Löspress eller självlastarvagn?

Asa_S

Trådstartare
Vilket föredrar ni och varför?

Och är det någon som har erfarenhet av en Welger 350 (löspress) och vet hur de brukar uppföra sig vid arbete?

Sv: Löspress eller självlastarvagn?

Pressar över lag är ofta mkt gamla ,det har vad jag har för min inte sålts många sedan början av 1970 talet när hökanoner o självlastarvagnarna blev vanliga.Det gör att jag ställer mig frågande till skicket och reservdelarna.Självlastarvagnar finns det många av på marknaden i mkt gått skick till låga priser ,dom säljs mest till rullande vedbodar för under 10000kr .Pressarn fodrar ju även balvagnar eller andra vagnar efter om man inte balar på marken vilket är mkt jobb att ta reda på .Om det går vettigt att hantera löshö skulle jag föredra självlastar vagn.

Sån har vi, funkar skitbra om man kör lugnt :) igår körde vi in 7 balvagnar :)

Vad bra med två olika åsikter! Det som gör att jag tvekar inför självlastarvagn är dels att vi har lite avstånd till en del av åkrarna (upp till 15 km) och att man då vill ha med sig mer i varje vända, men också förvaringsutrymmet som är i underkant. Nu är det inte så säkert att det räcker till löspressat heller så just den delen kan egentligen vara mindre relevant. Löspressar har jag hört mycket skit om snörena med och det å andra sidan gör mig ännu mer tveksam eftersom jag verkligen kan tänka mig snabbare sätt att få in hö än att försöka trä snören ute på åkern medan molnen drar ihop sig... men det kanske varierar mellan olika maskiner?

I början krångla den men sen vi köpte andra snören så har det funkat felfritt i 3år! Om det blir lite tjock hö och man kör på för hög växel så kan remmen slira, det löser man lätt med lite sirap ;)

Vad kör ni den på för snören? Jag frågade på butiken om de hade snören till den och det ska de ha men jag har förstått efter googlande att rekommendationen från tillverkaren inte gäller eftersom det är nylon och inte sisalsnören som används idag. Knepet med sirap var bra, det får jag komma ihåg om det skulle behövas...

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka