Lös i magen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 054
H

hästig

Har ett problem med min ena häst på vintern nämligen att han blir halvlös i magen och fiser ganska mycket och då rinner det ut vätska. Bakdelen på honom ser ut därefter, tur att det är en svart häst, och det hjälper inte med renligheten när han trycker upp rumpan mot väggen för att göra sina behov. Han äter samma hö som 15 andra hästar och ingen av de andra är lösa i magen.

Han får hö, mineraler, lucern och foderjäst. Finns det något annat man kan ge honom för magen?

Denna hästen är väldigt glad för sin saltsten, har aldrig ägt en häst som slickar så mycket. Kan det ha något samband med att han är lös i magen ?

Sv: Lös i magen

Hej!
Ang saltstenen så vet jag ju att man inte ska ge föl saltstenar när de är små för de gärna slickar för mkt och det resulterar i diaré, så visst kan det ha ett samband! Pröva att ta bort saltstenen och ge salt i kraftfodret istället!

Vi har haft ett par diaréhästar i stallet under hösten, vilket ioförsig berodde på virus. De hästarna gav vi A-fil vilket gjorde susen!

Mitt föl blev bra i magen på ca 12 timmar av A-filen, när hon fick tillbaka diarén efter nån vecka så gav jag A-fil igen, hon blev bra direkt då med. Då fortsatte jag att ge A-fil i fem dar o sen dess har magen hållt sig stabil. Jag blandade i lucern för hon inte åt det annars.

En annan i stallet ger sin jäst som hon köper i affäen när hennes häst är risig. Jag vet inte om det har samma effekt som foderjäst som du ger?

Det är ju bra om du tar reda på grundproblemet om din häst har diaré, men att ta bort saltstenen kan du ju börja att pröva med. En häst i vårt stall hade jättedålig mage i ett års tid utan förklaring, när ägaren sen kom på att ta bort betforn så har hon inte haft nått problem alls!!

Hoppas det löser sig!!

Mvh Maria

Jag fortsätter väl tjata på om hur viktigt det är att ge normalfloran en chans i tarmen.Ge ex Microbalans,Pro Equoe eller något annat som balanserar den naturliga bakteriefloran i tarmen.

*Trådkapning*

Vad kan man göra åt en häst som har varit lös i magen i flera år? 8Inte min). Fiser, rinner lite, och lös mer eller mindre. Verkar ibland helt bra för att nästa dag vara riktigt kass. Både på bete och vintertid.
Mycket grovfoder (fritt med halm och några kg hö) (är f ö ett lättfött mindre kallblod). Inget kraftfoder men än microbalans /magtarm. När hästen äter det är magen nästan ok men det är ju inte bra att äta hela tiden. Inte för mycket på saltstenen.
Vet säger att den rasen brukar ha känslig mage (??) och att det de kan göra är att ge ett pulver som kommer hjälpa max två dagar och som är riktigt dyrt (vet inte vad det är dock, som sagt var inte min häst).
Vad kan det vara då?

Om ni söker finns det flera låååånga trådar om hästar med samma problem, dvs fiser, bajsvatten etc.

Tyvärr finns det ingen mirakelkur, utan det är högst individuellt vad som tycks fungera. Det som fungerar på en gör en annan mycket sämre etc.

jah har precis samma problem. min min VITA hingst. Nu är han super fin när jag bytte från hö till hösilage så blev magen super. utöver de får han lucern pellets, groov, fiberplex, foderjäst och kalk. så fin som han e nu efter att jag bytte till hösilage har han aldrig varit.
jag tänkte om hästen är lös i magen så ska den ha torr mat å hö men INTE... nu får han all mat blöt å blött hösilage å han e jätte fin i magen. trorde är så att höet är för krafftigt även om vårat hö inte är super kvalite de vi provat på honom.

Han fick hösilage förra vintern men hade samma problem. Altid värre på vintern, under sommaren är han bra.

Ska köpa diverse mag/tarm produkter och prova mig fram och så ska jag ta bort saltstenen.

Hade för några år sedan en häst som hade fång och fick rådet av veterinären att ta bort saltstenen så salt kan ju definitivt ha något samband med dålig mage.

För mycket salt gör att de dricker för mycket vilket gör att avföringen kan bli för lös, ja.

Just att det är bra sommartid och kommer vintertid är typiskt, så du kan nog hitta massor med matnyttiga tips om du söker i de gamla trådarna. ProFeed är det som hjälpt bäst på min herre.

har du tagit ngt träck prov? kan vara sand i magen på din häst. annars kan träck eller blodprov kanske hjälpa dig å ge svar på vad som är fel!

Jag tror inte det där var till mig va?

Min herre är klinikutredd från topp till tå, men är helt enkelt en av de många fall där man inte hittar någon orsak.

Jag tror inte det där var till mig va?

Min herre är klinikutredd från topp till tå, men är helt enkelt en av de många fall där man inte hittar någon orsak.

:love::love::love::love::love::love:

oj förlåt om jag fick dig att tro det. detta var mitt tips till ts

*KL*
Testa ngt som lugnar magen.
Proviva med blåbärssmak funkade kalas på min herre =)

Äter hästen hö ellee hösilage?jag har en som är känslig för silage & ju blötare desto värre.
Det är ganska vanligt med hästar som blir dåliga i magen av det, & man ska inte jämföra & tycka att ett foder som passar 15 andra hästar ska passa en annan individ bara för att det är en häst, där tänker många fel.

Har testat lite av varje, a-fil(men blir dyrt & opraktiskt då man måste ge så mkt & det funkar ju inte i längden), potatismjöl har hjälpt men det som var bäst & lättast var probiotika, många travmänniskor som ger det till hästarna, stabiliserar tarmfloran osv.

Först provade jag att ta bort saltstenen men det hjälpte inte.

Sen provade jag ProViva Blåbärssoppa, vilket han tyckte var mycket gott, men det hjälpte inte heller.

Som tredje alternativ provade jag loppfrö. Första veckan var det ingen skillnad men sen helt plötsligt var han bra i magen. Får nu 2 dl två gånger om dagen.

Aha, det var nog där jag läste om Profeed. Ingenting har funkat på gamling. Probimin löste lite av problemen. Sedan skickade jag efter Profeed efter att ha läst i någon tråd. Trodde absolut inte att det skulle funka när jag läste innehållsförteckningen. Men Se det gjorde det! Billigt också i jämförelse med Probimin. Thank you. Säkert är det sedan så att det är olika på olika hästar.

*KL*

Min häst var precis som din och det enda som hjälpte var att byta box!
Han blev helt enkelt stressad i den boxen han stod i. Det är ett super lugnt stall och det märktes absolut inte på honom mer än att han blev väldigt arg när han skulle äta. Av en ren slump flyttades han till en box, helt utan grannar och det hjälpte!
Det låter elakt men han trivdes bäst själv :crazy:

/Kviga

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 131
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 145
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 279
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka