Lösa ut ofrankerade försändelser

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ledsen123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 804
L

Ledsen123

Skulle gärna vilja veta hur vanligt det är att man måste gå till posten och LÖSA UT sin prylar man köpt av privatpersoner på olika försäljningställen på nätet...

Blav rent ut sagt SK** För*****d :devil: i fredags när jag fick ett brev från posten om att jag hade en försändelse att lösa ut då det var ofrankerat och utan avsändare... summan var väl i och för sej inte "enorm", men det var inte DET som jag blev :mad: för utan tilltaget att slänga ner en ofrankerad försändelse i postens gula låda...

Dessutom fick jag då veta att frakten BARA var 48:-, jag fick betala 60:- till säljaren... Sen la posten till ytterliggare 10:- för deras administration...
Så summa sumarum har jag betalat 118:- i frakt, varav 70:- i "onödan" :mad:

Så nu skulle jag vilja veta om andra Bukefalister har råkat ut för samma sak...

Och då menar jag INTE att dom som av tankspridhet ;) råkat lägga ner försändelsen ofrankerat och sen antingen hör av sej till köparen och betalar tillbaka beloppet eller dom som skrivit avsändare och då fått kravbrevet själva från posten :o

Sv: Lösa ut ofrankerade försändelser

Kontakta säljaren?
Ibland kan det ju hända att frimärkena inte sitter utan åker av...

Men om du köpt på Tradera och frakten är angiven i annonsen (eller för den delen på annat ställe med angiven frakt) då är det ju oväsentligt hur mycket Posten tar, frakten är angiven i pris. Om det däremot står att postens avgifter tillkommer, då blir det svårt att motivera att ta ut mer i frakt än posten tar.

Ja, det har hänt. Då har jag kontaktat säljaren och i de flesta fall har de satt in pengar till mig för det jag har lagt ut.

Har mailat säljaren, men fått inga svar....

Har sparat ytterförpackningen och det syns inga spår alls av något porto...

Och det var inte Tradera utan det var en från en "vanlig" häst/utrustnings köp och säljsajt....

Då det är första gången det hänt mej att säljaren inte svarat för dom tidigare gångerna har alltid säljaren svarat och betalat tillbaka dom extra utgifterna, så undrar jag om det är ett vanligt fenomen med att inte frankera försändelserna...

Bukefalister ser och hör allt :o

vet du vad, det händer ju att posten frankerar fel så det kan säkert förekomma att dom glömmer det öht...

jag har fått brev från posten med krav om straffavgift pga för lite porto (jag skriver alltid avsändare på brev, vilket man ska!). det fattades ett enda märke och jag hade lämnat det på postens serviceställe och det var dom som klistrat på för få frimärken. :mad: men nejdå det hjälpte inte, jag fick betala nästan 100 spänn extra ändå, för postens "besvär".

så det är inte säkert det är säljaren, posten kan vara jäkligt slöa dom också.

det har hänt mig flera gånger faktiskt! Vissa verkar sätta i system att inte skriva avsändare och sedan strunta i frimärkena. De tjänar ju mer pengar på så sätt. De brukar i regel inte svara på mejl eller i telefonen efteråt heller!

Jag tänker ofta på det när jag skickar paket, då de på posten tejpar fast(!) frimärken på paketen. Vad hände med klistermärkena?

Däremot är det svårt med portot tycker jag. Skrymmande eller ej, ibland har jag fått bjussa någon på 20 kr extra för frakt och någon gång har det blivit billigare än planerat, så det jämnar upp sig!

Min adress var skrivet på en lapp som var mycket noga fasttejpad och det stor skrivet vikten bredvid lappen plus hur mycket det skulle kosta i frimärken....

När vi skickar paket så tejpar jag noga fast frimärkena också samtidigt som jag tejpar fast lappen med adressen.....
Att frakten ibland blir lite mer, eller mindre, så hör åtmindstånde vi alltid av oss när det gäller att frakten blivit mindre och frågar vart vi ska sätta in mellanskillnaden, vilket dom flesta tycker att dom kronorna kan vi behålla.
Blir frakten mer lägger vi ut dom kronorna utan att kräva mer pengarna... även om vi stött på sådana som krävt oss på pengar i det läget...

Om det nu skulle vara ett "missförstånd", varför bemödar sej människan inte att svara ? ? ?

Jag jobbar inom Posten. Ni anar inte hur många frimärken som ramlar av utan att det syns något spår efter dem på försändelserna. Och det gäller både de frimärken som man slickar på och de som är som klistermärken. Mitt råd är att sätta extra tejp över frimärkena (även om jag tycker att det borde finnas frimärken där man inte behöver denna extraåtgärd), i alla fall om försändelsen är lite knölig/ojämn.

... och på mitt postkontor har jag fått noga instruktioner att aldrig någonsin tejpa över frimärken, då tar de sig friheten att ta ut nytt porto. Enligt dem p g a återanvändning av ostämplade märken.

Jag har löst det så att jag tejpar dem i nederkant, ovankanten stämplas.

Hmm... Kan det vara så att posten missat att sätta dit frimärkena?

Tänkte på när jag säljer på tradera. så har man en hel del paket att frankera.
Då pinnar jag iväg till närmaste post, lämnar paketen.
De väger då framför ögonen på mig och skriver vikt samt summan frakten kommer kosta. Jag betalar detta.
Och sedan klistrar de när jag har gått.

Det är tur att jag alltid sparar kvittot och kommer ihåg vem på posten som fixar mina paket, för den personen brukar alltid komma ihåg mig och jag har ju bevis på vad jag betalade i frakt.

Jo, det är så du bör tejpa frimärkena. Lämna en bit utan tejp så att de kan stämplas. Glömde skriva det.

Skickar du paket får du ju ett inlämningskvitto där paketets kollinummer står med, vikt och porto. Men skickar du saker som väger under 2 kg går försändelsen som "brev" och då får du inget kvitto på inämnade saker, såvida du inte skickar det som "REK".

Här kan ju tipset vara att man själv klistrar på frimärkena och ber om lite tejp att sätta över frimärkena (Lämna en bit tejpfritt för stämpling!).

Men vi brukar alltid tejpa rakt över frimärkena så det brukar bli 3 remsor tejp bredvid varandra, men posten har aldrig protesterat och sagt att det varit förmycket tejpat...

Jag ringde till posten i stockholm efter att vi "ärvt" en gammal skokartong med oanvända frimärken som en släkting samlat på sej utifall att h*n skulle skicka något brev eller paket... Men i allafall, då fick jag till svar att det var bara att tejpa fast dom ordentligt så var dom fullt användbara även om dom var gamla och klistret försvunnit... portona var allt från 1.60 och uppåt....

Men vi brukar alltid tejpa rakt över frimärkena så det brukar bli 3 remsor tejp bredvid varandra, men posten har aldrig protesterat och sagt att det varit förmycket tejpat...
De flesta "heltejpade" frimärken brukar godkännas, det beror helt enkelt på hur nitisk den individuella postanställde som upptäcker de tejpade märkena är.

Antagligen godkänns dom för dom tror väl ingen är så dum att man försöker återanvända heltejpade frimärken... :o

Men skämt å sido... med dom gamla "torra" frimärkena vi ärvde så var heltejpning ett måste då dom annars hade gått sönder och bara den biten som varit tejpad hade funnits kvar....

Plus att åtmindstånde tycker vi att även dom "nya" självklistrande frimärkena är rätt usla på att fästa om man skickar något som inte har papper ytterst... typ plastpåsar och liknande.... då är det tur att det finns tejp... :)

Liknande trådar

Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 522
Senast: Billy
·
L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil... 2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: Wembley
·
Övr. Barn Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :) Handlar ibland på Tradera till dottern och...
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: pemi
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
3 040
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025