Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej!
Jag undrar om någon vet hur man ska tvätta rent en box som en ponny med löss använt.
Ska man han något speciellt rengöringsmedel? eller dör lössen utan värdjur?
Ponnyn är avlusad.
Tack
Lössen dör utan värddjur efter typ ett dygn, sedan är de dessutom värme/kyl känsliga.
De levade lössen är lätta att ha ihjäl, problemet är äggen, men är alla levande löss borttagna, tre behandlingar med åtta dagars mellanrum brukar funka, då är det lungt.
tvätta boxen med Virkon. Då kan du vara säker på att alla löss o ägg dör. Var noga med att avlusa hästenordentligt. Du kan åxå kalka golvet i boxen. Löss gillar inte kalk. Var noga i springor o hörn!
Att den inte kliar sig beror på att alla löss är borta, men äggen kan finnas kvar. Vilket generar nya löss inom ett visst antal dagar. Men vad jag fattat det så räcker det med två behandlingar, förutsatt att de görs enligt preparatets bruksanvisning.
Hästmänniskan En fjording. :D Mera detaljer vågar jag inte säga just nu. Men har fått OK från sambo, stallägare mm att åka & titta. Känns allt bra så...