Lösning för begränsad fri tillgång...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 846
Q

qrumelur

Jag har läst lite grand om det här med begränsad fri tillgång.
Är det någon som använder sig av det och hur har ni löst det? Gärna bilder. :)

Sv: Lösning för begränsad fri tillgång...

Just det antingen så har man fri tillgång eller så har man begränsad tillgång. Man kan ju inte ha bägge delar på samma gång?

det kan man visst ;)

jag hade begränsad fri tillgång hela vintern.. hade en stor hölåda med galler för, det fanns alltid mat tillgängligt, men går inte glufsa i sig så fort..
de får bara ut lite hö i taget.
jag tycker det fungerade kanon :D
hästarna behöver aldrig stå hungriga, man själv slipper passa fodringstider och ändå kan de inte vräka i sig maten!
hade två olika storlekar på gallret, fick byta till mindre galler efter ett tag när hästarna fått in tekniken.

Har några dåliga foton på datorn, men fattar tyvärr inte hur jag lägger upp dem här utan att ha fotot på nån internetsida att länka till..

Begränsad fri tillgång är rent språkligt helt omöjligt att uppnå, du har begränsad tillgång. I våra nya kontrakt står samma språkliga missuppfattning, hästarna har fri tillgång på grovfoder som serveras i nät...även detta är naturligtvis begränsad tillgång.

men begränsad tillgång låter som om dem inte ALLTID har tillgång till hö.. vi får komma på ett nytt begrepp för det här då ;)
Dem har ju alltid tillgång till hö när man gör en sådan lösning med nät/galler, däremot kan dem inte ta lika stora tuggor som om man serverade höet "vanligt"..

Det heter ff begränsad tillgång, det kvittar liksom. Fritt är alltid fritt.

men begränsad tillgång låter som om dem inte ALLTID har tillgång till hö.. vi får komma på ett nytt begrepp för det här då ;)
Dem har ju alltid tillgång till hö när man gör en sådan lösning med nät/galler, däremot kan dem inte ta lika stora tuggor som om man serverade höet "vanligt"..

Fri tillgång med begränsad åtkomst?

hade en stor hölåda med galler för, det fanns alltid mat tillgängligt, men går inte glufsa i sig så fort..

För mig är inte det där begränsad fri tillgång, det är fri tillgång. Alltså dom har alltid tillgång till hö. Sen att du har ordnat så att det tar längre tid för dom spelar inte in, för dom har fortfarande alltid tillgång till hö=fri tillgång.

men begränsad tillgång låter som om dem inte ALLTID har tillgång till hö.. "..

Det har de inte heller eftersom de inte får i sig de givor de naturligt skulle få med den tuggverksamheten. Att ge hästen grovfoder i nät eller på annat sätt begränsa tillgången blir samma sak som att ge hästen små givor under hela dygnet.

vi får komma på ett nytt begrepp för det här då ;)

Det behövs inget nytt begrepp, det är helt enkelt begränsad tillgång.;)
Begränsad tillgång med ständig påförsel kanske?!

Jag har bara testat med hönät inne i boxen nattetid (slowfeeding-nät, alltså mindre hål än vanligt).
Eftersom vi precis hade lagt ut en silagebal i hagen när jag fick hem näten och de strax skulle släppas ut på bete! :p

Ska bli spännande att se hur det funkar att använda slowfeeding-konceptet dygnet runt. Då kommer jag om det är möjligt hänga upp minst två (beroende på antalet hästar) hönät i hagen och ha ett lite mindre i boxen.
Nackdelen är att jämfört med att slänga ut en stor silagebal så blir det mer jobb. Än så länge när det bara gäller att fylla ett ynka hönät i boxen på kvällen är det inget jobb att tala om. Problemet lär väl snarare dyka upp om inte hästägaren/-ägarna med hästar i samma hage är villiga att lägga ner det jobbet, att fylla på till 2-3 hästar själv varje dag (blir ju på sätt och vis att man fyller på till två dagar åt gången, är man ute morgon en dag och kväll nästa dag måste det ändå räcka) skulle jag ärligt talat inte palla med.

Hittills tycker jag det verkar positivt. Trots att pållen kan vara ganska brysk med sina hönät (krafsar på det med framhoven lite då och då för att få det sticka ut fler strån! :p river rätt bryskt med tänderna) så är jag inte särskilt orolig att det ska gå sönder. Det blir mer jobb att få tag i käket men han verkar uppskatta det extrajobbet. Ibland väljer han att äta ur hönätet även om det finns löst käk liggandes. Tycker det blir mer stimulans.
Sen får man ju se till att hästen ändå hamnar på det den ska äta per dygn. Skulle jag fodra ur ett nät med minsta hålen dygnet runt så skulle pållen (över 500kg´s häst) få i sig sisådär 5kg hösilage/dag. Det funkar inte. Likaså är det ju rätt dumt att ha hönäten om det är så enkelt för pållarna att äta att de får i sig samma mängd ändå.

Själv tycker jag det är självklart att det fortfarande gäller fri tillgång. Om hästen går på ett magert bete är det fortfarande bete, eller hur? :)

Om hästen får portioner blir det ju i regel tvärtom - de får mycket på en gång och då tar det tyvärr oftast slut snabbare ju färre fodringstillfällen och mindre per tillfälle man ger. Att konstant lassa in nytt i begränsad tillgång blir däremot inte begränsad tillgång, det blir fri tillgång eftersom hästen aldrig hinner få slut.

Aja, huvudsaken är att vi förstår varandra! :p

Begränsad fri tillgång innebär att man begränsar mängden hö hästen kan äta per minut samtidigt som hästen alltid har tillgång till mat.
Hästen får bara tag i några höstrån åt gången, vilket gör att den tillgodogör sig fodret bättre och sockret i fodret hinner tas upp innan det når tarmen.

Vi har köpt hönät med 3 x 3 cm maskor som vi använder både ute och inne. Eftersom våra hästar inte har skor är det ingen risk att dom fastnar och vi kan hänga näten så lågt att dom kan äta på ett naturligt sätt. När det var snö knöt vi igen näten upptill och la dom på marken. Hästarna kunde då gå och äta eftersom dom rullade omkring näten. Fungerar super.

Vi har fri tillgång med begränsad åtkomst genom ett stort hönät (med små maskor) över rundbalen:)
Har faktiskt fungerat över förväntan och hästarna har hållt sig mycket bättre i hullet allihopa.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
25
· Visningar
2 192
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31