Bukefalos 28 år!

Överviktig katt

Glimfeather

Trådstartare
En kompis till mig köpte för några år sedan en katt från ett katthem. Katten är rejält överviktig och kompisen har gjort allt för att få den att gå ner i vikt. Katten tycker inte om godis och matrester så den får inget extra utöver maten. Den är också väldigt liten i maten och äter absolut inte mer än den ska, snarare i underkant. Det är en innekatt och hon är ute med den i koppel varje dag.

Hon har provat en mängd olika foder, allt från bantningsfoder (vilket hon genast slutade med när jag berättade vilken skit det är) från veterinären till mjaus blötmat, till ZiwiPeaks frystorkade. Det enda katten öht smakar på är torrfoder. Det hjälper inte att vänta ut honom heller, eller att pudra blötmaten med torrisar. Han äter helt enkelt inte annat. Men hon ger ett torrfoder av hög kvalitet med hög andel kött i alla fall. Hon har varit på en rad veterinärbesök och det enda de säger är att katten måste äta bantningsfoder och att den inte har diabetes ... Jag lurade på underaktiv sköldkörtel, men den senaste veterinären sa att katter inte kan ha det. Nu ska de testa något foder från purina, men varken kompisen eller jag tror att det beror på överutfodring, eftersom hon som sagt inte överutfodrar katten.

Hon har alltså i tre års tid seriöst bantat katten utan att det har hänt något alls direkt. Förutom övervikt är den väldigt slö och trött, men tycker det är roligt att komma ut i koppel.

Några förslag? Om någon har ett förslag på en veterinär i göteborgstrakten som tar sånt här på allvar är det också välkommet ...
 
Sv: Överviktig katt

Om ingenting händer i vikt får han för mycket mat (oavsett vad tabellen på påsen säger). Då är det minska fodergivan som gäller. Utöver det kan man utfodra med aktiveringsleksaker tex. aktiveringsbollar. Då måste han röra på sig lite för att komma åt maten.

Att han är slö och trött kan bero på övervikten, men även på något annat så det vore kanske bra att kolla upp honom hos veterinären. Det finns ju sjukdomar som påverkar både ämnesomsättningen och "humöret" så det kan ju finnas en underliggande sjukdom som orsakar både övervikten och slöheten.
 
Sv: Överviktig katt

Jag hade (efter noggrann hälsokontroll) gjort ett nytt försök med blötmat. Det kan ta rejält med tid (min gamle tog det ett år att få över på blötmat) men det är värt det. På mina har åtminstone humör och leklust ökat dramatiskt med bara liten viktskillnad. Har också en som direkt blir fet, på samma kost men mindre giva än hans mamma och mormor som är i perfekt kondition.

Mina vägrar Mjau, men äter efter lång övertalning Bozita. Från början var det bara små jäkla gourmet-mousse-burkar de åt, men det är åtminstone ett sätt att bryta torrfodervanan. Tonfiskvatten var det som funkade på gamlingen. För att få honom att börja äta blötmat var jag tvungen att vara stenhård med att inte ge några som helst torrisar, de jag har nu funkar med "godisbruk" sålänge de inser att de inte kommer få tillräckligt för att hålla sig mätta.
 
Sv: Överviktig katt

Som jag skrev så är han undersökt och genomgången hos flera veterinärer. När han äter hälften av vad tabellen på påsen säger så tror jag inte han får för mycket mat. Det är en stor katt, normalvikt runt 6 kg och han petar i sig max 1 dl, vad nu det kan väga? 50 g? Aktiveringsleksaker ska jag fråga om hon provat. Det kan ju hända att han provar om han inte får mat på annat vis.

Ett till försök med blötmat är kanske en ide, det där med tonfiskvatten tror jag inte hon provat. Men hon var verkligen stenhård när hon försökte ge blötmat, INGET annat, och han kunde möjligen ta någon tugga om dagen. Och hon gav försöker flera veckor.

Men med tanke på hur lite han äter så tror jag det är nåt fel på ämnesomsättningen. Vad finns det för sjukdomar som saktar ner ämnesomsättningen?
 
Sv: Överviktig katt

Generella rekommendationer om energiintag kan ha en varians om 50%.

1 dl kan vara för mycket, torrfoder är väldigt energität mat. Det bästa man kan göra är att väga maten och om katten inte går ner utan fortsätter vara tjock får den i sig för mycket alldeles oavsett vad rekommendationen säger.
 
Sv: Överviktig katt

Nu ligger visserligen mina tjockishanar på runt 5 kg i normalvikt, men 1 dl torrisar skulle de bli ballonger på. Jag mätte vid något tillfälle vad som var lämplig "bantningsmängd" och kom fram till att en halv dl lightfoder hade hållit katten i hyfsat trim. Detta var en aktiv femkilos hankatt, 5 år och kärnfrisk. Vi fick efter mycket tjafs över honom på Bozita istället, och nu håller han mer lagom 4,5 kg med fri tillgång.

I bägge fall av invanda torrfoderkatter har det tagit ett år eller mer att få dem att acceptera blötmat ordentligt, och detta enbart om torrfoder inte erbjuds alls. Så fort chansen finns att få torrisar vägrar junkiesarna blötmat. Mina egenuppfödda är uppvuxna på mestadels blött/barf och mycket mer tacksamma att byta foder på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting: Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den...
2
Svar
22
· Visningar
6 659
Katthälsa Jag fick åka akut till klinik med min 15 år gamla katt då hon hade en kraftig förstoppning. Hon har tidigare varit förstoppad två gånger...
Svar
12
· Visningar
6 554
Senast: annelisa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 142
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp