Lös i magen... hmm

milly

Trådstartare
Jag funderar på varför min 3åring blivit så lös i magen nu i höst. En nordsvensk bruks som går på lösdrift och de andra är inte lösa... De har fritillgång på ensilage och sen får han lite morötter och mineraler, 2 matskedar linfröolja de dagar jag är där. Vatten i thermobar.

Mask?? Inte avmaskad/kollad i höst...
Ringer vet. imorn men tills dess kanske ni har erfarenheter?

Sv: Lös i magen... hmm

Kan det inte vara så att kusen har käkat snö?

Min stallkamrats häst var rejält lös i magen för några dagar sedan då det var så kallt, kanske is på vattnet i hinken, nu är han bättre. Gick bra att mocka... :angel:

Ja vem vet vad de hittar på! ;) Men de har iaf fri tillgång på grovfoder, som sagt, så varför skulle han gå runt o äta snö? *funderar* Vattnet fryser inte, vi har en thermobar! ;) (uppvärmd balja)

Förresten - någon som vet om det går (dvs är lönt) att göra en Kollamasken så här års?! Och hur gör man i s f med lös bajs?
Eller om det är lönt att avmaska (har medel hemma)?? Är inte maskarna i viloläge så här års?

Tänkte på dig när jag gick in i min kuses box idag... Hon hade varit lös i magen. Jag tror att det har att göra med att de käkar snö. Vi har också Thermobar, men de dricker sparsamt ur den. Bardisken är inne under tak och kusarna verkar vara ute mest hela tiden eftersom man inte behöver mocka i det stooora vindskyddet. (Vårt vindskydd är ett mindre ridhus.)

Kollamasken funkar fortfarande, någon sort av lilla blodmasken som går i vila men annars gick det bra. Gjorde nyss ett :)
Vet inte hur man gör när det är löst dock.

Har det pågått hela hösten?

Tack för alla svar! Tror att det mest troliga är "fruset ensilage". Han är väl känslig i magen... för de andra verkar inte va det.

jag har oxå haft samma problem, men det visade sig att det var hösilaget som osakade det. Har alltid gett mina hästar hösilage på vinterna men nu får dom endast hö och då blir dom inte lösa :) så kan du försök att ge hästen enbart hö... Hösilaget är sällan så grovt så att tarmarna får arbeta så som dom behöver...
Funkade på mina hästar så jag tror att det hade med hösilaget å göra... Iaf för mina.

Hoppas du hittar lösningen på din lösmagade häst...

Hösilaget är blötare generelt i år = mera rinnskit på hästarna .
Ge mera fíbrer så ger det sej .
Men undertiden en halv bakjäst morgon o kväll fixar magen snabbt ge under 5-7 bdagar eller tills magen är bra .

Hästen min går på lösdrift, inackorderad, så hö är inte aktuellt. (inte mitt val)
Jag har heller ingen möjlighet att ge honom nåt tillskott ens EN gång om dagen. Det ingår inte i tjänsten... och jag har inte möjlighet att åka ut varje dag.

Du får ta detta hur du vill men jag måste säja det ändå !
Man kanske inte ska ha häst om man inte kan/har tid att ta hand om den .
Då får du väl anlita nån som hjälper din häst .

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 951
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat... 2
Svar
22
· Visningar
4 729
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 203
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vet inte om detta hör till foder eller till vård... Måste bara kolla om nån reagerat med lös mage på lucern... Vi har en häst i stallet... 2
Svar
23
· Visningar
8 856
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V