Sirpafinnen
Trådstartare
Om allt klaffar som vi hoppas, så flyttar vi till västernorrland till sommaren och kommer där att äntligen skaffa egen pålle. Då jag vill utöva lösdrift undrar jag nu om det finns nån däruppe som har det och hur ni gör på vintrarna, jag menar det blir ju lite kallare där än här i sörmland
Har ni värme där hästarna kan gå in? Vad är det för golv? Täcken på vinterpälsen när det är som värst? Berätta! Jag har tänkt mig en Nordis att rida o köra och tex en körbar shettis som sällskap. Och förresten: hur gör ni med motioneringen - får de vila under de kallaste månaderna eller tar ni det bara lugnare? Tänker på svett i vinterpäls kontra kylan.. Det kommer att vara som en stor box där pållarna kan gå in och ett vanligt dörrhål (med dörr att stänga när det behövs). Just nu är det jordgolv och väggarna måste isoleras till vintern. Behöver vi göra nåt åt golvet eller räcker det med ett tjockt lager spån på jorden (tycker det suger upp bra och blir lite "permanentbädd" av det) o massa halm ovanpå?