KRÄSNA katter - varför?!

mackan

Trådstartare
Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det ngt man kan göra eller är det bara att rätta in sig i ledet?

Har två katter, en 9 årig katt som jag haft sen han var 1,5 år, och en 4 årig katt som jag har haft sen hon var 12 veckor gammal. Bägge är kräsna men på olika sätt, och de har inte alltid varit så kräsna, tycks som att de blivit det mer och mer genom åren.
Min 9 åring tog jag som hittekatt. Han hade då levt på gatan väldigt länge, utifrån hur dålig kondition han var i, med mask i massor, öronskabb, hull osv. När han kom till mig åt han ALLT. Torrfoder, all sorts blötfoder, köttfärs, räkor, krabba, kokt fisk - allt. Efter ngt år började han "leka" med denna "extra mat" som inte var torrfoder. (en viss sort givetvis). Rullade runt/lekte med bitarna på köksgolvet, lämnade i hörnen osv osv. Fortfarande åt han dock rätt mycket olika varianter, sen krympte det och blev begränsat till a) torrfoder = favoriten och b) tonfisk samt kattmat på burk, gärna i sås. Fel sorts tornfisk ratades successivt, dvs det skulle vara en viss sort, finhackad och i vatten, inget annat.

Den lilla katten åt också nästan allt när hon var liten. Sen har hon blivit extremt kräsen de sista 2 åren. Äter numera inte ens blötmat. Torrfoder (den speciella sorten) samt tonfisk (den speciella sorten) är det enda. sen äter hon utöver det gärna ostbåge :confused: om hon bjuds, samt fruktbitar så som persika och päron. INGET annat. Bjuder man på blötmaten som den andra äter med förtjusning, så nosar hon och sen skakar hon tassen - den där "usch äckligt" skaken på tassen, och går.

Gjort misstaget EN gång med bägge att byta torrfoder. Gör aldrig om det. Även fast jag blandade i och gjorde övergången successivt funkade det inte. de plockade ut "den goda - dvs den gamla" sorten torrfoder och lämnade det nya. Tillslut vägrade de äta torrfoder alls - tillochmed den gamla! Var katastrof att få bukt med, och få dem att iallafall återgå till att äta det torrfoder de tidigare älskat. har aldrig vågat byta sen dess.

Nu till frågan: VARFÖR blir det såhär? Det är inte så att jag inte fortsatt bjuda dem på alternativ, annars hade jag förstått att de "nischar" in sig på ett visst foder. Men de har blivit såhär ändå.

vill gärna höra era erfarenheter. Särskilt ang. min lilla, som bara äter tonfisk specialen som alternativ till torrfodret. Vill inte ge för mycket tonfisk med tanke på kvicksilvret, men hon skulle behöva äta blötfoder minst 2-3 gånger i veckan som komplement till torrfodret. Hon har ngn sorts allergi och jag misstänker att det är torrfodret. För 3 år sen fick hon utslag i ansiktet. Hon är mycket ljus i huden (ljusröd med vita tecken, korthårig) och utslagen kommer där hon har som minst päls eller mest vitt - över ögonbrynen, under hakan osv. När jag först tog in henne till veterinären trodde denna att det var solexem. Jag tyckte det var lite konstigt för hon är innekatt, dock älskar hon värme och sol, ligger och gonar sig i solstrimmorna på golvet, eller på balkongen i bakande solksken, ligger nerbäddad under lager av filtar inne när hon sover osv osv. Hon fullkomligt är besatt av värme och solljus, så jag köpte förklaringen även om hon som sagt är mestadels inne utom på balkongen.
Hon fick Prednisolon (cortison i mkt liten dos), och efter en kur försvann utslagen mycket snabbt. sen dess har hon aldrig fått tillbaks så mycket, för jag har medicinen hemma och så fort ngt utslag dyker upp så får hon en liten kort kur med prednisolonet, och då försvinner det direkt igen. I många perioder kan hon gå månadsvis utan att få medicin, sen kan det komma ngt utslag igen och då får man köra en kur. Jag köper inte att det är solexem längre, för hon har fått dessa utslag även mitt i vintern, så vid nästa konsultation av veterinären sa han att det nog är ngn allergi som kan komma sig av precis vad som helst. det kan vara maten, det kan vara ngt annat. enligt honom är dosen så låg som hon får och eftersom hon heller inte behöver gå på det konstant, så menade han att det bara var att köra på, för att en utredning på exakt vad det är som orsakar det hela, är näst intill omöjlig att gå till botten med. så vi kör på med sporadiska doser och långa perioder emellan då hon inte har ngt utslag alls. Dock tycker jag mig att det borde vara skäligt att tro att det är ngt i torrfodret som hon inte tål, och att det dessutom blir mindre och färre utslags perioder när hon äter blötfoder som kompliment regelbundet, även om mängden torrfoder hon äter egentligen är densamma. så återigen, det skulle verkligen vara bra om det gick att få henne att äta ngt annat än den specialade tonfisken som komplement, då kunde jag ge blötfoder mer ofta. Men det är svårt som sagt eftersom hon är så extremt kräsen.


detta blev långt, men jag vill jättegärna höra från andra vad ni har för erfarenheter runt kräsenhet, och även ang. hennes (och den andres) reaktioner.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Vi har en likadan fröken. Man försöker fresta med räkor, kyckling och annat gott. Men icke. Hon slickar lite på det och sen går hon iväg.

Hon äter bara en viss sorts torrfoder. Från ett visst företag. Med en viss smak. Och bara de torrfodersbitarna som har en viss färg (hon äter absolut inte under några som helst omständigheter de gröna). Suck.
Vi har ibland fått panikköpa annan sort, du vet man kommer hem efter jobbet och upptäcker att kattmaten är slut och vanliga sorten i den affär man hinner cykla till är slut. Men då häller man upp och så tittar hon på maten, tittar på oss, jamar och går till dörren och väntar på att få rätt mat. Hon är endast innekatt så hon bryr sig aldrig om dörren annat än när hon hör oss komma hem eller när hon vill att vi ska handla RÄTT mat.
Så vi har lärt oss nu, det är bara en sorts mat det handlar om för hon låter hellre bli att äta i flera dagar och så piper hon på oss och klagar.
Så nu får hon sin speciella sort.
Nu har hon väl fått pli nog på oss så vi lärt oss göra rätt ;)

Däremot så KAN hon faktiskt äta lite sallad och gurka ibland när jag lagar mat. (fast det är just grönt, vilket är torrfodersfärgen hon inte äter....knäppa katt!)
Men annars är hon väldigt väldigt kräsen. Våra förra katter var likadana, det var dock ett annat märke de föredrog, men de ville bara ha det märket.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Min erfarenhet är att just torrfoder tenderar att locka fram kräsenhet. Främst pga. att det luktar så starkt. Katter äter med näsan så det som luktar mycket lockar och många torrfoder luktar väldigt mycket, likaså tonfisk.

Jag som då inte vill ge torrfoder, iaf inte annat än i undantagsfall har haft ett jäkla jobb med att avvänja en del av mina katter från torrfoder och jag har lärt mig att jag helt enkelt inte kan ha torrfoder hemma om jag vill att de ska äta annan mat. Att ge torrfoder kombinerat med annan mat är lönlöst, de struntar i den andra maten och de blir rent ut odrägliga bara de känner lukten av torrfoder.

Eftersom dina katter äter tonfisk kan du försöka locka dem att äta annan mat genom att blanda i lite, lite tonfisk. Bara så att det luktar gott. Du kan även krossa lite av det torrfoder de gillar och strö över annan mat och successivt försöka minska mängden. Det kan ta tid, men man får vara envis.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Tack för svar.

Grejen är ju att sist jag började "mixtra" så blev det total kajko så att de sen inte ville äta NÅGOT. Är rädd att det ska bli så igen, enligt veterinären är det seriöst läge om de matvägrar för njurarna. Men det var ett bra tips med tonfisken, jag ska våga prova lite iallafall.

vad anser ni om frekvensen på tonfisken med tanke på kvicksilver halten? det är ju små kroppar vi talar om.... :(
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

En katt ska aldrig svältas, främst pga. levern. Svält undviker du dock så länge du ger lite av det gamla torrfodret. Du kan såklart inte plocka bort det helt och hållet förrän de äter annan mat.

Jag vågar inte säga något om frekvensen på tonfisk, men när jag har använt det som "lockbete" har jag spolat på vatten och främst använt spadet. Vatten med lukt.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Smart, ang. tonfisken. Tack! :bow:

vad ger du för blötmat? Lagar du mat åt dem själv, eller köper du?
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Jag gör egen kattmat, köper jag kattmat är det MJAU som gäller.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

När jag började ta in hemlösa katter som åt vadsomhelst. då kunde mina egna katter också äta sånt de hade ratat förut.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Min kisse, en fyraårig katthemskatt, vägrar äta blötmat. Dessutom rör hon bara en viss sorts torrfoder.
Hon har visserligen bara bott här en vecka lite drygt, men hon måste ju äta!
Jag begriper inte var kräsenheten kommer ifrån, på katthemmet (där hon bodde två år..) fick de all möjlig "skräpmat" och då åt hon. Nu petar hon lite i maten, slickar och luktar sen går sin väg igen.
Hon äter ett blötfoder, en dyr portionsförpackad variant som jag köpte för att få i avmaskningsmedlet. Det är som sagt väldigt god men kostar minst 20 kr om dagen om man ska kunna fodra på heltid med den.. Torrfodret var inte så värst mycket billigare heller, men jag vill ju ha en nöjd, frisk och lycklig katt!

Hur kan man vänja in dem på annat än just favoritmaten? Hon rör ju inte ens maten om den inte är favoriten.. När jag blandar äter hon ingenting alls, inte ens det goda. Tycker inte om att se att hon inte äter (ffa med tanke på att jag på hästsidan har fjordkorsning som äter jämt haha!).
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

jag tror det är ganska vanligt. och ju flera olika sorter man vänjer dom vid att få, ju mer kräsna blir dom. bortskämda helt enkelt...

min ena hade gått i skogen i ett år när jag hittade honom, han åt ALLT, morrade om dom andra katterna närmade sig maten, kastade sig in i kylskåpet när man öppnade dörren... :p ett antal år senare är han en riktig liten gourmand, får han inte den maten han vill ha så stirrar han på mig tills jag serverar rätt sort. vad han vill ha kan dock variera, han tröttnar på maten efter ett tag. men torrfoder=tråkigt. stora favoriten just nu är pussi portionsförpackningar.

mina andra har också blivit alltmer kräsna med åren. jag tror som sagt att det är vår egen skuld, som ger dom massa smaskig mat, och inte sätter hårt mot hårt så katten tvingas äta den "dåliga" maten. men jag vill ju att dom ska få äta gott, få i sig näring, och få lite omväxling. så dom får heller vara bortskämda:o
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Det är svårt att säga varför hon har bytt ätbeteende men kanske har det med miljöombytet att göra? Kanske var katthemmet en mer stressfull miljö (det vore inte konstigt), hon kanske upplevde att det var konkurrens om maten och därför åt friskt av allt?

Nu är hon trygg och behöver inte äta på samma sätt som tidigare.

Jag skulle rekommendera att du försöker variera kosten, men ge henne som allra minst halva dagsransonen av den mat hon faktiskt äter så att hon inte svälter. Hunger är ett bra verktyg. Är hon hungrig är hon mer motiverad att prova ny mat, men hon får inte svältas.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Du som verkar ha koll:

Fick tips om Eukanuba häromdan, som tydligen innehåller betydligt mer kött än annat torrfoder. stämmer det?
jag tog hem en provpåse och har gett katterna bara som "godis". De äter med förtjusning. Funderar på att byta ut mitt nuvarande torrfoder mot detta istället..... synpunkter?
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Jag tycker Eukanuas normala vuxenfoder är betydligt bättre än många andra torrfoder så om dina katter äter det gör du antagligen ett uppbyte om du byter torrfoder.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Jag tycker Eukanuas normala vuxenfoder är betydligt bättre än många andra torrfoder så om dina katter äter det gör du antagligen ett uppbyte om du byter torrfoder.

Tack! Då ska jag göra en satsning och starta en invänjnings process och hoppas att den håller denna gången. :bow:
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Fick hem en provpåse från Husse idag. Smokie blev helt överförtjust! För tillfället använder jag det bara som godis, men när mitt andra torrfoder är slut ska jag beställa från Husse Husses hemsida
Verkar onekligen vara bra foder med högt köttinnehåll. Och som sagt, åtminstonde min lilla primadonna blev helt lyrisk.

Hon äter extremt lite av den maten hon faktiskt äter, lägger upp ca 35 g torrfoder varannan dag och ger jag blötmat äter hon knappt en halv burk (200 g) per dag även om jag lägger fram mer. Mjau och Pussi totalvägrar hon, en miniliten burk från Gourmet äter hon (85 g, vill inte ha mer än en burk). Whiskas åt hon nästan en hel burk men blev dålig i magen. Nu har jag köpt Royal Canins intense beauty som hon var väldigt förtjust i på hemmet och tänkte se hur det verkar med magen. Det kan ha varit efterdyningar av avmaskningsmedlet (hon hade ganska rejält med mask upptäckte jag och efter avmaskningen har magen "krympt ihop".)
Om inte annat får jag väl skänka den mat jag har (torrfoder från Advance) och köpa Husse.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Hmm, Husses torrfoder innehåller lika mycket protein som RC och RC räknas som ett ganska dåligt foder så jag förstår inte riktigt hur Husses kan vara bra?
Sen förstår jag inte vitsen med vete som nr 2 i innehållsförteckningen, hur ofta äter katter vete i det fria? Varför betfibrer? Vetemjöl? Majs? Jäst? Ärtor?
Nog finns det bra mycket bättre torrfoder än Husses.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Är RC dåligt? Varför då?

Vad borde man ge istället om man fodrar torrfoder?
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Noga räknat, hur ofta äter katter någonting förutom kött i det fria? I de vanliga blandningarna i affären är det 4 % animaliska produkter/biprodukter (visst, det finns de med mer men de flesta ligger på 4%). Ris är vanligt i kattfoder, och hur ofta äter de ris i det fria? Jag förstår argumentet men tycker det är dåligt och ohållbart.
Jag vet inte vad det var med Husse som katta var så förtjust i, men hon blev som sagt väldigt förtjust i det.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Noga räknat, hur ofta äter katter någonting förutom kött i det fria? I de vanliga blandningarna i affären är det 4 % animaliska produkter/biprodukter (visst, det finns de med mer men de flesta ligger på 4%). Ris är vanligt i kattfoder, och hur ofta äter de ris i det fria? Jag förstår argumentet men tycker det är dåligt och ohållbart.
Jag vet inte vad det var med Husse som katta var så förtjust i, men hon blev som sagt väldigt förtjust i det.

Så bara för att alla torrfoder innehåller vegetabilier och katten inte äter det i det fria spelar det ingen roll hur mycket vegetabilier det foder man ger innehåller?
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Är RC dåligt? Varför då?

Vad borde man ge istället om man fodrar torrfoder?

RC har relativt låg kötthalt. Jag tror man mest betalar för de flashiga påsarna och deras massiva reklamkampanjer faktiskt. ;)
Om du vill ge torrt så titta närmare på exempelvis Olivers, Orijen eller Eukanuba.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 558
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp