Lösträningstips för valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Soffido
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 923
S

Soffido

Jag har en nu 11,5 veckor gammal blandrasvalp modell liten. Han är väldigt positiv och lekfull som alla valpar i hans ålder.

Då jag aldrig haft en hund innan som kan gå lös och komma på inkallning prickfritt så vill jag nu ha tips & råd för hur jag ska gå tillväga.

I dagsläget så kommer min valp ALLTID när jag ropar, går aldrig mer än 5 meter ifrån mig och springer inte fram till varken hundar eller människor. Han är inte rädd eller ängslig, utan väljer bara att ignorera andra hundar & människor om inte jag visar honom att det är okej. Vilket jag upplever som positivt. Vi har redan mött harar och rådjur ute på promenader och han har inte visat något intresse överhuvudtaget. Efter att ha blivit jagad av min lillebrors kanin så verkar han mest tycka att det är säkrast att hålla sig intill mig.

Så. Hur ska jag gå tillväga för att fortsätta ha det såhär bra? Han blir ju bara äldre och förmodligen mer självständig i och med detta. Viktigt att poängtera är att han kommer inte till någon annan som ropar på honom, utan det är bara mig han lyssnar på - han är oerhört fäst vid mig.

Vet att det finns en del riktigt kunnigt folk här på denna sida så hoppas på bra tips.

Sv: Lösträningstips för valp

Varje gang hunden kommer till dej så gi han en godis og belönn med "dyktig".

Varje gang hunden kommer till dej så gi han en godis og belönn med "dyktig".

Jag använder en annan belöningsform som han uppskattar mer än godis, en kamptrasa, så blir det beröm och en stunds kamp innan vi fortsätter. Så det spåret är jag redan inne på. Tack för ditt svar.

Jag skulle fortsätta som du gör nu, och var noga med att aldrig låta hunden få gå iväg från dig utan tillåtelse, "hopp och lek", hunden måste alltid "fråga" först. Ha en gräns runt dig på avstånd som du tycker är okej, och kommer hunden längre bort än det kallar du in och är rolig en stund, sedan kan han få lulla iväg igen - men inte bortanför linjen. :)

Varje gång din hund redan är på väg till dig så kallar du in, för att liksom döpa beteendet.

Tyst inkallning, funkar bäst med klicker, eller betingat pip-djur, håll helt sonika fram din handflata mot hunden, som antaglien luktar på den. Klicka, eller ge beröm. Gör så ett par gånger, så hunden fattar att "dutta" i handen ger belöning.
Sen är det bara att flytta handen längre och längre ifrån hunden. Använder du godis är det enkelt att kasta godiset ifrån dig, som hunden springer och hämtar och dutt i handen genererar ett nytt kast.

Detta tycker hunden ofta är en kul lek, plus att det många gånger funkar bättre än en vanlig inkallning.

Ja, det lät som en kul grej. Då han älskar att leka, måste bara hitta något godis som är litet och lättuggat då det tar så lång tid med levergodis (som jag har till den store 40 kgs klunsen). Tips?

Vill försöka träna mycket utan godis och mycket med lek, för en leksak har man alltid i fickan - godis försvinner ju alltid till sist :). Och min lilla terrier älskar ju kamp. Ang jaktinstinkt, han är ju 50% JRT så jakt borde det finnas i honom. När brukar intresset för vilt dyka upp? Häromdagen när det var en fågel på altan blev han så rädd att han sprang och gömde sig bakom mig och skällde i trygghet på den läskiga minifågeln.

jag brukar använda kattens mat som godis, men kanske inte när man verkligen behöver nåt som är värt för hunden att göra det man vill.
men annars brukar jag skära hotdogs i minimala bitar, det funkar jättebra! hunden ska ju inte bli mätt på godiset utan vilja ha mer, så då är småsmå bitar jättebra :)

Jag torkar blodpudding, skär i bitar, den runda modellen är lite enklare att skära. 100 grader och tre timmar, så blir de så där lagom sega. Då bestämmer du ju storleken själv.

Om min valp kom springades till mig när den såg en fågel så skulle jag berömma, vilken cool grej att få valpen att komma sättandes (skvallra) när den ser vilt. Låt lite överdrivet glad nästa gång: "Näämeen hittade du den läskiga skatan, alldeles själv, vaa du är duktig som kommer och säger till!"

Skvaller går ju ut på just det, att hunden får span på något, vad som helst faktiskt, du berömmer, just i spanögonblicket. "Duktig vovve som såg barnvagnen/den gröna plastpåsen what ever" När hunden vänder sig om, vilket de ofta gör i belöningsituationen, då åker favvoleksaken fram och hunden kommer som en raket för att kampa.

Eftersom du har en uppmärksam och kampglad hund så kommer det bli en baggis för dig att lära hunden att det den ser som är värt att uppmärksamman kan vara värt en kampvända med matte. En kampvända får inte missas, så det är bäst att "skvallra" på allt.

Vips, så har du en viltren hund.

Tänk bara på att i inlärningprocessen så får hunden inte först gå fram till det den skvallrar på, den måste stanna, bli belönad och vända sig om, för att komma. Så det är kopplad hund som gäller i början, om du inte är hundra på att hunden inte törs. Så valpar är skitlätta att lära skvaller, då de är nyfikna, men inte så modiga. ÄN.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 542
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka