, lagom tjockt och mjukt bomullsrep i järnaffaren) och huvudlag (träns eller kapson).

När jag jobbar med mina pållar känns det som om det blir en blandning av longreins och arbete-vid-hand. Jag har inte reflekterat innan över att det skulle vara någon skillnad? Går bakom hästen vid arbetet ute på fyrkantspåret, men nära hästen (vid eller strax bakom bogen) när jag känner att det behövs för att lättare kunna påverka hästen för att få korrekt ställning i t ex en öppna (eller hur jag nu ska förklara - är en glad amatör!)

Hstochhund059.jpg
 
Sv: Longreining

Hur lång lina eller töm bör man ha? Om man ska arbeta både vid hand och long rein så borde en graman bli kort? Eller? :)
 
Sv: Longreining

Jag tror att mitt rep är ca 5,5 meter långt (till stor häst). Har för mig att jag har sett färdiga linor till salu (på nätet) där längden till stor häst är 6 m och till ponny 4 m.
Fördelen med det tunna rep jag har valt att jobba med är att det inte blir så klumpigt i handen när man ska korta in det. Men det är ju en smaksak vad man väljer!
 
Sv: Longreining

Hur lång lina eller töm bör man ha? Om man ska arbeta både vid hand och long rein så borde en graman bli kort? Eller? :)

Perfekt (ca 3-4 m?) upp till D-ponny/"liten häst" (man slipper också att joxa med slingor). Om man har mer "tömkörningsstil" blir den förstås för kort.

För stor häst är de ca +5 m.
 
Sv: Longreining

Var & när finns PB nere i skåne

Har varit intresserad utav att gå för honom förr, men inte blivit av
 
Sv: Longreining

Vet tyvärr inte! När jag gick var det hos Ellen O, men nu har hon ju flyttat norröver. Någon annan kanske vet?
 
Sv: Longreining

Ja, du menar så!:idea:
(Det var jätteskön att skylla på feber och inte bara ren dumhet. ;))

Det är ju utrustning och positionering. I arbete vid hand har man träns, kapson, kandar etc och tyglar. I långtygling har man "långa tyglar", dvs ngt längre än tyglar. så man kan gå bakom hästen med. Hur långa man har beror på vad man ska göra och tycke/smak. En graman funkar fint på min ponny tex. Men på en stor Häst som man ska göra skolsprång på får man ta betydligt längre(för att dra det till det extrema och göra skillnaden så stor som möjligt).

I långtygling blir det svårt att påverka in mot hästen i böjning. Då måste du fram i position a la för hand. Och in mot hästen balanserar hästen så manken skjuer mer ut istället för in och hästen hamnar för mkt på inner fram/för lite på ytter bak.

Så fort man tar ledande i innertygeln får man en röralse genomhästens kropp som pivoterar kring inner fram. Det gör att ytter bak lättar ngt och inner fram belastas mer. Om man istället verkar ngt mot hästens bog i böjning får du hästen mer på ytter bak om du har nog bjudning. Balansen i manken skjuts ut.
Dock kan man behöva lära in det ngt för att få full effekt.

Jag börjar med att innertygeln alltid ska betyda "kliv ut", dvs hästen ska fråga "får jag gör volten större?". Det är den frågan man alltid vill ha i en häst på böjt spår.
 
Sv: Longreining

Kontakta någon av arrangörerna (googla) och fråga. Eller Ellen :) (tror inte det finns någon i söder nu - annars brukar ni - liksom mälardalen, ha det mesta).
 
Sv: Longreining

Vi provade detta idag och jag är såld! Enkelt att se, enkelt att påverka, enkel utrustning. Kan inte bli bättre! :)
 
Sv: Longreining

Jag tror att det börjar bli mer och mer känt med lång tygel, även om det går långsamt.
Jag rekomenderar absolut att försöka hitta en tränare eller kolla på folk som är duktiga för att få inspiration. tänk på att det finns liks många filosofier som tränare nästan. Så det gäller att hitta någon man trivs med. alla gör inte samma!
Ska man träna själv tycker jag att det är bra att försöka tänka i steg. gå rakt fram, vända, böja, förvänd öppna, trav osv. och att man checkar av de steg man har satt för att sedan gå vidare till nästa.
Lycka till! Det är väldigt roligt när man kommit igång!
 
Sv: Longreining

Fin bild, det visar vad Långa Tyglar är. Moa som utbildat sig hos PB, finns på Gryning.nu i Närke. Hon håller kurser på många ställen, en helt underbar tränare. Vi är ett gäng som gick en kurs i Sörmland nu i höstas. Det är jättekul och ett jättebra träningssätt för en häst som behöver stärkas, skolas, rehab mm. Man går vid hästens bakdel, man springer inte. Det gäller att få hästen att trava i din gåtakt. Ha full koll med långa lösa tyglar, små korrigeringar. Du får en häst som blir väldigt lyhörd.

En mycket rolig träningsform! Det finns mycket filmklipp att titta på, sök på internet.......
 
Senast ändrad:
Sv: Longreining

Kom på att jag var på väg att göra reklam så jag plockade bort...
 
Senast ändrad:
Sv: Longreining

Jag glömde denna tråd. Förlåt, Blev tyvärr klart att jag inte får göra något alls med mina hästar pga problem de har. Inte ens longreining.
Letade emellertid efter en tränare, men hittade ingen i närheten (värnamokommun). Sund... annars skulle jag kanske kunna jobba med en 'skol' häst t.e.

Jättekuln att se hur många av er jobba på hand/långa tygler mm. och trivs med detta. Jag vet att Piet Bakker är en duktig tränare (och även hollandsk, som jag) men tyvärr inte här och ellen bor för lång bort, liksom tjejer fråm gryning.

Såg att någon trodde att det var ingen ide med en dressyrhäst och långreining. Håller inte med.
http://www.youtube.com/watch?v=bTjRMoSmpl0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vH8ir_1rY3c

http://www.youtube.com/watch?v=xIW648_3k4w
 
Sv: Longreining

Jag tror det var mitt inlägg du syftade på. Och "ingen idé" var inte vad jag skrev. Jag tog upp ett gammalt citat som finns. Och sa att jag till viss del håller med. Jag tycker arbete vid hand är bättre i skolningssyfte.

Kollar man på dina videos du länkade till så ser man på första, tömkörning dock, en häst som är sas "mellan skaklarna". Den är rak och styv även på böjt spår. Och den kan bli bättre än den är. Den är inte dålig jämfört med gemene mans hästar! Men den skulle kunna bli mycket bättre. Dock tror jag inte den endast är utbildad genom tömkörning. I tömkörning är man låst i sin inverkan iom att tömmen är fixerad i däckeln. Och iom att den löper genom ringen så blir tyvärr också många lite väl starka och håller lite för mkt i hästarna.

Kollar man på video två ser man en häst som ännu mer ser ut att vara mellan skaklarna. Den svänger sladdande i obalans helt rak.
På spanska ridskolan måste hästarna utbildas så iom att man med flera av dem vill ta dem vidare till skolsprången. Då måste man ha dem i långa tyglar. plus att de ju gör uppvisningar så där vissa ska göra skolsprång med resten iaf ska harmoniera med dem.
Kollar man formgivningen på hästen så kunde man göra mycket bättre i den. Halsen är indragen och för kort. Det är en av svårigheterna med töm. Det är svårt att få ut halsen ur manken på hästen.

Film tre är lite annorlunda iom att de mer har lösare kontakt i tömmen/långa tygeln. Så vissa här får ut halsen. Men de har ist inte ihopkoppling och energi nog. Om man kollar på den vita hästen som verkar mest utbildad så måste han backa in den i piaffen.

Spec i piaffen/samling tänker hästarna upp och bak med halsen. Underhalsen spänns lätt. Det är bra mkt lättare att ge hjälp som säger "runda dig, slappna av i underhalsen och tänk mer framåt/nedåt och ut ur manken" till hästen i tygel än töm/långa tyglar. För man kan behöva röra handen ur normalposition för att få optimal effekt, några cm gör stor skillnad för hästen.
Får man halsen att tänka rätt följer rygg/buk med och har man energi nog så hjälper man då bakdelen att lättare vinkla in sig. Så slipper man bakbenen i en annan kommun, slipper triangulering alt att hästen studsar och hoppar i piaffen(ist får att den trampar genom kroppen så häver den sig och kastar sig från sida till sida mer).
 
Sv: Longreining

Det är tre olika sätt att jobba med lång tygler. Jag tror själv att de tränare vet nog vad de gör. Jag själv bli inte glad av dressyr som man ser nu för tiden i tävlingen och tror mycket mer på klassisk dressyr. Men det är en annar diskussion.
Hur som helst... det finns duktiga tränare som utbildar hästen helt och hållet inom lång reining, innan ridning. Jag tror nog att det finns olika åsikter om det.

Hur som helst... jag tycker att det är väldigt kul och skulle gärna jobba med detta. Tyvärr har mina häster för stora problem (vet nu att det är problem som de hade innan jag fick de och förstår nu också varför det gick inte att hjälpa de med gymnastik) och tyvärr ingen i närheten som jobber på det sätt.
 
Sv: Longreining

Jag håller med dig och det är ju så att i de klassiska akademierna börjar man inte med långa tyglar förrän hästen redan är utbildad en bra bit, just på grund av de saker du tar upp. Nosen måste vara längst fram - men hästen måste vara på tygeln. Det är tusen gånger lättare med en häst som redan är utbildad och självbärig, för det är just självbärigheten som gör att den inte kommer bakom hand. Så just samlingen tränar jag hellre uppsuttet, och har långa tyglar (eller med nuvarande häst tömkörning) för att observera och justera lite mer sällan. Jag har utbildat en häst till piaff, passage och levad bara på töm och långa tyglar - men det hade varit väldigt mycket behändigare att kunna rida den också.

Det finns dock trevligt lösgörande grundarbete man kan göra på långa tyglar.
 
Sv: Longreining

Det lilla jag hann göra med Räkan var toppen på långa tyglar! Mycket bättre än tömkörning för det jag ville ha ut. Och hon älskade det :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp