Lösa hundar ställer till det

Sv: Lösa hundar ställer till det

Så man ska inte ens kunna ha sina hundar lösa på egen gård?
Vakthundar ska väl varna och som det står i artikeln: Ingen har blivit biten eller attackerad.
Mina 2 hundar skäller och gör mig uppmärksam om någon kommer. Även på folk som går utanför tomtgränsen skäller hundarna på och kan springa i full fart. MEN dom kommer bara till staketet.
Kommer jag bli polisanmäld nu :grin:

Fast det står ingenstans i artikeln att hundarna är bakom staket, det står ju att de är lösspringande. Och då förstår jag att man kan reagera, om två skällande hundar kommer springande. Svårt för alla andra att veta om hunden tänker anfalla eller inte.
Sedan vet jag inte hur det är juridiskt, men jag personligen tycker att det är skillnad på varningsskall när någon kommer in på gården och tokskälla och springa mot någon som går/rider förbi på vägen. Vet inte om hundarna i artikeln är i den senare kategorin dock, men ville bara påpeka att det ändå är en viss skillnad...

Om hundarna enbart håller sig på gårdsplanen och inte går ut till vägen för att nosa på folk, hästar, deras hundar, så är det ju ingen fara.
Men om de kommer ut till vägen så är det ju en annan sak!

Om det rör sig om en inhägnad gårdsplan förstår jag inte problemet förutom att det är bland det värsta jag vet med ihålligt skällande hundar. Om det däremot inte finns något staket runt planen och hundarna är lösa är det ett problem oavsett om hundarna inte går utanför gårdsplanen eller inte. För hur ska förbipasserande, både till häst, cykel, gående eller joggande kunna veta att hundarna stannar kvar där de hör hemma? Att ha lösa hundar på gården, utan staket runt, tror jag inte räknas som att ha ordentlig koll på sin hund.

Så länge hundarna håller sig på gården och inte kommer ut på allmän väg så är det väl inget att göra. Tycker man det är obehagligt - ta en annan väg. Om hundarna däremot kommer ut på allmän väg då är det en helt annan sak, strikt hundägaransvar gäller i Sverige. Själv har jag en riktigt skarp vakthund och har självklart staket, för allas skull.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett tjugotal islandshästar rymde utanför Uppsala på fredagens morgon. Polisen gick ut med en varning för de lösa hästarna då de befinner...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppfamiljen Arvidsson ska sälja sin gård i Skåne. Anläggningen med bland annat 23 boxar ligger nu ute till försäljning samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
866
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I natt var fyra hästar på rymmen på E65 i Skåne. Vad deras slutmål egentligen var är oklart men de kom aldrig fram dit – i stället blev...
Svar
0
· Visningar
515
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 146
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31