Sporthorse
Trådstartare
Någon som opererat boet lösa benbitar dom senaste 3 åren? Vad har ni fått betala och vart har benbitarna suttit? Samt klinik? Hur har det gått efteråt med rehab osv? Någon som fått komplikationer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ändå otroligt att priset på det inte höjts. Det kostade 15000 på Helsingborg för mer än 25 år sedan och då var det inte ens Evidensia.Senaste operationen var 2024. Kostade knappt 16’ inkl återbesök med röntgen. Några veckor på box, sedan ytterligare ett par veckor i sjukhage.Detta var benbit i kota. Varierar på var de sitter. Viktigt att verkligen låta det läka i lugn och ro. Inte sätta igång för snabbt.
Har inte haft komplikationer på någon av de jag opererat. Då är dock samtliga unghästar där benbitarna hittats vid unghäströntgen och inte pga att de börjat ställa till problem.
Jag spolade led med allt vad det innebär 2017 på Ultuna efter en sparkskada. Då kom vi in akut sent på kvällen men man gjorde inte så mycket under jourtid utan röntgade och opererade dagen efter, en vardag. En vecka på kliniken och sen hem. 53.000kr.Ändå otroligt att priset på det inte höjts. Det kostade 15000 på Helsingborg för mer än 25 år sedan och då var det inte ens Evidensia.
Gjorde exakt samma operation 2012 och det kostade då 11 000kr.Ändå otroligt att priset på det inte höjts. Det kostade 15000 på Helsingborg för mer än 25 år sedan och då var det inte ens Evidensia.
Jag opererade bort lösa benbitar i båda haslederna på min ettåring i somras.Någon som opererat boet lösa benbitar dom senaste 3 åren? Vad har ni fått betala och vart har benbitarna suttit? Samt klinik? Hur har det gått efteråt med rehab osv? Någon som fått komplikationer?
Plockat liten bit i kotan som satt dumt. Klinik i Skåne, kan pma namnet om du håller till i Skåne. Det gick hur bra som helst. Inga men och läkte snabbt.Någon som opererat boet lösa benbitar dom senaste 3 åren? Vad har ni fått betala och vart har benbitarna suttit? Samt klinik? Hur har det gått efteråt med rehab osv? Någon som fått komplikationer?
Låter sjukt att din häst enbart hade så små bandage. Slarvigt av UDS. Och dyrt för dig 28+54 k är inga små summor för att plocka bitar.. Ps nyfiken på hur din ettåring visade den hade besvär redan som 1 åring. Är alltid intresserad för de flesta märker ingenting på sina hästar nämligen och det är säkert positivt att du märkte detta så tidigt och tog dem så din häst slapp att få men av det.Jag opererade bort lösa benbitar i båda haslederna på min ettåring i somras.
Opererade på UDS. Körde dit henne på morgonen och hämtade dagen efter.
Kostade 28.127 och försäkringen tog drygt 21.000 eftersom hon bedömdes påverkad av dem. Hon fick gå ut direkt i sjukhage 5x5 om det var torrt och hon var lugn. 6v och skrittpromenader.
Efter 14 dagar fick hon en infektion i en av de opererade lederna och behöver sövas igen för spolning. 6 dygn på UDS igen och 54.500kr.
Var noga med bandagen. Min häst var jättefint bandagerad när jag hämtade henne, men efter 2,5h i transporten hem var hon genomsvettig och båda bandagen hade släppt, hon var bara bandagerad med små bandage precis över haserna och med tensoplast för att hålla dem på plats men klistret släppte. Jag trodde det var pga att hon var så svettig, men de satt inte alls även fast hon inte svettades när hon kom hem. Fick det att sitta med Snögg. Efter ledinfektionen fick hon stå med stort bandage.
Nu mår hon bra igen![]()
Det blev dyrt ja. Jag skulle lagt stora bandage direkt jag såg att de inte satt. Men tänker att de lär ha massor med hasbandage på UDS så de brukar säkert fungera bra, oftast går det ju bra och måste ju sitta bra. Men såklart inte på min.Låter sjukt att din häst enbart hade så små bandage. Slarvigt av UDS. Och dyrt för dig 28+54 k är inga små summor för att plocka bitar.. Ps nyfiken på hur din ettåring visade den hade besvär redan som 1 åring. Är alltid intresserad för de flesta märker ingenting på sina hästar nämligen och det är säkert positivt att du märkte detta så tidigt och tog dem så din häst slapp att få men av det.
Så glad att min ettåring bara parkerades i en box. När hon kom hem efter ledinfektionen ställde jag henne på ridskolan hemma. Hon var orolig första dagen vid utsläpp sen stod hon snällt i 4 veckorMin häst opererades i mars i år. Benbit i has som satt lite knepigt till. Klinik i Skåne. Lämnade in honom en tisdag, op på onsdag, hämtade hem på torsdag.
Notan gick på knappt 21800 kr, varav försäkringen tog dryga 17000 kr
Att han sen behövde stå i rehabstall för att han inte löste tillvaron hemma, är en annan femma![]()
Fick inte med citatet.Så glad att min ettåring bara parkerades i en box. När hon kom hem efter ledinfektionen ställde jag henne på ridskolan hemma. Hon var orolig första dagen vid utsläpp sen stod hon snällt i 4 veckor![]()
20.000Alltså wow! Vilken cool ettåring!
Jag blev väldigt oimponerad av min när han direkt efter att ha kommit in i boxen hemma stod och bockade på stället och bakutsparkade mot väggara med sitt stora bandage. Och jo, han hade sällskap, mat, extra godis och leksaker som matte investerat i. Var bara att packa in honom i bilen igen och köra till rehab, som vi som tur är bara har ca 2 mil från hemmastallet. Där fann han sig direkt, och jag blev ca 20000 kr fattigare![]()