Lösdrift - olika hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 084
Z

Zab

Hej, vi planerar ju lösdrift till våra hästar. Just nu står de på box..
Problemet är att den ena är lättfödd och väger väl 100kg för mycket, medans den andra är svårfödd och väger 50kg för lite..
Nu står de inne på natten, Crow, den svårfödda, får mkt kraftfoder och mycket hö; det tar hela natten att äta upp det. Den andre får bara en tuss hö och mineraler. (båda har fri tillgång på halm). I hagen finns höblandad halm.
Så.. om vi haft lösdrift redan nu.. hur skulle vi lösa detta? :confused:
Crow behöver ju hela natten på sig att äta, och han behöver verkligen all mat. Medans den andra hade säker fått hjärtinfarkt eller nåt om han åt mer.. Vår plan var att ha fri tillgång på hö/halm i lösdriften och ha de inne någon timme per dag för kraftfoder. Men fri tillgång till hö på den överviktiga funkar inte.. och jag kan inte proppa i den andra mer kraftfoder för att kompensera om de bara fått halm..

Så.. hur tusan ska jag planera det här? Eller är det hopplöst, så de måste stå på box för att de har så olika behov?
Med en lika lättfödd häst hade Crow säkert klarat sig på minde kraftfoder (som han hunnit äta på nån timme) iom att han isåfall haft helt fri tillgång på hö, eller iaf att båda kunde stå ute lika länge och knapra hö.
Men med Dacke hinner han ju inte ens äta kraftfodret på några timmar, än mindre så mycket hö han behöver..

Blev långt och flummiggt.. men har någon nåra förslag? Spekulera fritt :)

Sv: Lösdrift - olika hästar?

Jag hade nog skippat lösdriften, det låter krångligt annars.

Du har inte funderat på att räkna ut en bättre foderstat åt den lättfödde för att banta den? Att knappt ge något alls ställer ju bara in kroppen på svält och då blir det inget bantat förrän efter lång tids undernäring. Oftast ger proteinbrist tjocka hästar och i halm är det bara energi och ingen protein. En bra balans men med en låg kvot ger en långsam viktminskning.

Angående lösdriften så tror jag inte att det fungerar med två såpass olika hästar rent fodermässigt. Det måste vara ganska liknande hästar om man ska kunna ha dem gå så.

Det är inte möjligt att lösa med den kombinationen, så fundera om då lösdrift inte är ett gångbart alternativ för de här två hästarna.

Tips på bättre foderstat? :) Nåt att ge istället för halm som ''fri tillgång'' så att magen kan jobba?
(har ingen höanalys, kan inte heller skaffa en själv)
Han har fri tillgång på halm, så svälter gör han väl inte.. plus gräset som finns kvar i hagen.
Han är inte tjock om magen/bukig.. bara fruktansvärt fet över revbenen. Köpte båda hästarna i början av sommaren, har gått på magert bete (varför Crow tappade vikt, jag var inte snabb nog att se det) och den andra har blivit liiiite smalare.

Till alla:

OK.. misstänkte det.. nu ska man bara få pappa att inse det med.. utan att verka som om man bara stressar upp sig över bagateller och är krånglig.. :S Helst hade jag ju själv haft lösdrift.

Det är enkelt att skaffa analys, bara att skicka in höprov.

Utan värden kan man inte göra en balanserad foderstat vilket den här hästen (och alla andra med) behöver.
I halm är det bara energi. I gräset som finns ute nu finns det, om ens något, mest också bara lite energi och fibrer. Ingen protein heller. Så din tjocka häst lider med största sannorlikhet av proteinbrist om den inte får något mer än det du ger idag.
Du behöver ge mer hö och veta vad det innehåller. Ibland kan det vara värre att byta ut höet mot halm just för att man får fel på balansen i fodret med kvoten energi-protein.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med en foderstat om jag inte vet vad ditt hö innehåller. Det är som att gissa hur många ärtor det är i en burk.

Halm är inte alltid det bästa att välja, det som först ska täckas är behovet av smrp. Mj kan man gott dra ned på om möjligheten finns, eftersom ett överkott här förorsakar en större vaddering kring hästen dvs mer fet. Halm innehåller knappast något smrp, men ca 3-4 Mj per kg foder, hur har du täckt intaget av smrp, vad får han för något då?

Äter han bara halm? OM så är fallet kan jag förstå en långsam viktnedgång just nu, MEN att du kan få ett rejält viktras vid ett senare tillfälle och hästen kan komma att se ut som ett vandrade spjälstaket med takås till rygg. Det är inget att sträva efter.

Ska försöka övertala gubben till det. Själv har jag inga pengar och inte mycket att säga till om i det ekonomiska. :/

Vet ju egentligen allt detta (har trots allt gått hästhållning) men ser ingen lösning på det..
Utan analys då.

Han äter hö.. vet inte hur mycket, vi har ingen våg, men gissar på 5kg kanske? Halm, en halv näve hel havre att blanda mineraler i.

Visst har jag bra koll på hästarna? >< Ska verkligen försöka ordna en analys.

Off topic i min egen tråd.. heh,..

Detta är varför jag eg inte ens ville ha häst än.. ville skaffa jobb FÖRST så att jag har råd, kan ta till tränare som behövs och allt runtomkring utan att övertala pappa att det är nödvändigt..
Påpekar jag analys brukar han svara ''Men jag litar på Olle, hans hö är säkert bra''.. jo, säkert väl skördat och allt, men det säger ju inget om värdena.. :(
Tror själv att med en bra analys hade jag kunnat räkna ut en foderstat som både är billigare och tar upp vikten på Crow snabbare.
Och hjälper Dacke.
Men så ville pappa verkligen ha häst, och som sällskap köptes crow, som då blev min.. snabbköp, ville eg ha en kallblodstravare men den säljaren drog sig ur dagen innan vi skulle upp och hämta honom.. so vi behövde en billig häst snabbt för att ha sällskap till Dacke. 5årig oinriden vbl travare är väl perfekt förstahäst?
Jag älskar ju Crow och nu vill jag inte byta honom.. men känner mig inte mogen att ha häst, speciellt inte ekonomiskt..
Pappa vill ju bara göra mig glad.. så jag kan ju inte gärna vara sur på honom.. han har gjort så mycket för mig, vill ju inte vara till hinder när han nu hittat sin drömhäst, Dacke..
*suck*
Långt, flummigt och ''whiny'' heh.. :crazy: Känner mig som en fjortis,.. tur att ni inte ser att jag är 20.. ><

När man skickar analys.. har inte fattat det riktigt..
Ska man ha en special-plastpåse eller en vanlig fryspåse?
Hur mycket ska man ta?
Vad kostar det?

Vårt hösilage är ju redan i balar (vi öppnar en bal, sprider ut och torkar till hö, hästarna äter ju inte en hel bal i tid och bonden sa att det var ett ok sätt. Höt ser fint ut och så) ska jag bara ta från den öppnade? Kan ju inte ta från alla utan att förstöra dem. Det är taget från samma fält, samma dag. Vet att det kan skilja en hel del iaf. men hur ska jag annars göra?
Har kollat på Analycen-hemsidan men inte hittat svar..

Många inlägg.. bör jag skicka in halm analys med?

Jag tror man kan ta hål på balen, dra ut lite och sen tejpa för.

Man kan skicka in i färdig påse som finns på lantmännen tror jag, annars går det bra med vanlig påse och skicka in och be om "hästanalys".

En av våra balar gick det hål på, blev rejält förtejpad direkt (var när den skulle flyttas), öppnade den och fick slänga 200kg hö.. :S Så det vågar jag inte...

OK.. ska försöka ta mig till lantmännen.. och övertala pappa.. men vad kostar det?
Dumt att det inte står på sidan.. läste i en annan tråd 5-6oo..>< Kan nog glömma analys.. *suck* men får väl försöka...

Grejen är att det blir billigare i längden med analys. Vi behöver t.ex. inte ge våra hästar några som helst extra mineraler. Och det är ju en rätt stor kostnad om man pytsar på typ ½ dl varje dag i onödan.
Så en engångskostnad per år på 500 kr när man fått in sitt hö är småsummor i det stora hela.

Säg det till en kär fader som tror att hans dotter läst på forum hela natten igen och bara vill prova nåt nytt som eg. inte gör någon skillnad... :crazy:
Och själv är jag luspank.. arbetslös sen 2 år.. ingen inkomst eller bidrag..

Ok, ringde till bonden.. han hade analys (gissar iofs att det var för nötkreatur, men det är väl ingen jättestor skillnad?) men han hade inte kvar den.. Det han kom ihåg säkert var att ''det hade väldigt bra värden, enda som var negativt var att det var högt med protein''

Det är ju långt ifrån exakt, men kan det räcka att veta det?
Pappa verkade positiv till analys tills jag nämnde priset.. :crazy: hade nog gått att övertala honom.. men det blir nog svårare när vi vet ungefärligt.. (typ.. varför göra det exakt noga när vi redan vet nåtsånär?)..
Nu har det glidit in på foder istället för lösdrift här..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 628
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 384
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 579
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 218
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur