varmblodstravare

Trådstartare
jag har tänkt att ha lösdrift åt ett russ nu och jag har inte en sån erfarenhet utav lösdrift, så vore snällt om jag kunde få hjälp omvad jag ska tänka på gällande utebox ocjh sånna saker/ Sofie

Sv: lösdrift

Det är lag på ligghall och att du ska ha tillgång till uppvärmningsbar box. Ska du ha egen lösdrift eller ska du stalla in dig på en lösdrift?

Helst kla ligghallens öppning vara mot söder.Den ska helst inte vara av ett matrial som det bildas kondens av tex plåt. På vintern bör de har uppvärmt/frostfritt vatten.
Ska du fodra inne måste du ha ett visst antal kvadrat per häst så de inte skadar sig. Hagen ska vara dränerande antingen på naturligt vis eller med hjälp av sand grus.
Allt sådant kan du kolla upp jordbruksverkets hemsida, det finns/fanns även regler för hur många hektar/häst man skulle ha.

jag har tänkt att ha lösdrift åt ett russ

jag hoppas att den inte ska gå ute själv ?

Lösdrift behöver inte vara krångligt. Jag har mina två små pållar (russ storlek :D) hemma på lösdrift. Så länge du inte har plats för för fler än 4 hästar behöver inget förprövas(?) heller. Jag hade turen att inte behöva bygglov till min ligghall eftersom det var på jordbruksfastighet för eget bruk.

Jag vet inte åt vilket håll ligghallen vår står åt, men vi ställde den med ryggen åt en skog och öppningen så dom hade syn över hagen, och den används flitigt. Vi funderar dock på att göra större öppning, då endast halva långsidan är en öppning nu och den skulle behöva vara större.

Vi flyttade dit hästarna på våren förra året och på hösten var det rejält lerigt så vi dränerade riktigt ordentligt och det har hållit sig jättefint nu, så dränera är nog bra som redans nämnts. Till denna vintern är tanken att det ska införskaffas thermobar eller liknande, bara lite problem att få el ner till hagen, men det är ett senare bekymmer :p

Ja, det är väl bara att bygga en ligghall.. 3väggar el. 4väggar med stor öppning och ett tak på det.
Jag brukar lägga in lite halm då och då, för att hästarna ska ha något att plocka med dem dagarna dem väljer att stå i ligghallen.. sen kan jag tycka att det ser lite trevligare ut, vet egentligen inte om hästarna bryr sig så mycket om det finns halm eller inte, men jag kan tycka att det ser renare och snyggare ut.

Något jag kan rekommendera är att du "målar" ligghallen med tjära då många hästar gärna äter trä.. vi brukar ha på tjära där dem kan komma åt och gnaga.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett. Jag tänker ev börja leta... 2
Svar
36
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 302
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka