Lösgörande övningar och användandet av hjälptyglar...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 240

Lena

Trådstartare
Pratade med min sköthästst ägare idag. jag brukar oftast rida ca en gång i veckan, ibland mer ibland mindre. Hon sa att jag gärna kunde rida med halsförlängare eftersom det hjälpte hästen att börja söka sig neråt. Finns det nån som har några synpunkter på den hjälptygeln. Enligt ägaren ska jag, om jag använder den, ta bort den under de sista 5-10minutrarna av ridturen för att hästen ska få sträcka på halsen, hur gör man med uppvärmning? leder hästen ett tag innan man sätter fast halsförlängaren eller?

När marken har tinat fram och torkat upp kommer både jag och ägaren att börja rida dressyr på en äng i närheten, men är det nån som har tips på vad man kan göra för att lösgöra hästen om man rider längs en väg (väldigt lite trafik och halvmjuk grusväg). Hästen ifråga är en 14år gammalt varmblod som har gått på travet. Har under senaste tiden mest bara gått i hagen och är därför ganska stel och omusklad. tar gärna emot tips då det är en väldigt trrevlig häst med fina gångarter.

Hej!
Du kan rida skänkelvikning kors och tvärs over vägen, det är VÄLDIGT lösgörande!! DU kan också rida serpentiner och öppna och sluta. :D

Lycka till!

har du något bra tips hur man lär en häst skänkelvikning. Andra hästar jag har ridit har varit ganska lättridna när det gäller lättare dressyrrörelser, men den här hästen är inte "upptränad". Lyder inte alltid skänkelhjälperna, skulle det hjälpa att testa rida med spö för att förtydliga?

Rid serpentiner och volter runt träden i skogen. Det lär hästen att hålla ordningpå fötterna också.

"Min" förra häst blev hemskt mycket mjukare i kroppen av sånna övningar.

javisst skulle det säkert funka, är bara det problemet att det är alldeles för mycket snö i skogen än så länge. i skogen kommer jag knappast att kunna rida på ett bra sätt förrän allting är upptinat och jag alltså kan börja rida på ängarna också. Det är så när man bor i övre delan av Sverige... :)

*tänkte inte på det* här har vi vår. Är det så mycket snä att det är helt omöjligt att rida någon annan stans än på vägen? Att rida i djup snö (där underlaget är jämnt) är ju bra också om du har nånstans du kan göra det.

det skulle nog gå att rida på ängarna här omkring (hästägaren äger dom) men jag vet inte om det kanske är lite väl jobbigt eftersom hästen har väldigt lite muskler för tillfället. den häst som jag ägde tidigare tyckte att det var väldigt tungt att jobba i snö och han var ändå ganska välmusklad... Vi jobbar på "muskelbiten" men tiden vill inte riktigt räcka till...

Lära hästen skänkelvikning, ja det är klurigt. Jag är inte så värst erfaren när det gälelr sånt. Men spö kan vara hjälp för att förtydliga dina hjälper. Du kan också ta med en kompis som trycker på din fot och "puttar" lite på hästen så att den går i skänkelvikning när du ger hjälperna. Till sist förstår hästen vad den ska göra när du ger hjälperna utan att någon puttar hästen i sidled. DÅ går den undan för ditt tryck.

Lycka till! :D

Ett tips när du ska lära hästen skänkelvikning är att börja från marken. När det sedan sitter från marknivån så kan du börja från hästryggen :)

Lycka till!

Är det så smart att sätta på henne en hjälptygeln när hon är så pass omusklad? Tycker ni/du bör muskla upp henne först och främst, och skippa halsförlängare, sådana genvägar är sällan bra då hästen lär sig att knäppa av i nacken och arbetar inte mer med ryggen för att hon går "rätt".

Håller helt med Tilly... Innan du börjar med några hjälpmedel alls så låt hästen komma igång. Börja med korta skrittpass på 15-20 minuter. Inga krav utan bara att hästen får komma igång i kroppen. Öka sedan tiden undan för undan. Skrittarbete är oslagbart när det gäller att bygga muskler, kondition och styrka hos häst. Fördelen är att ligament och leder hinner med att stärka sig. Är hästen väldigt omusklad förslår jag promenader vid hand till att börja med.
När hästen jar kommit igång någorlunda om ett par tre veckor då kan du börja "arbeta" den. Kanske har snön försvunnit då så pass att du kan använda skogen som ridbana.
Jag skulle inte använda några hjälpmedel till hästen innan den var igång och fått en chans att hitta formen utan hjälpmedel först.

Lättast att lära hästen att gå undan för skänkel och vikthjälp är att jobba den från marken.

Liknande trådar

D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: TinyWiny
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste... 2 3
Svar
59
· Visningar
9 209
Senast: emlem
·
S
Ridning Jag har hittat min stora kärlek :love: en underbar häst som jag rider 2-3 dar/vecka. Jag älskar honom, att kela och rida, när det känns...
Svar
15
· Visningar
1 669
Senast: Mrspaige
·
Hoppning Jag har inte hoppat speciellt mycket innan jag köpte min nuvarande häst, och eftersom han var felriden när jag köpte honom så började...
Svar
5
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka