• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 082
L

LillJay

Hej.
Min svärmor vill så gärna ta valpar på sin Jack Russel men hon har lite frågor, och jag också.. Hur länge löpser en tik? Och när ska parningen, under löptiden, helst ske? :(

Tacksam för svar..:banana:

Sv: Löpning

Tja, löptid ca 3 veckor.
Höglöp mellan 12-16 dygnet, men det är självklart indiviuellt.
Blöder gör det mest under förlöpet, första veckan.

Det finns en generell regel att lämplig parningsdag infaller runt dag 10efter förlöpets (blödningarnas) början men som sagt är detta ett väldigt generellt mått.

Jag tycker nog att ni bör skaffa er mer information, från tex uppfödaren, innan ni funderar på avel.

Varför vill ni ta valpar? Vad är målet med er avel?

Vad kan just hennes tik tillföra rasen?

Gilly

Fast nu var det knappast det hon ville ha svar på, dvs målet med aveln, varför dom ska ha valpar. Bara hur länge dom löper.

Fast nu var det knappast det hon ville ha svar på, dvs målet med aveln, varför dom ska ha valpar. Bara hur länge dom löper.

Nej, men JAG undrar det. Har man inget vettigt svar på det tycker jag absolut inte man ska ha valpar.

Gilly

Någon skrev något så passande för några veckor sen. Hon/Han skrev, "Om en sextonåring ber dig om hjälp att tanka bilen han har lånat, hjälper du till att tanka, eller förklarar du varför man inte får köra bil när man är 16?"

Det var det mest pedagogiska jag har hört..
Det tål att sägas MÅNGA gånger i många sammanhang!!
Då kanske man, förhoppningsvis, når fram!

Re: Sv: Löpning

"Om en sextonåring ber dig om hjälp att tanka bilen han har lånat, hjälper du till att tanka, eller förklarar du varför man inte får köra bil när man är 16?"
Bästa jag hört på länge!! :bow:

Ja jätte bra...

Jag fick min kör kort när jag var 16 år. Kul att veta att folk skulle bara ger lektion på vad de tycker är rätt och inte hjälper istället.

Sv: Re: Sv: Löpning

Ja jätte bra...

Jag fick min kör kort när jag var 16 år. Kul att veta att folk skulle bara ger lektion på vad de tycker är rätt och inte hjälper istället.

Det är väl självklart man inte hjälper till om man inte är säker på tanken bakom. Igår kom två fjortisar in på jobbet och ville köpa massa väteperoxid som vi säljer för akvariebruk. De fick inte köpa, för vi kände inte att vi fick en trovärdig förklaring på vad de skulle ha det till.

Avel är ett så stort område, och kräver kunskap inom många ämnen, bla genetik, anatomi, uppfostran osv, och är man inte ens villig att slå upp en bok eller googla på nätet för att hitta när en tik höglöper, då behöver man inte para den heller.

och är man inte ens villig att slå upp en bok eller googla på nätet för att hitta när en tik höglöper, då behöver man inte para den heller.
Är det inte vad TS försökte göra när h*n startade tråden, Lära nåt?:confused: MÅSTE man Google eller ta det från en bok? Här trodde det var en del av forumet att man kunna fråga saker...:confused: Hur fel var jag?:o

*lite halvt kl*

Jag tycker faktiskt det kan finnas en poäng i att ifrågsätta i sådana här trådar (på ett trevligt sätt förstås). Låt säga att TS tänkte para en pitbull/amstaff-mix med en jättegullig bordercollie/schäfer/hamiltonstövare-mix, och vill veta när under löpperioden som parning lämpligast bör ske. Är det inte då ganska vettigt att ifrågasätta VARFÖR man ens vill göra parningen?

Jag tycker lika illa om oseriös, okunnig blandrasavel som jag tycker om oseriös, okunnig renrasavel. Det finns redan så många oönskade hundar i vårt land. Varför ska vi bidra till att skapa ännu fler?

Någon skrev något så passande för några veckor sen. Hon/Han skrev, "Om en sextonåring ber dig om hjälp att tanka bilen han har lånat, hjälper du till att tanka, eller förklarar du varför man inte får köra bil när man är 16?"

Men om min dotter har lånat grannens traktor eller grannens sons ombyggda BIL(till EPA-traktor,)och åker in på macken och ber om hjälp,ska hon inte få det?
Hon har ju traktorkort och får framföra dessa fordon..och är 16 år..

Men om min dotter har lånat grannens traktor eller grannens sons ombyggda BIL(till EPA-traktor,)och åker in på macken och ber om hjälp,ska hon inte få det?
Hon har ju traktorkort och får framföra dessa fordon..och är 16 år..

Nu var ju mitt inlägg vad man kallar för en liknelse, vilket betyder att det var något jag sa för att man lättare skulle förstå en ANNAN situation. Givetvis kan man driva denna liknelse in absurdum, dvs "Skulle ni hjälpa någon som tagit bilen för att hinna till macken för att slå larm för att huset brann osv."
Faktum kvarstår ändå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 637
Senast: Zoya
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Capybara
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 211
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka