Lösa benbitar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cleopatra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 868
C

cleopatra

Vi har en häst med två lösa benbitar. Han är nu sex år och är riden och tränad sedan han var tre. Som det är nu visar han ingenting varken i ridningen eller efter böjprov.
Undrar om det finns någon risk att han kommer få ont av dom?

Sv: Lösa benbitar

Det är klart att en risk finns det ju, även om den har minskat nu när han är igång och inriden.
Skulle de ställa till problem så är ju prognosen god att operara bort dom.

Jag har precis opererat bort en lös benbit på mitt sto som är 11år.
Hon började visa tecken på att ha ont av den för ca 1½år sedan. Besökte veterinären och han tyckte att vi skulle ta föl först sedan operation. Så det gjorde vi och nu är benbiten äntligen borta. Och jag har fått ett underbart stoföl efter min märr.
Så det kan ta tid innan hästarna visar något och om de gör det är ju inte säkert.
//p

Möjligheten finns ju alltid. Själv sitter jag och försöker sälja en häst som det nu visat sig på röntgen att den har en liten lös benbit i en bakkota. Har inga gallor och aldrig varit halt. Både vet och försäkringsbolag avråder från att operera, men det verkar inte finnas någon som vill köpa en häst med en lös benbit trots att den presterat (och presterar) jättebra. Det är som en ond cirkel...
Ingen kan ju garantera att hästen kommer att känna av det, samtidigt som man inte kan garantera att det blir något komplicerat. Jag hade nog fortsatt att rida som vanligt. Du lär ju märka om något utvecklar sig.

Ja.. håller med övriga.. Risker finns det alltid!
I vilken/vilka leder sitter de?

En risk finns det alltid. Men det finns också en möjlighet att det aldrig kommer märkas av! Vänta ut tiden, det är omöjligt att säga

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
470
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 693
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 131
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka