Loppfrö till katt?

Snowball

Trådstartare
Jag fick åka akut till klinik med min 15 år gamla katt då hon hade en kraftig förstoppning. Hon har tidigare varit förstoppad två gånger men det har gått att lösa med microlax. Nu är katten hemma igen och mår si så där men det verkar gå åt rätt håll, dock så vill hon inte direkt äta någonting

Veterinären rekommenderade loppfrö, en tesked om dagen uppblött blandat med mjukmat. Är det någon som ger det till sin katt? Fungerar det? Äter katten det? Den här katten är ganska kräsen och inte direkt förtjust i blötmat faktiskt, köpte några burkar Sheba men det var inte jätteintressant och så fort blötmaten stått framme en stund så är den fullständigt ointressant.

Hon har ätit torrfoder från veterinärklinik för katter med "hög andel av fibrer för reglering av tarmmotoriken" men tarmmotoriken verkar ju behöva lite mer hjälp
 
Jag fick åka akut till klinik med min 15 år gamla katt då hon hade en kraftig förstoppning. Hon har tidigare varit förstoppad två gånger men det har gått att lösa med microlax. Nu är katten hemma igen och mår si så där men det verkar gå åt rätt håll, dock så vill hon inte direkt äta någonting

Veterinären rekommenderade loppfrö, en tesked om dagen uppblött blandat med mjukmat. Är det någon som ger det till sin katt? Fungerar det? Äter katten det? Den här katten är ganska kräsen och inte direkt förtjust i blötmat faktiskt, köpte några burkar Sheba men det var inte jätteintressant och så fort blötmaten stått framme en stund så är den fullständigt ointressant.

Hon har ätit torrfoder från veterinärklinik för katter med "hög andel av fibrer för reglering av tarmmotoriken" men tarmmotoriken verkar ju behöva lite mer hjälp

Jag ger fiberhusk i omgångar. Det är malda loppfrön och ger samma effekt. Strör över blötmaten (bör vara bitar i sås eller gelé) tillsätter lite vatten och blandar. De slickar helst bara det blöta men då har de i alla fall fått i sig det viktigaste. Verkar inte som om husken smakar illa. Fiberhusk finns i vanliga mataffärer, vid det glutenfria sortimentet.
 
Fiberhusk är väl malda skal från psylliumfrön/loppfrön, inte själva fröna men de kanske ger samma effekt? Jag trodde det var just fröna som skulle ges, veterinären var tysk så jag förstod inte riktigt allt han sa
 
Byt foder. Fiberrika foder är inte bra för katter, de blir ofta alldeles för hårda i magen av även "normal" fiberhalt.
 
@Sol De rekommenderade det på veterinärkliniken :confused: när hon hade haft förstoppning första gången? Och är det då så bra att ge loppfröskal som ju är väldigt fiberrika? Just nu får hon inget torrfoder men hon vill inte äta blötmat heller, lite tonfisk, lite skinka och en tesked yoghurt är allt hon ätit idag :crazy:
 
Jag vet att fiberrika foder brukar rekommenderas men de är inga höjdare vid förstoppning. Loppfröskal kan hjälpa i och med att de bildar en geleaktig hinna som skyddar tarmväggarna och gör det lite halkigare, men blanda med ordentligt med vatten annars får du motsatt effekt. Loppfröskal suger åt sig oerhört mycket vätska. Jag skulle fokusera på att få i katten blötmat och vatten. Messmör har en lösande effekt också.
 
Katten gillar ju inte blötmat men jag har tagit bort allt torrfoder så jag hoppas hon äter när hon blir hungrig. Och fiberhusk hade jag hemma så det har jag lagt lite i blöt och ska blanda det i blötmat och se om det äts upp.
 
Jättebra tips det där med fiberhusk! Har samma problem med min 19 år gamla Alex, så det ska jag absolut prova.
 
Det är ganska vanligt att äldre katter får problem med förstoppning för att de dricker ännu sämre än innan. Min ena som snart är 17 år vägrade all form av blötmat förr. Hon blev dessutom dålig i magen av det så hon har levt på torrfoder fram till problemen med förstoppning kom när hon var 14-15 år. Jag testade då alla möjliga sorters blötmat och det hon kunde tänka sig att äta var friskies portionspåsar med gele. Det är inget foder jag rekommenderar egentligen men vad ska man göra? Katten måste ju äta och det var det hon åt. Sommartid blandar jag dessutom i 0,5 dl vatten/mål i maten så att hon ska få i sig ännu lite mer vätska och peppar peppar så har förstoppningen hållt sig borta.

Jag hade inte vågat ge någon form av loppfrö till en förstoppad katt. Risken är stor att hon inte dricker tillräckligt och då blir det ännu värre. Får du henne att äta blötmat, ev med extra vatten tillsatt är det en annan sak.
 
...blöt upp fiberhusken i vatten först, så vet du att katten får i sig mängden vatten den behöver! Blöt upp några teskedar kattmat i 2 msk vatten. Tillsätt 1 krm fiberhusk. Blanda i resten av kattmaten - klart! (Blandningen 1 del fiberhusk och 30 delar vatten blir i konsistens ung som sås i köpt blötkattmat.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: Sol
·
Katthälsa En kompis till mig köpte för några år sedan en katt från ett katthem. Katten är rejält överviktig och kompisen har gjort allt för att få...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 086
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp